Verdiepingscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen en jeugdigen (70 uur verdieping) - blended
In deze blended verdiepingscursus van 70 uur leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen. De cursus is op kinderen en jeugdigen gericht en kun je volgen als je de Inleiding (30 uur) al hebt gevolgd.
8.9/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Verdiepingscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen en jeugdigen (70 uur verdieping) - blended
Let op!; er zijn toelatingseisen voor deze opleiding, zie de informatie onder het kopje doelgroep. Mocht je vragen hebben, of twijfelen of je voldoet aan te toelatingseisen, neem dan voordat je je inschrijft, contact met ons op.
Deze blended cursus beslaat 8 cursusdagen van ongeveer 6,5 uur en 8 online meetings van ongeveer 2 uur. Deze online meetings vinden voorafgaand elke cursusdag plaats.
De blended cursus verschilt van de niet-blended vervolgcursus CGT in de tijd die de cursist zelfstandig besteedt en indeelt; de literatuur wordt (spelenderwijs) getoetst en geoefend m.b.v. de Knowingo+ app. Er wordt veel videomateriaal thuis bestudeerd. En tijdens de online-voorbereidingsdagen zullen de cursisten onderling, in kleine groepjes, lesstof oefenen, voorbereiden en presenteren.
Deze cursus biedt kennis en vaardigheden op het gebied van cognitieve gedragstherapie, waaronder leer- en emotietheorieën, diagnostiek en het opstellen van verklarende modellen voor probleemgedrag, evenals technieken zoals exposure, responspreventie en sociale vaardigheidstraining. Na het volgen van deze cursus ben je in staat om een cgt-behandeling op te bouwen, te onderhouden en af te sluiten, en behandelplannen te ontwerpen op basis van cognitief gedragstherapeutische analyses. Je leert ook evidence-based behandelprogramma's toe te passen bij veelvoorkomende problematieken, zoals angst- en stemmingsstoornissen. Supervisie en leertherapie maken deel uit van de totale opleiding tot cognitief gedragstherapeut.
Doelstelling
Na afloop van de basiscursus:
- kunnen cursisten, onder supervisie, cognitieve gedragstherapieën uitvoeren bij kinderen, jeugdigen en volwassenen;
- heeft de cursist inzicht en basisvaardigheid in de cognitief gedragstherapeutische manier van denken;
- kan de cursist leermodellen toepassen in de eigen praktijk;
- kan de cursist het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen;
- kan de cursist betekenisanalyses, functieanalyses en interventiestrategieën ontwerpen;
- kan de cursist de kenmerken van de verschillende angst- en stemmingsstoornissen beschrijven;
- kan de cursist biologische, psychologische, leertheoretische en systeemverklaringen voor het ontstaan van angst- en stemmingsstoornissen benoemen;
- kan de cursist op grond van diagnostiek, assessment, functieanalyses en hulpvragen vaststellen wat er aan de hand is bij een cliënt met een angststoornis, een cliënt met een stemmingsstoornis en een cliënt met een derde probleemgebied naar keuze;
- kan de cursist vaststellen welk behandelprogramma, op grond van wetenschappelijke inzichten, voor de cliënt het meest aangewezen is;
- kan de cursist op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen, een behandeling uitvoeren, evalueren en afsluiten;
- kan de cursist een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij betrekken.
Werkwijze
Korte presentaties door docent en cursisten, groepsdiscussies, oefenen aan de hand van papieren casuïstiek, oefenen met het toepassen van de diverse analysemodellen en opstellen van cognitieve casusconceptualisatie, demonstratie van technieken (DVD, modeling door docent), rollenspelen en oefenen van diverse bovengenoemde technieken. Er is veel ruimte voor casuïstiek van cursisten en verdiepende vragen.
De cursisten bereiden de cursusbijeenkomsten voor door:
· bestuderen literatuur (Knowingo+)
· maken van huiswerkopdrachten
De cursusbijeenkomsten en de online thuis leerdagen omvatten:
· voor- en nabespreken van het huiswerk
· literatuurbespreking door cursisten en docent
· uitleg theorie door de docent
· praktische oefeningen met betrekking tot de verschillende onderdelen van het gedragstherapeutische proces, in de vorm van rollenspelen.
Er wordt zoveel mogelijk geoefend aan de hand van concreet praktijkmateriaal van de cursisten.
Toetsing
Kennis en vaardigheden worden op verschillende manieren getoetst:
- toetsing middels de app Knowingo+
- actieve participatie tijdens de cursus
- onderlinge gedragsmodificatie
- het maken van een mini N=1 van de onderlinge gedragsmodificatie (dit is de eindtoets).
Knowingo+
Per geleerd deelthema ontvangen de cursisten certificaten op de app. Om het leren van de cursisten goed te kunnen borgen, ziet de docent de certificaten in. Dit is zowel een toets van het basisdeel- als het verdiepingsdeel van de cursus.
Mini N=1 van de onderlinge gedragsmodificatie
Aan de hand van de casus uit de onderlinge gedragsmodificatie wordt een verslag gemaakt met daarin: klachtinventarisatie, diagnostiek, differentiaal diagnostische overwegingen, Holistische Theorie, Functie- en Betekenisanalyses, behandelplan, korte omschrijving toepassing interventies en kritische reflectie op eigen gedrag als therapeut. De mini N=1 beslaat maximaal vijf pagina’s.
Contacturen: 70 uur
Online contacturen: 16 uur
Zelfstudie: 40 uur
Cursus van 22 nov 2024 - 4 apr 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 22 nov 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 6 dec 2024 | 9:30 - 16:45 | |
3 | vrijdag 20 dec 2024 | 9:30 - 16:45 | |
4 | vrijdag 17 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | vrijdag 31 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | vrijdag 14 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | vrijdag 14 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | vrijdag 28 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | vrijdag 4 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | RESERVEDATUM! |
Cursus van 11 apr 2025 - 19 sep 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 11 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 25 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | vrijdag 9 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | vrijdag 23 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | vrijdag 6 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | vrijdag 20 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | vrijdag 4 jul 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | vrijdag 5 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | vrijdag 19 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | RESERVEDATUM! |
22 nov 2024
VGCt | ||
---|---|---|
Basiscursus | 70 | Toegekend |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 70 | Toegekend |
Extra literatuurstudiepunten | 27 | Toegekend |
Overige taken | 5 | Toegekend |
Behandeling | 50 | Toegekend |
Diagnostiek | 15 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 7) | 10 | Toegekend |
11 apr 2025
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 7) | 10 | Toegekend |
Vooropleiding
Je hebt een afgeronde masteropleiding psychologie, pedagogische wetenschappen, gezondheidswetenschappen of geneeskunde. In je vooropleiding moet je de vakken leertheorieën, psychopathologie, persoonlijkheidsleer en gespreksvaardigheden hebben gevolgd.
Werk
Je bent minimaal twaalf uur per week werkzaam op het gebied van de GGZ de Jeugdzorg of Onderwijs. Deze uren mogen ook worden opgedaan binnen een werkervaringsplek.
Indien dit niet het geval is dan moet je in ieder geval werken met cliënten met psychische problemen of met teams die met cliënten werken aan psychische problemen.
Bij twijfel over de werksetting en gelegenheid tot oefenen van het geleerde, neem contact op met King nascholing.
Om je te kunnen registreren als Cognitief Gedragstherapeut in opleiding bij de VGCt dien je te kunnen aantonen dat je de verdiepingscursus bent gestart binnen 1 jaar na afronding van de Inleiding van 30 uur.
22 nov 2024
11 apr 2025
22 nov 2024
11 apr 2025
22 nov 2024
11 apr 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Verdiepingscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen en jeugdigen (70 uur verdieping) - blended
Reviews
8.9/10 (4 beoordelingen)
Mariken inspireerde mij, ze sprak met zo...
Mariken inspireerde mij, ze sprak met zo veel kennis en passie over de CGT, dat je zelf ook zo goed wilt worden.
Ik vond de komst van de cliënt...
Ik vond de komst van de cliënt van Mariken heel waardevol. Maar ook de rollenspellen die werden voorgedaan.
De manier waarop de kennis werd overgedragen...
De manier waarop de kennis werd overgedragen was bezield, bevlogen en praktisch!
Ik vond de aanvullingen van de cursusleidster...
Ik vond de aanvullingen van de cursusleidster op de theorie interessant.