Vervolgcursus Cognitief Systeemgerichte traumabehandeling bij kinderen en jeugdigen
In deze cursus leert u werken met cognitieve gedragstherapeutische methoden en technieken voor de behandeling van trauma bij kinderen en jeugdigen, en hun gezinsleden. Bij trauma en angst spelen ouders een belangrijke rol. Ze bieden steun en helpen bij het aanleren van coping. Daarom staan systeembehandelingen en actieve betrokkenheid van gezinsleden centraal.
8.5/10 (1 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Vervolgcursus Cognitief Systeemgerichte traumabehandeling bij kinderen en jeugdigen
Inhoud
In deze cursus leert u werken met cognitieve gedragstherapeutische methoden en technieken voor de behandeling van trauma bij kinderen en jeugdigen, en hun gezinsleden. Bij trauma en angst spelen ouders een belangrijke rol. Ze bieden steun en helpen bij het aanleren van coping. Daarom staan systeembehandelingen en actieve betrokkenheid van gezinsleden centraal.
Via genogrammen ontdekt u de invloed van traumatische ervaringen door de generaties heen. Ook oefent u met de toepassing van diverse exposure varianten in fantasie en met oplossingsgerichte technieken bij trauma.
Aan de hand van het het Writejunior protocol leert u de praktische toepassing van schrijftherapie met deze kinderen. Onderdelen van het protocol zijn onder meer exposure, cognitieve herstructurering, coping en social sharing.
Werkwijze
In de cursus wordt gebruik gemaakt van literatuurbespreking, discussie, rollenspel, praktisch huiswerk en het bekijken en bespreken van therapiezittingen op video. Tussen de cursusbijeenkomsten door bestudeer je literatuur, werk je aan huiswerkopdrachten, oefen je praktische vaardigheden en bereid je rollenspelen voor.
Doelstellingen
Na afloop van de cursus heb je kennis en vaardigheden opgedaan voor de toepassing van een aantal cognitief-gedragstherapeutische technieken voor de behandeling van trauma bij kinderen en/of andere systeemleden. De cursus is tevens bedoeld als onderdeel van het opleidingstraject tot cognitief gedragstherapeut VGCt (vervolgcursus 50 uur).
Wijze van toetsing
• De cursist zal gedurende de cursus tentamenvragen krijgen over de literatuur. Deze
worden aan het begin van de verschillende cursusdagen afgenomen.
• Ook dient de cursist na elke bijeenkomst huiswerkopdrachten te maken, die naar de
docent worden gemaild en de volgende cursusdag worden besproken.
• Verder zal de cursus bestaan uit een aantal groepsopdrachten. Hierbij is het de
bedoeling dat de cursisten na cursustijd met elkaar afspreken om te werken aan
opdrachten. Deze worden bij de docent ingeleverd, voorzien van een beoordeling en
besproken tijdens de bijeenkomsten.
Voorkennis
Verwacht wordt dat de deelnemers over gedragstherapeutische basiskennis en -ervaring beschikken. Cursisten dienen de basiscursus CGT te hebben afgerond.
Deze cursus is een gespecialiseerde vervolgcursus, een verplicht onderdeel in de opleiding tot gedragstherapeut (lid VGCT). Kijk hier voor de toelatingseisen tot een lidmaatschap van de VGCT, de opbouw van de opleiding en verdere informatie.
Psychologen, pedagogen, psychotherapeuten die in de praktijk werkzaam zijn in de hulpverlening aan kinderen, jeugdigen en hun ouders. Basiskennis van de cognitieve gedragstherapie is vereist (niveau VGCt-erkende basiscursus cognitieve gedragstherapie).
Reviews
8.5/10 (1 beoordelingen)
De cursus was heel interactief met de...
De cursus was heel interactief met de groep en de docenten. Echt hele leuke ervaring!