Accrediteren 2.0
King nascholing in gesprek met Mieke Ketelaars, Teamleider Kennis en opleiden VGCt over de pilot accrediteren 2.0. Wat houdt de pilot in? De pilot onderzoekt de werkbaarheid en kwaliteit van een nieuwe accreditatiesystematiek, waarbij we niet langer op cursusniveau accrediteren maar op instellingsniveau. Het uitgangspunt in deze nieuwe systematiek is dat de VGCt toeziet op de uitkomst van het onderwijs en de opleidingsinstellingen gaan over het hoe; het proces dat leidt naar die uitkomst. Het mooie aan de pilot is dat het een co-creatie is van de VGCt en opleidingsinstellingen, waarbij we verschillende perspectieven samen hebben kunnen brengen. Overigens geldt dat we het wiel niet helemaal opnieuw hebben uitgevonden: de FGzPt werkt voor de BIG-opleidingsinstellingen ook met instellingsaccreditatie en daar hebben we zeker inspiratie uit gehaald. Waarom is deze pilot in het leven geroepen? Eigenlijk vooral omdat we als VGCt meer willen samenwerken met opleidingsinstellingen als het gaat om kwaliteit van het onderwijs. Nu levert de opleidingsinstelling een draaiboek in dat door de accreditatiecommissie wordt beoordeeld. Dat heeft zo z’n voordelen, maar argumentatie voor bepaalde keuzes in het onderwijs staan daarin niet centraal. Bovendien staat het soms mooie nieuwe initiatieven in de weg: het ontwikkelen van een e-learning bijvoorbeeld. Wie doen er aan de pilot mee? De pilot loopt dit jaar met de opleidingsinstellingen die ook hebben meegewerkt aan het uitwerken van de nieuwe vorm: Rino Groep, PPO en King. Bij succes willen we de nieuwe systematiek in 2025 ook invoeren voor andere opleidingsinstellingen, maar daarvoor moeten we eerst goed kijken naar de resultaten. Wat zal het grootste verschil zijn met hoe het nu is? In plaats van het accrediteren van de draaiboeken, bekijken we of de kwaliteit van de onderwijsinstellingen voldoet aan de criteria. Geaccrediteerde opleidingsinstellingen krijgen daarmee dus de mogelijkheid om zelf hun basis- en vervolgcursussen te accrediteren. Daarnaast stimuleren we met behulp van een clustervisitatiedag het contact tussen opleidingsinstellingen. Op zo’n dag kunnen ze hun eigen werkwijze demonstreren en is er gelegenheid om met elkaar van gedachten wisselen over lastige thema’s. Bijvoorbeeld rondom toetsing: wat doe je met cursisten die het niveau niet halen? En hoe toets je de verschillende competenties op de beste manier af? Zo’n dag biedt niet alleen kansen voor harmonisering, maar ook om gezamenlijk te werken aan de kwaliteit van het CGT-onderwijs. Hoe wordt de kwaliteit van de cursussen gewaarborgd? Als VGCt willen we uiteraard niet dat de kwaliteit van het cursorisch onderwijs verwatert. Er zijn daarom duidelijke en scherpe kwaliteitscriteria opgesteld. Het gaat dan bijvoorbeeld om criteria gericht op de kwaliteit van het opleidingsprogramma, de toetsing en de docenten die worden ingezet. Er wordt dus echt onderzocht of het onderwijs van voldoende niveau is. Maar als dat volgens een commissie is aangetoond, geven we de opleidingsinstellingen dus het vertrouwen om dat de jaren erop zonder verdere toetsing daadwerkelijk te doen. Meer informatie in het jaarplan 2024 van de VGCt: Jaarplan-2024-VGCt-met-bijlage-kernwaarden.pdf
King nascholing in gesprek met Mieke Ketelaars, Teamleider Kennis en opleiden VGCt over de pilot accrediteren 2.0.
Wat houdt de pilot in?
De pilot onderzoekt de werkbaarheid en kwaliteit van een nieuwe accreditatiesystematiek, waarbij we niet langer op cursusniveau accrediteren maar op instellingsniveau. Het uitgangspunt in deze nieuwe systematiek is dat de VGCt toeziet op de uitkomst van het onderwijs en de opleidingsinstellingen gaan over het hoe; het proces dat leidt naar die uitkomst. Het mooie aan de pilot is dat het een co-creatie is van de VGCt en opleidingsinstellingen, waarbij we verschillende perspectieven samen hebben kunnen brengen. Overigens geldt dat we het wiel niet helemaal opnieuw hebben uitgevonden: de FGzPt werkt voor de BIG-opleidingsinstellingen ook met instellingsaccreditatie en daar hebben we zeker inspiratie uit gehaald.
Waarom is deze pilot in het leven geroepen?
Eigenlijk vooral omdat we als VGCt meer willen samenwerken met opleidingsinstellingen als het gaat om kwaliteit van het onderwijs. Nu levert de opleidingsinstelling een draaiboek in dat door de accreditatiecommissie wordt beoordeeld. Dat heeft zo z’n voordelen, maar argumentatie voor bepaalde keuzes in het onderwijs staan daarin niet centraal. Bovendien staat het soms mooie nieuwe initiatieven in de weg: het ontwikkelen van een e-learning bijvoorbeeld.
Wie doen er aan de pilot mee?
De pilot loopt dit jaar met de opleidingsinstellingen die ook hebben meegewerkt aan het uitwerken van de nieuwe vorm: Rino Groep, PPO en King. Bij succes willen we de nieuwe systematiek in 2025 ook invoeren voor andere opleidingsinstellingen, maar daarvoor moeten we eerst goed kijken naar de resultaten.
Wat zal het grootste verschil zijn met hoe het nu is?
In plaats van het accrediteren van de draaiboeken, bekijken we of de kwaliteit van de onderwijsinstellingen voldoet aan de criteria. Geaccrediteerde opleidingsinstellingen krijgen daarmee dus de mogelijkheid om zelf hun basis- en vervolgcursussen te accrediteren. Daarnaast stimuleren we met behulp van een clustervisitatiedag het contact tussen opleidingsinstellingen. Op zo’n dag kunnen ze hun eigen werkwijze demonstreren en is er gelegenheid om met elkaar van gedachten wisselen over lastige thema’s. Bijvoorbeeld rondom toetsing: wat doe je met cursisten die het niveau niet halen? En hoe toets je de verschillende competenties op de beste manier af? Zo’n dag biedt niet alleen kansen voor harmonisering, maar ook om gezamenlijk te werken aan de kwaliteit van het CGT-onderwijs.
Hoe wordt de kwaliteit van de cursussen gewaarborgd?
Als VGCt willen we uiteraard niet dat de kwaliteit van het cursorisch onderwijs verwatert. Er zijn daarom duidelijke en scherpe kwaliteitscriteria opgesteld. Het gaat dan bijvoorbeeld om criteria gericht op de kwaliteit van het opleidingsprogramma, de toetsing en de docenten die worden ingezet. Er wordt dus echt onderzocht of het onderwijs van voldoende niveau is. Maar als dat volgens een commissie is aangetoond, geven we de opleidingsinstellingen dus het vertrouwen om dat de jaren erop zonder verdere toetsing daadwerkelijk te doen.
Meer informatie in het jaarplan 2024 van de VGCt: Jaarplan-2024-VGCt-met-bijlage-kernwaarden.pdf
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang maandelijks updates over ons cursusaanbod. Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.