ADHD: Medicijngebruik en alternatieven voor kinderen

Er gaat haast geen dag voorbij of je leest er wel iets over: ADHD. De afgelopen jaren is het aantal kinderen dat met ADHD wordt gediagnosticeerd enorm gestegen. Hierdoor gebruikt een groeiend aantal jeugdigen medicijnen zoals Ritalin en Concerta. Maar er komen ook steeds meer alternatieve behandelingswijzen om de stoornis te regulieren.  


Medicijnen en bijwerkingen

Exacte cijfers over het aantal kinderen met ADHD zijn er niet. Wel is duidelijk dat het aantal voorgeschreven recepten van ADHD-medicatie voor jeugdigen tussen 2003 en 2013 is verviervoudigd (bron). En dit aantal is nog steeds stijgende. Ritalin is het meest gebruikte middel, een kortwerkende medicijn dat de symptomen van de stoornis onderdrukt. Maar ook bloeddrukverlagers en antidepressiva worden voorgeschreven bij ADHD. 

De bijwerkingen van deze ADHD-medicijnen zijn bekend. De meest voorkomende klachten zijn hoofdpijn, buikpijn en misselijkheid. Maar het gebruik kan bij jeugdigen ook zorgen voor verminderde eetlust, slaapproblemen, rusteloosheid, tics, dwangmatig gedrag en warrigheid.

 

Alternatieve methodes

Met name de bijwerkingen van ADHD-medicijnen zorgen voor de opkomst van alternatieve behandelingswijzen voor kinderen. Een van deze nieuwe methodes is een training mindfulness. Hoogleraar Orthopedagogiek Susan Bögels(Universiteit van Amsterdam) is hier een groot voorstander van. 

Bögels ontwikkelde MYmind, een training bestaande uit acht wekelijkse sessies van anderhalf uur. Al na een paar weken zag ze resultaat: “Het concentratievermogen van de kinderen bleek te verbeteren. Agressiviteit en impulsiviteit verminderden. Ze gingen beter slapen. Angst en somberheid verminderden. Je zag dat het over de hele linie beter ging. Het was echt een significante verbetering (bron).” Simon Bunt & Martijn van Beenen maakten een indrukwekkende korte film over mindfulness voor kinderen met ADHD: ”Pillen of Chillen”. Bekijk de documentaire hier

 

Leer meer over ADHD bij kinderen en jeugdigen

Om een gepaste behandeling voor een cliënt te kiezen is de juiste diagnostiek noodzakelijk. Wil je hier meer over weten?  Schrijf je dan nu in voor onze cursus “AD(H)D; diagnostiek en behandeling bij kinderen en jeugdigen”. Tijdens deze cursus leer je alles over het diagnostische beeld van ADHD in ontwikkelingsperspectief. 

Na afloop ken je de symptomen, comorbiditeit, differentiaal diagnostiek, prevalentie en het verschil tussen de DSM-IV en DSM-5. We behandelen de theorie en je gaat zelf aan de slag met diagnostiek, casuïstiek bespreking en videomateriaal over ADHD en de behandeling. We starten op 4 oktober op onze leslocatie in Amsterdam!

 

We zijn benieuwd hoe jij hier als professional over denkt. Is ADHD een groeiend probleem of een maatschappelijke hype? En wat vind je van het stijgende medicijngebruik onder kinderen? Laat het ons weten in de reacties!

Naar boven