Cursus ontwikkeling van het kind vanuit neuropsychologisch perspectief
In de cursus leer je over de normale (hersen)ontwikkeling, de link tussen hersenontwikkeling en psychopathologie, hoe je dit tijdens een diagnostisch traject in kaart kan brengen, en wat signalen zijn voor een afwijkende (neuropsychologische) ontwikkeling danwel mogelijke ontwikkelingsstoornissen.
8.0/10 (3 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Cursus ontwikkeling van het kind vanuit neuropsychologisch perspectief
In de cursus krijg je een overzicht van de hersenontwikkeling van kinderen/jongeren waarbij verschillende functiegebieden (kort) aan bod komen (o.a. motoriek / spraak- en taalontwikkeling / geheugen / aandacht / executieve functies / emoties en sociale cognitie). Er vindt daarbij een koppeling plaats met de praktijk als clinicus: hoe leg je de link tussen hersenontwikkeling en psychopathologie? Welke informatie wil je verzamelen over de (neuropsychologische) ontwikkeling van een kind en wanneer is de ontwikkeling afwijkend? Tot slot wordt, aan de hand van casuistiek, het signaleren van ontwikkelingsstoornissen besproken, waarbij er ook aandacht wordt geschonken aan het onderscheid tussen persoonlijkheidskenmerken en ontwikkelingsstoornissen zoals ASS en ADHD.
De cursus heeft als doel de clinicus bij te scholen op het gebied van hersenontwikkeling bij kinderen, de link te kunnen leggen tussen hersenontwikkeling en psychopathologie en het beter kunnen signaleren van een afwijkende ontwikkeling, met als doel het diagnostische proces te verbeteren.
4 contacturen, 2 uur literatuurstudie en voorbereiding, schriftelijke toetsing.
De cursisten zijn HBO en WO opgeleid en werkend in het veld van de (kinder-en jeugd) GGZ, zoals psychologen, orthopedagogen, gedragswetenschappers, jeugdzorg werkers, maatschappelijk werkers.
Reviews
8.0/10 (3 beoordelingen)
Veel toepassing op de praktijk! Erg interessant.
Goed georganiseerde cursus!
Deze cursus maakt een mooie link tussen psychopathologie en breinontwikkeling.