AI in de zorg

We delen de inspirerende reis van Olaf Lemmens met je, die zijn passie voor kunstmatige intelligentie (AI) ontdekte tijdens zijn studie in Japan. Ook krijg je vast een voorproefje van de praktische toepassingen die op het congres gepresenteerd zullen worden. 1. Wat was de inspiratie voor de specialisatie in AI en hoe heeft de tijd in Japan hieraan bijgedragen? Tijdens mijn studie in Japan aan de universiteit in Akita volgde ik in 2016 Machine Learning en Big data, dit was voor mij de eerste aanraking met AI, nog ver voordat ChatGPT ons allemaal liet kennis maken met AI. Toen al zag ik de kracht van data en het trainen van AI modellen. Dit heb ik in mijn werkende leven altijd gecombineerd met marketing.  Door wat ChatGPT teweeg heeft gebracht zag ik de kans om mijn kennis van toen te combineren met mijn ondernemingsdrang. Mijn LinkedIn ontplofte ondertussen qua bereik door mijn focus op het onderwerp AI, daar post ik dagelijks over.  De enorme potentie die deze AI revolutie heeft motiveert mij, een 70% tijdbesparing is mogelijk volgens onderzoek van McKinsey, echter weten de meeste personen en bedrijven nog niet hoe ze AI nu precies moeten inzetten. 2. Zijn er al lessons learned bekend vanuit de zorgsector met AI? Absoluut! De zorg zit niet stil. Met name op de (grote) administratielast wordt ontzettend veel geëxperimenteerd. Hiervoor zijn speciale toepassingen gebouwd omdat het vaak om zeer gevoelige informatie gaat.  Voorbeelden zijn: - Jiska Woldendorp Arts ANIOS Psychiatrie (te horen in POKI podcast) over Dall-E en het visualiseren van behandeldoelen en het gebruik van chatbots als AI therapeuten.  - Artsen die de eerste Triage door AI laten doen, met deze AI tool: https://klinikhealthcaresolutions.com/  3. Kan er een tip van de sluier worden gegeven over de praktische tips en toepassingen op het congres?  Bovenstaande is eigenlijk al een tipje van de sluier want dat zijn mooie praktijk voorbeelden.   Verder: - Een sentimentanalyse op basis van notities.  - E-Health platforms zullen steeds meer voeten aan de grond krijgen bij mensen, een vloek of een zegen?  - AI voor training en educatie     4. Wat kunnen deelnemers verwachten tijdens de sessie op het congres Klaar voor de toekomst? Tijdens de lezing gaan we in op het onderwerp kunstmatige intelligentie, ofwel Artificial Intelligence (AI). We gaan samen ontdekken wat kunstmatige intelligentie is en dat het al sinds de jaren 50 bestaat. Vooral duiken we op de praktische toepassingen die zijn ontstaan sinds de introductie van ChatGPT eind 2022.  We duiken daarnaast in praktijkvoorbeelden hoe AI wordt toegepast in de zorg. Met name GGZ en psychologie. Deze praktijkvoorbeelden en een interactieve sessie geven de deelnemers meer kennis en inzicht in hoe ze zelf AI kunnen toepassen in de praktijk. De sessie is dan ook vooral een praktische sessie waarin theorie en toepassing gecombineerd worden.    

  1. Home
  2. Nieuws
  3. AI in de zorg
Gepubliceerd op: 1 aug 2024 00:00
Laatste aanpassing: 23 aug 2024 15:07

We delen de inspirerende reis van Olaf Lemmens met je, die zijn passie voor kunstmatige intelligentie (AI) ontdekte tijdens zijn studie in Japan. Ook krijg je vast een voorproefje van de praktische toepassingen die op het congres gepresenteerd zullen worden.


1. Wat was de inspiratie voor de specialisatie in AI en hoe heeft de tijd in Japan hieraan bijgedragen?

Tijdens mijn studie in Japan aan de universiteit in Akita volgde ik in 2016 Machine Learning en Big data, dit was voor mij de eerste aanraking met AI, nog ver voordat ChatGPT ons allemaal liet kennis maken met AI. Toen al zag ik de kracht van data en het trainen van AI modellen. Dit heb ik in mijn werkende leven altijd gecombineerd met marketing. 

Door wat ChatGPT teweeg heeft gebracht zag ik de kans om mijn kennis van toen te combineren met mijn ondernemingsdrang. Mijn LinkedIn ontplofte ondertussen qua bereik door mijn focus op het onderwerp AI, daar post ik dagelijks over. 

De enorme potentie die deze AI revolutie heeft motiveert mij, een 70% tijdbesparing is mogelijk volgens onderzoek van McKinsey, echter weten de meeste personen en bedrijven nog niet hoe ze AI nu precies moeten inzetten.


2. Zijn er al lessons learned bekend vanuit de zorgsector met AI?

Absoluut! De zorg zit niet stil. Met name op de (grote) administratielast wordt ontzettend veel geëxperimenteerd. Hiervoor zijn speciale toepassingen gebouwd omdat het vaak om zeer gevoelige informatie gaat. 

Voorbeelden zijn:

- Jiska Woldendorp Arts ANIOS Psychiatrie (te horen in POKI podcast) over Dall-E en het visualiseren van behandeldoelen en het gebruik van chatbots als AI therapeuten. 

- Artsen die de eerste Triage door AI laten doen, met deze AI tool: https://klinikhealthcaresolutions.com/ 


3. Kan er een tip van de sluier worden gegeven over de praktische tips en toepassingen op het congres?

 Bovenstaande is eigenlijk al een tipje van de sluier want dat zijn mooie praktijk voorbeelden. 

 Verder:

- Een sentimentanalyse op basis van notities. 

- E-Health platforms zullen steeds meer voeten aan de grond krijgen bij mensen, een vloek of een zegen? 

- AI voor training en educatie 

 

 4. Wat kunnen deelnemers verwachten tijdens de sessie op het congres Klaar voor de toekomst?

Tijdens de lezing gaan we in op het onderwerp kunstmatige intelligentie, ofwel Artificial Intelligence (AI). We gaan samen ontdekken wat kunstmatige intelligentie is en dat het al sinds de jaren 50 bestaat. Vooral duiken we op de praktische toepassingen die zijn ontstaan sinds de introductie van ChatGPT eind 2022. 

We duiken daarnaast in praktijkvoorbeelden hoe AI wordt toegepast in de zorg. Met name GGZ en psychologie. Deze praktijkvoorbeelden en een interactieve sessie geven de deelnemers meer kennis en inzicht in hoe ze zelf AI kunnen toepassen in de praktijk. De sessie is dan ook vooral een praktische sessie waarin theorie en toepassing gecombineerd worden.

 

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks updates over ons cursusaanbod. Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.