Vervolgcursus Cognitieve gedragstherapie bij kind & jeugd (50 uur VGCt)
Deze cursus biedt hulpverleners meer draagkracht in het cognitief gedragstherapeutisch werken met kinderen en jeugdigen. In de cursus worden diverse cognitief gedragstherapeutische behandeltechnieken bij kinderen, jeugdigen en hun systemen intensief geoefend.
- Home
- Cursusaanbod
- Vervolgcursus Cognitieve gedragstherapie bij kind & jeugd (50 uur VGCt)
Deze vervolgcursus cognitieve gedragstherapie biedt therapeuten die de basiscursus hebben afgerond, de mogelijkheid om hun kennis verder te verdiepen en zich vaardiger te voelen bij het toepassen van technieken in de praktijk. Na de basiscursus voelen veel therapeuten zich nog onzeker over welke technieken ze moeten gebruiken en hoe ze deze kunnen toepassen bij specifieke doelgroepen, zoals kinderen en jeugdigen. Deze cursus biedt daarom uitgebreide oefeningen en begeleiding bij het toepassen van cognitieve gedragstherapie bij traumaproblematiek.
Naast het behandelen van traumaproblematiek bij kinderen en jeugdigen, leren cursisten ook hoe ze creatief kunnen omgaan met situaties waarin een behandeling niet verloopt zoals gepland. Er wordt intensief geoefend met verschillende technieken en casuïstiek om antwoorden te vinden op vragen zoals: Hoe daag je een gedachte goed uit bij een kind? Hoe motiveer je een puber met weerstand? Hoe krijg je ouders mee in de behandeling?
Deze cursus richt zich op het verder onderbouwen van behandelkeuzes en het toepassen van technieken, zodat cursisten zich zekerder voelen over hun eigen handelen. Er wordt gebruik gemaakt van vragenlijsten, holistische theorie, functie- en betekenisanalyses en casusconceptualisatie om een verklarend model op te stellen over de oorzakelijke en instandhoudende factoren van probleemgedrag. De cursus is methodisch specifiek en niet doelgroep specifiek, maar de oefeningen zijn wel doelgroepgericht. Na afloop van de cursus zijn de cursisten in staat om de principes van cognitieve gedragstherapie bij traumaproblematiek in brede zin toe te passen.
Werkwijze
Deze cursus staat in het teken van het oefenen met cognitief gedragstherapeutische interventies. Dit betekent dat de docenten (allebei elke lesdag aanwezig) zorgen voor demonstraties van de technieken, waarna de cursisten veel zullen oefenen op de lesdagen (waarin ze feedback krijgen van de docenten) en buiten de cursusdagen om, waar verslaglegging van moet plaatsvinden. De cursisten worden geacht om casuïstiek mee te nemen waar vervolgens praktisch mee geoefend wordt.
Doelstelling
Cursisten kunnen na afloop van de cursus met meer vertrouwen gebruik maken van de cognitief gedragstherapeutische analyses en interventies bij kinderen, jeugdigen en hun systemen.
Wijze van toetsing
Presentie: de cursisten dienen minimaal 90% van de bijeenkomsten aanwezig te zijn. Bij afwezigheid krijgt de cursist een vervangende opdracht. Dit betekent dat maximaal 10% van de contacttijd verzuimd mag zijn. In dat geval kan worden volstaan met het inhalen van de voor de verzuimde uren opgegeven huiswerkopdrachten. Wanneer meer dan 10% van de contacttijd, maar minder dan 20% van de contacttijd is verzuimd moeten bovendien extra opdrachten worden uitgevoerd ter compensatie van de gemiste uren. Als er meer dan 20% is verzuimd, kan de cursus niet meetellen voor het lidmaatschap van de VGCT.
Cursisten worden beoordeeld (zelfbeoordeling, feedback van medecursisten en docent) op hun inbreng in subgroepen en in de plenaire cursusonderdelen, alsmede op de kwaliteit van het ingeleverde huiswerk. Elke cursist levert daarnaast éénmaal beeldmateriaal aan; dit wordt bekeken tijdens de laatste lesdag. De overige huiswerkopdrachten en take home tentamen worden schriftelijk gemaakt buiten de cursusdagen om en ingeleverd bij de docenten.
Voorkennis
Verwacht wordt dat de deelnemers over gedragstherapeutische basiskennis en -ervaring beschikken. Deze cursus is een gespecialiseerde vervolgcursus, een verplicht onderdeel in de opleiding tot gedragstherapeut (lid VGCT). Kijk hier voor de toelatingseisen tot een lidmaatschap van de VGCT, de opbouw van de opleiding en verdere informatie.
Werkwijze
In de bijeenkomsten: Literatuurbespreking, PPT-presentaties, rollenspelen, videomateriaal.
Voor de bijeenkomsten: lezen literatuur filmen van therapiesessies en deze voorbereiden, alsmede aangegeven huiswerk.
Toetsing
Video van 10 minuten met een interventie waarop feedback van de docent en medecursisten volgt.
De feedback heeft betrekking op de toepassing van de geleerde vaardigheden in de praktijk. Schriftelijke/mondelinge tentaminering.
Contacturen: 50 uur
Zelfstudie: 30 uur
Cursus van 27 mei 2025 - 28 okt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 27 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 10 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | dinsdag 24 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | dinsdag 8 jul 2025 | 9:00 - 16:00 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
5 | dinsdag 9 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | dinsdag 23 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | dinsdag 7 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | dinsdag 28 okt 2025 | 9:30 - 16:45 |
27 mei 2025
- Aspirant VGCt-leden in het kader van een 50-urige vervolgcursus. De basiscursus van 100 uur dient afgerond te zijn.
- Eerstelijnspsychologen, kinder- en jeugdpsychologen en orthopedagogen.