Emotieregulatie via de inwendige zintuigen (FORTIOR)
- Home
- Cursusaanbod
- Emotieregulatie via de inwendige zintuigen (FORTIOR)
In de nieuwste inzichten vanuit de studie van emoties wordt er nu van uitgegaan dat emoties tot stand komen op basis van wat we waarnemen in ons lichaam. Dat waarnemen gebeurt via een aantal interne zintuigen, zoals de interoceptie en de proprioceptie. Een goede (interne) zintuiglijke waarneming ligt dus aan de basis van het goed waarnemen van emoties, wat dan weer de basis is van het goed reguleren van emoties. Bij mensen met autisme en/of een verstandelijke beperking kan een sensorische over- of ondergevoeligheid dit proces verstoren. Je kan namelijk niet goed reguleren wat je niet goed waarneemt. Dat heeft zijn gevolgen voor het aanbieden van stress- en emotieregulatietechnieken. Het heeft weinig zin om emotieregulatietechnieken aan te leren aan iemand die zijn emoties niet goed waarneemt. De proprioceptische piste geeft gelukkig heel wat mogelijkheden om ook bij mensen met een diep of ernstig verstandelijke beperking op in te zetten. Daar is namelijk geen taalbegrijpen of abstract denken voor nodig. Ook rechtstreeks werken aan de interoceptie biedt een aantal kansen. Daarnaast zijn er ook handvaten om als begeleider beter in staat te zijn om te gaan co-reguleren als zelfregulatie niet lukt.
Op deze studiedag bespreekt docent Steven Degrieck eerst hoe emoties precies tot stand komen en de rol van het voorspellende brein hierin. We bekijken ook hoe zintuiglijke problemen dit proces beïnvloeden. En natuurlijk bespreken we wat we hier mee kunnen in de praktijk bij mensen met een verstandelijke beperking. Vooral de piste van de proprioceptie biedt heel wat mogelijkheden tot interventie.
Leerdoelen:
- Weten wat de theorie van het voorspellende brein precies inhoudt;
- Hoe proprioceptie werkt;
- Hoe interoceptie werkt;
- Hoe emoties tot stand komen;
- Wat de invloed is van zintuiglijke problemen op het waarnemen van onze emoties;
- Hoe we interoceptie kunnen inzetten in de praktijk voor een betere emotieregulatie;
- Hoe we proprioceptie kunnen inzetten voor een betere emotieregulatie.
De studiedag is goed te volgen zonder voorbereiding. Indien gewenst kan de aanbevolen literatuur worden doorgelezen.
De studiebelasting bestaat uit het aantal contacturen. Deze studiedag heeft zes contacturen.
Cursus van 27 sep 2024 - 27 sep 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 27 sep 2024 | 9:30 - 16:45 |
27 sep 2024
Cliëntgroep
De inhoud van de studiedag heeft betrekking op kinderen en volwassen met lichte, matige of ernstige verstandelijke beperking en/of autisme.
Doelgroep
De training is bedoeld (en geschikt) voor eenieder die zorgt voor mensen met een verstandelijke beperking en/of ASS binnen instellingen voor mensen met een verstandelijke beperking, in het (speciaal) onderwijs, de GGZ, de jeugdzorg of in een eigen praktijk: cliëntbegeleiders, orthopedagogen, psychologen, therapeuten, vaktherapeuten, leerkrachten, interne begeleiders, verpleegkundigen, teamleiders, …