35 resultaten

Gekozen filters:

×categorie onderwijs-en-leerproblemen

30 januari 2020donderdag

vol
SKJ1 dag

Onder- of overprikkelde kinderen; diagnostiek en interventie

In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.

5 maart 2020donderdag

Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek

Deze cursus heeft als doel de cursist praktische en theoretische handvatten te bieden bij het interpreteren van en het rapporteren over resultaten van algemeen intelligentieonderzoek. Het CHC model is hierbij uitgangspunt. 

11 maart 2020woensdag

Leerproblemen; dyslexie en dyscalculie

Je leert in deze cursus lees-, reken- en spellingsproblemen goed in kaart te brengen door ze te kunnen signaleren, een goede intake en dossieranalyse. De cursus verbindt wetenschappelijke kennis aan een praktische vertaling.

17 maart 2020dinsdag

vol

Executieve Functies bij kinderen en jongeren

 In deze cursus wordt ingegaan op verschillende executieve functies zoals het werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. Wat is er bekend over de ontwikkeling van executieve functies? Maar er wordt nadrukkelijk ook gekeken naar executieve functies in de praktijk.

18 maart 2020woensdag

20 maart 2020vrijdag

vol

Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleiden

In deze drie daagse cursus staat het signaleren en analyseren van verschillende gedrags- en leerproblemen bij kinderen in de basisschoolleeftijd centraal.

nieuw

Handelingsgerichte diagnostiek

In deze cursus wordt het praktijkmodel ‘HandelingsGerichte Diagnostiek’ als kapstok gebruikt om gedrags- en leervraagstukken op te lossen.

€ 1.680
nieuw
SKJ2 dagen

Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen

Leerkrachten en schoolteams kunnen het verschil maken in het leven van getraumatiseerde leerlingen. Gedurende deze tweedaagse training leer je de kenmerken en gevolgen van een trauma sneller herkennen en doorbreken.

2 april 2020donderdag

nog 1 plaats
SKJ1 dag

Onder- of overprikkelde kinderen; diagnostiek en interventie

In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.

8 april 2020woensdag

vol

Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren

In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.

16 april 2020donderdag

nieuw

Executieve functies bij leerlingen in het middelbaar onderwijs

  • Wat zijn executieve functies en waarom zijn ze belangrijk: Werkgeheugen, inhibitie, flexibiliteit
  • Zwakke executieve functies: training en aanpak

12 mei 2020dinsdag

Executieve Functies bij kinderen en jongeren

 In deze cursus wordt ingegaan op verschillende executieve functies zoals het werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. Wat is er bekend over de ontwikkeling van executieve functies? Maar er wordt nadrukkelijk ook gekeken naar executieve functies in de praktijk.

13 mei 2020woensdag

Psychodiagnostiek bij adolescenten en jong-volwassenen

Het doen van psychodiagnostiek bij adolescenten omvat veel meer dan de afname van een aantal testen. De verwijzer, de jongere en vaak ook de ouders spelen allemaal een rol in het diagnostisch proces. Wanneer gebruik je welke testen of vragenlijsten bij deze specifieke doelgroep? Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen?

28 mei 2020donderdag

SKJ1 dag

Onder- of overprikkelde kinderen; diagnostiek en interventie

In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.

2 juni 2020dinsdag

Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleiden

In deze drie daagse cursus staat het signaleren en analyseren van verschillende gedrags- en leerproblemen bij kinderen in de basisschoolleeftijd centraal.

3 juni 2020woensdag

nieuw

Dyscalculie: de verdieping

In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.

 

4 juni 2020donderdag

laatste 2

Handelingsgerichte diagnostiek voor de onderwijspraktijk: overzicht en inzicht

In deze cursus staat de praktijk van de handelingsgerichte diagnostiek en doelgericht diagnostisch handelen in het onderwijs centraal staan.

17 juni 2020woensdag

Eéndaagse cursus DSM 5

Het DSM classificatiesysteem wordt overal in de GGZ toegepast.  In deze dag komen de veranderingen van de DSM IV naar 5 aan de orde. Er wordt uitleg gegeven over de logische opbouw van het systeem in de DSM 5. 


18 juni 2020donderdag

laatste 4
SKJ1 dag

Onder- of overprikkelde kinderen; diagnostiek en interventie

In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.

2 september 2020woensdag

laatste 4

Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren

In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.

10 september 2020donderdag

nieuw

Executieve functies bij leerlingen in het middelbaar onderwijs

  • Wat zijn executieve functies en waarom zijn ze belangrijk: Werkgeheugen, inhibitie, flexibiliteit
  • Zwakke executieve functies: training en aanpak

17 september 2020donderdag

Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleiden

In deze drie daagse cursus staat het signaleren en analyseren van verschillende gedrags- en leerproblemen bij kinderen in de basisschoolleeftijd centraal.

24 september 2020donderdag

SKJ1 dag

Onder- of overprikkelde kinderen; diagnostiek en interventie

In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.

4 november 2020woensdag

Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren

In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.

5 november 2020donderdag

Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek

Deze cursus heeft als doel de cursist praktische en theoretische handvatten te bieden bij het interpreteren van en het rapporteren over resultaten van algemeen intelligentieonderzoek. Het CHC model is hierbij uitgangspunt. 

Executieve Functies bij kinderen en jongeren

 In deze cursus wordt ingegaan op verschillende executieve functies zoals het werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. Wat is er bekend over de ontwikkeling van executieve functies? Maar er wordt nadrukkelijk ook gekeken naar executieve functies in de praktijk.

6 november 2020vrijdag

Leerproblemen; dyslexie en dyscalculie

Je leert in deze cursus lees-, reken- en spellingsproblemen goed in kaart te brengen door ze te kunnen signaleren, een goede intake en dossieranalyse. De cursus verbindt wetenschappelijke kennis aan een praktische vertaling.

18 november 2020woensdag

Eéndaagse cursus DSM 5

Het DSM classificatiesysteem wordt overal in de GGZ toegepast.  In deze dag komen de veranderingen van de DSM IV naar 5 aan de orde. Er wordt uitleg gegeven over de logische opbouw van het systeem in de DSM 5. 


9 december 2020woensdag

nieuw

Dyscalculie: de verdieping

In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.

 

11 december 2020vrijdag

nieuw

Dyslexie; de verdieping

Tijdens deze verdiepingsdag staan we stil bij de meest recente praktische dilemma’s en wetenschappelijke inzichten. We gaan in op differentiaal diagnostiek en comorbiditeit bij dyslexie, evenals diverse casussen die cursisten in de praktijk tegenkomen.

17 december 2020donderdag

SKJ1 dag

Onder- of overprikkelde kinderen; diagnostiek en interventie

In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.

26 maart 2021vrijdag

Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren

In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.

4 juni 2021vrijdag

Eéndaagse cursus DSM 5

Het DSM classificatiesysteem wordt overal in de GGZ toegepast.  In deze dag komen de veranderingen van de DSM IV naar 5 aan de orde. Er wordt uitleg gegeven over de logische opbouw van het systeem in de DSM 5. 


18 juni 2021vrijdag

Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek

Deze cursus heeft als doel de cursist praktische en theoretische handvatten te bieden bij het interpreteren van en het rapporteren over resultaten van algemeen intelligentieonderzoek. Het CHC model is hierbij uitgangspunt. 

14 januari 2022vrijdag

Leerproblemen; dyslexie en dyscalculie

Je leert in deze cursus lees-, reken- en spellingsproblemen goed in kaart te brengen door ze te kunnen signaleren, een goede intake en dossieranalyse. De cursus verbindt wetenschappelijke kennis aan een praktische vertaling.

Naar boven