Emotieregulatie problemen bij kinderen en jongeren
Leer hoe je emotieregulatieproblemen bij kinderen en jongeren beter in kaart kunt brengen en behandelen met de cursus 'Emotieregulatie problemen bij kinderen en jongeren'. Krijg gedragstherapeutische technieken en een op maat gemaakt behandelplan om effectief te werken met emotieregulatie problematiek en zelfverwondend gedrag. Deze cursus biedt een transdiagnostische visie en is gericht op kinderen, jongeren, jongvolwassenen en volwassenen.
8.4/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Emotieregulatie problemen bij kinderen en jongeren
De cursus 'Emotieregulatie problemen bij kinderen en jongeren' biedt deelnemers gedragstherapeutische technieken en een op maat gemaakt behandelplan (CGT) om emotieregulatieproblemen bij kinderen en jongeren beter in kaart te brengen en effectief te behandelen. Leer hoe het emotieproces van Gross werkt en krijg psychoeducatie over emoties, gevoeligheid en interactie met de omgeving. Oefen met specifieke interventies voor emotieregulatie problematiek en zelfverwondend gedrag (ZVG), en ontdek technieken uit andere behandelmethodieken (VERS, dialectische gedragstherapie, schematherapie, mindfulness, compassietraining).
Doelstelling
Cursisten leren om emotieregulatieproblemen bij kinderen en jongeren beter in kaart te brengen door middel van gedragstherapeutische technieken en een passend, op maat gemaakt behandelplan (CGT) op te stellen. Ook wordt geoefend met het toepassen van specifieke CGT-interventies bij emotieregulatie problemen en zelfverwondend gedrag. Er gaat gerichte aandacht uit naar toepassing van de technieken bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen (6-23 jaar).
Na afloop van de cursus:
- Heeft de cursist ervaring met de cognitief gedragstherapeutische transdiagnostische manier van denken bij emotieregulatieproblemen;
- Kan de cursist biologische, psychologische en leertheoretische verklaringen voor het ontstaan van emotieregulatieproblemen en zelfverwondend gedrag benoemen;
- Kan de cursist cognitieve gedragstherapeutische analyse (m.b.v. functie- en betekenisanalyse, ketenanalyse, holistische theorie) uitvoeren bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen met emotieregulatie problematiek;
- Is de cursist bekend met het model van het emotieproces zoals beschreven door Gross, gericht op aandacht voor en versterken van zeven kernvaardigheden in de emotieregulatie;
- Kan de cursist tot een individueel (transdiagnostisch) behandelplan bij emotieregulatieproblemen komen a.d.h.v. het model van kernvaardigheden van Gross
- Heeft de cursist kennis van stabilisatie technieken bij emotieregulatie problemen
- Kan de cursist verschillende CGT-technieken toepassen bij kinderen en jongeren met emotieregulatie problemen en/of zelfverwondend gedrag;
- Kan de cursist een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het gezinssysteem daarbij betrekken, vooral wanneer het gaat om terugvalpreventie.
Werkwijze
De nadruk binnen de cursus ligt, naast kennisoverdracht, vooral op het toepassen van gedragstherapeutische technieken bij emotieregulatie problemen, door middel van rollenspellen, oefening met eigen casuïstiek, demonstratie en video materiaal. De aangeboden oefeningen en interventies zijn praktisch van aard, gericht op toepassing van het geleerde bij eigen casuïstiek van cursisten. Ook worden cursisten aangemoedigd om tussen de bijeenkomsten door te oefenen met aangereikte technieken bij zowel ‘onderregulatie’ als ‘overregulatie’ van emoties.
Wijze van toetsing
Van de cursist wordt een actieve deelname en inbreng van eigen casuïstiek verwacht. Er vindt een korte kennistoetsing plaats op de eerste en de laatste cursusdag.
Contacturen: 12 uur
Zelfstudie: 9 uur
Cursus van 9 jan 2025 - 30 jan 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 9 jan 2025 | 13:30 - 17:00 | |
2 | donderdag 16 jan 2025 | 13:30 - 17:00 | |
3 | donderdag 23 jan 2025 | 13:30 - 17:00 | |
4 | donderdag 30 jan 2025 | 13:30 - 17:00 |
Cursus van 13 mrt 2025 - 17 apr 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 13 mrt 2025 | 13:30 - 17:00 | |
2 | donderdag 27 mrt 2025 | 13:30 - 17:00 | |
3 | donderdag 10 apr 2025 | 13:30 - 17:00 | |
4 | donderdag 17 apr 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 2 okt 2025 - 30 okt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 2 okt 2025 | 13:30 - 17:00 | |
2 | donderdag 9 okt 2025 | 13:30 - 17:00 | |
3 | donderdag 16 okt 2025 | 13:30 - 17:00 | |
4 | donderdag 30 okt 2025 | 13:30 - 17:00 |
9 jan 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 14 | Toegekend |
Extra literatuurstudie | 6 | Toegekend |
Overige taken | 4 | Toegekend |
Diagnostiek | 5 | Toegekend |
Behandeling | 5 | Toegekend |
VGCt | ||
---|---|---|
Nascholing | 13 | Toegekend |
13 mrt 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 14 | Toegekend |
Extra literatuurstudie | 6 | Toegekend |
Overige taken | 4 | Toegekend |
Diagnostiek | 5 | Toegekend |
Behandeling | 5 | Toegekend |
VGCt | ||
---|---|---|
Nascholing | 13 | Toegekend |
2 okt 2025
VGCt | ||
---|---|---|
Nascholing | 13 | Toegekend |
Aan deze cursus kan worden deelgenomen als je meer kennis en ervaring wilt opdoen in het werken met emotieregulatieproblematiek vanuit een cognitief gedragstherapeutisch kader.
De cursus is bedoeld voor (GZ-)psychologen, orthopedagoog-generalisten (NVO/SKJ), psychotherapeuten en psychiaters die werkzaam zijn in de jeugd-GGZ en die bekend zijn met cognitieve gedragstherapie. Voorwaarde is dat er basiskennis is van Cognitieve Gedragstherapie (FA en BA).
HBO-ers kunnen zich aanmelden, mits zij een CGW cursus hebben afgerond.
9 jan 2025
13 mrt 2025
2 okt 2025
9 jan 2025
13 mrt 2025
2 okt 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Emotieregulatie problemen bij kinderen en jongeren
Reviews
8.4/10 (4 beoordelingen)
De bewustwording en inzichten in de kernvaardigheden...
De bewustwording en inzichten in de kernvaardigheden geleerd. Daarbij komt het brede scala aan oefeningen dat voorbij is gekomen in de praktijk erg van pas.
De docente was zeer bevlogen; de wijze...
De docente was zeer bevlogen; de wijze waarop zij rustig, deskundig en vriendelijk ons door alle theorie en oefeningen meenam.
Veel leerzame oefeningen, praktijkvoorbeelden en concrete tips.
Veel leerzame oefeningen, praktijkvoorbeelden en concrete tips.
Ik waardeerde het zeer dat we zoveel...
Ik waardeerde het zeer dat we zoveel materiaal en literatuur ontvangen hebben.