Persoonlijkheidsstoornissen; therapeutische vaardigheden bij cliënten en systemen
Leer gedragspatronen herkennen en beïnvloeden in de werkrelatie met cliënten met persoonlijkheidspathologie. In deze 2-daagse cursus ontwikkel je praktische vaardigheden om interpersoonlijke uitdagingen aan te pakken en grenzen te stellen, zowel bij de cliënt als in de context van ouderschap, kinderen en het systeem. Vertrouw opbouwen en effectief omgaan met overdracht en tegenoverdracht staan centraal. Ongeacht het type persoonlijkheidsstoornis, ontwikkel je de juiste therapeutische vaardigheden.
- Home
- Cursusaanbod
- Persoonlijkheidsstoornissen; therapeutische vaardigheden bij cliënten en systemen
Als therapeut is het werken met cliënten met persoonlijkheidsstoornissen vaak uitdagend vanwege de interpersoonlijke problemen die hierbij kunnen optreden. Het is niet ongebruikelijk dat er sprake is van problemen met realiteitsbesef, interpersoonlijke grenzen, emotieregulatie, verantwoordelijkheid, zelfreflectie, heerszucht en pacificeerzucht. In deze tweedaagse cursus over persoonlijkheidsstoornissen leer je hoe je deze gedragspatronen kunt herkennen en beïnvloeden in de werkrelatie met de cliënt.
Tijdens de cursus wordt er aandacht besteed aan de uitdagingen in de overdracht en tegenoverdracht en leer je hoe je vertrouwen kunt opbouwen met de cliënt. Ook wordt er geleerd hoe je praktisch en ondersteunend grenzen kunt stellen in de context van ouderschap, kinderen en persoonlijkheidsstoornissen.
De theoretische kennis wordt omgezet in praktische vaardigheden, waardoor je in staat bent om deze moeilijkheden in interactie en werkrelatie tijdig te herkennen en aan te pakken vanuit een goede verstandhouding met de cliënt en zijn systeem, ongeacht het type persoonlijkheidsstoornis.
Doelstelling
Aan het eind van de cursus kunnen de cursisten
– meerdere persoonlijke valkuilen herkennen
– vastgelopen interacties oplossen
– operante conditionering herkennen in het gesprek en daarbuiten
– veilig grenzen stellen en vertrouwen uitdagen bij cliënten die dit moeilijk op waarde kunnen schatten
– functionele en onderbouwde aanpassingen maken op standaard behandelmethodes ten behoeve van de individuele cliënt en hun systeem.
Er vindt een afsluitende toets plaats.
Werkwijze
De cursus bestaat uit twee bijeenkomsten van een dag. Tijdens de ochtenden bespreken we de literatuur en casuïstiek en maken we ons de theorie achter de vaardigheden eigen. In de middaguren verbinden we de theorie met de praktijk aan de hand van praktische oefeningen en rollenspellen. Als de groep cursisten groot is dan zal een trainingsacteur helpen met de rollenspelen.
Je maakt kennis met ‘deliberate practice’ ofwel het herhaald en geconcentreerd oefenen van 1 vaardigheid tegelijk, op de manier waarop je als violist een bepaalde beweging oefent onder leiding van je muziekleraar.
Hulpverleners die ervaring hebben in het voeren van (therapeutische) gesprekken in de interactie met een 'moeilijk' persoon. De cursus is voor zowel HBO-ers als (post) academici te volgen.