Supervisorencursus VGCt
De supervisorencursus VGCt is opgezet conform de eisen van het Opleidingsreglement van de VGCt. Het volgen van deze cursus is een voorwaarde voor de registratie als supervisor.
8.2/10 (3 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Supervisorencursus VGCt
Let op: voor deze cursus zijn toelatingseisen, zie kopje doelgroep.
De supervisorencursus VGCt biedt de benodigde kennis en vaardigheden om supervisie te geven in de opleiding tot cognitief gedragstherapeut. Het is een verplicht onderdeel voor registratie als supervisor. Door deze cursus bij te wonen, draag je bij aan uw professionele ontwikkeling als supervisor en verhoog je de kwaliteit van de opleiding tot cognitief gedragstherapeut.
De supervisorencursus VGCt is ontworpen volgens de eisen van het Opleidingsreglement van de VGCt en de definitie van supervisie van Bernard & Goodyear (2014). De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Supervisiemodellen
- Modellen van professionele ontwikkeling van therapeuten
- Onderwijskundige aspecten van opleiden van volwassenen in beroepsonderwijs
- Randvoorwaarden voor supervisie
- Contractfase, inclusief leerdoelen bepalen
- Methodieken in supervisie
- Hanteren van werkrelatie
- Toetsen en beoordelen in supervisie
- Juridische aspecten en beroepsethische kwesties
- Culturele diversiteit
- Evaluatie en afronding van supervisie
- Supervisie en N=1 begeleiding
- Supervisie en de VGCt, inclusief verslaglegging
- Supervisie en wetenschap: gebruik van werkzaam gebleken procedures, opbouw en ontwikkeling
Doelstelling
A. verbeteren van het professionele functioneren van de supervisant
B. toezicht houden op de kwaliteit van de cognitieve gedragstherapie geboden aan de cliënten die de supervisant ziet
C. fungeren als poortwachter voor de professie waartoe de supervisant toegang zoekt.
In de cursus komen de competenties zoals omschreven in het competentieprofiel Supervisor VGCt ruimschoots aan de orde. Voor de ordening van de competenties wordt het CanMEDS model als uitgangspunt gebruikt.
Werkwijze
1. Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.
2. Interactieve bespreking van de leerstof & discussie.
3. Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen.
4. Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek (volwassenen, jongeren en kinderen).
Contacturen: 24 uur
Zelfstudie: 14 uur
Cursus van 3 feb 2025 - 31 mrt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | maandag 3 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | maandag 10 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | maandag 24 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | maandag 31 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 |
3 feb 2025
VGCt | ||
---|---|---|
Nascholing o.h.g.v. supervisievaardigheden en/of didactiek | 24 | Toegekend |
Supervisorencursussen | 24 | Toegekend |
FGzPt | ||
---|---|---|
Specialismen gezondheidszorgpsycholoog en klinisch neuropsycholoog | 26 | Toegekend |
De doelgroep bestaat uit BIG-geregistreerde cognitief gedragstherapeuten die supervisor willen worden en supervisoren die hun kennis en vaardigheden willen verdiepen. De cognitief gedragstherapeut kan met de supervisorencursus starten als hij minimaal twee jaar is geregistreerd als cognitief gedragstherapeut en na drie jaar de supervisorenregistratie aanvragen.
Registratietraject supervisor VGCt:
• Minimaal drie jaar geregistreerd als cognitief gedragstherapeut.
• In de drie tot vijf jaar voorafgaand aan de aanvraag van de registratie als supervisor voldaan aan de werkervaringseis.
• In de drie tot vijf jaar voorafgaand aan de aanvraag van de registratie als supervisor 30 nascholingspunten behaald.
• Geaccrediteerde supervisorencursus gevolgd.
• BIG-registratie als gz-psycholoog, arts, klinisch psycholoog, klinisch (neuro)psycholoog, psychotherapeut, psychiater, verpleegkundig specialist (i.o.) en/of orthopedagoog-generalist.
In de afgelopen drie tot vijf jaar waarin hij geregisteerd was als cognitief gedragstherapeut minimaal 4160 uur werkzaam geweest op het gebied van de (geestelijke) gezondheidszorg, waarvan minimaal 2080 uur besteed aan cognitief gedragstherapeutische behandelingen.
Als de registratie als supervisor wordt verleend, is de aanvrager daarmee ook geherregistreerd als cognitief gedragstherapeut. De ingangsdatum van de registratie als supervisor is ook de ingangsdatum van de nieuwe herregistratieperiode als cognitief gedragstherapeut.
Na de registratie als supervisor bij de VGCt mag de supervisie en/of leertherapie mag worden gegeven aan cognitief gedragstherapeuten (i.o.), cognitief gedragstherapeutisch werkers (i.o.) en/of aan psychotherapeuten (i.o.), gz-psychologen (i.o.), klinisch psychologen (i.o.), psychiaters (i.o.), verpleegkundig specialisten (i.o.) en orthopedagoog-generalisten.
3 feb 2025
3 feb 2025
Reviews
8.2/10 (3 beoordelingen)
De literatuur en invalshoek van de positieve...
De literatuur en invalshoek van de positieve psychologie vond ik erg interessant.
Zeer leerzame cursus en bevlogen docent!
Zeer leerzame cursus en bevlogen docent!
Het sparren in groepjes over rollen en...
Het sparren in groepjes over rollen en verantwoordelijkheden met oefeningen daarbij was erg inspirerend.