Cultuursensitief werken
7.5/10 (2 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Cultuursensitief werken
Een stapje in het vergroten van kennis, houding en vaardigheden in het werken met een
diversiteit aan cliënten.
Mede door de immigratie in de laatste vijftig jaar is de samenstelling van de Nederlandse
bevolking in sociaaleconomisch, cultureel en levensbeschouwelijk opzicht heel divers. Met de
instroom van nieuwe groepen vluchtelingen enkele jaren geleden is die diversiteit versterkt.
Behandelaars in de (jeugd)ggz, jeugdhulp, die voor het grootste deel tot de ‘meerderheid’
behoren, krijgen ook steeds meer te maken met kinderen, gezinnen en hun naasten, die een
andere achtergrond, cultuur, huidskleur of sociaal economische situatie hebben én daardoor
ook andere levenservaringen opdoen, dan zijzelf. Dat betekent dat zij kennis maken met, voor
hen mogelijk onbekende, opvattingen over het ervaren van kansen in de samenleving, beeld
over ziekten en beperkingen en manieren van coping met uitsluiting of discriminatie. De
effecten die dat heeft op opvoedings- en levenstijl, kan soms ook nieuw of onbekend zijn,
voor een behandelaar die tot de ‘ meerderheid’ behoort.
In de Incompany les van King Nascholing Cultureel Sensitief Behandelen, komt aan de orde
hoe je in je houding open minded en uitnodigend kunt zijn en over deze onderwerpen kunt
communiceren. Een aantal factoren komt aan de orde en aan de hand van ervaringen en
voorbeelden, onderzoeken we wat helpend kan zijn en hoe je de veiligheid kunt bieden in je
behandelsetting en je competent voelt, om ermee aan de slag te gaan. Voorafgaand aan de
cursus, wordt geïnventariseerd wat specifieke vragen en wensen zijn, om ze veel mogelijk op
maat aan te sluiten bij de betreffende groep / vraag.
Competenties en leerdoelen:
Inzicht in wat een cultuursensitieve benadering in de praktijk inhoudt
Vanuit ervaringen meer gevoel opdoen met de belevingswereld van cliënten
met een andere achtergrond en de invloed daarvan op zelfbeeld, cognities,
gevoelens en gedrag.
Bewustzijn van hoe eigen cultuur / behoren tot de ‘meerderheid’, van
invloed zijn op vooronderstellingen, aannames en wat werkt in het contact
met ‘anderen’.
Op maat aandacht voor specifieke vragen of aandachtspunten die binnen de
betreffende organisatie spelen.
Reviews
7.5/10 (2 beoordelingen)
Het was erg inspirerend hoe de docent...
Het was erg inspirerend hoe de docent vertelde over eigen ervaringen, deze voorbeelden waren erg leerzaam.
Prettige docent, laagdrempelig, nieuwsgierig, aansluitend bij dilemma's...
Prettige docent, laagdrempelig, nieuwsgierig, aansluitend bij dilemma's in het werkveld, prikkelde tot nadenken/ nieuwe inzichten