Ontdek de Kracht van Infant Mental Health (IMH) - Een Gesprek met Paula Wesselink

Paula Wesselink is niet alleen een toegewijde docent, maar ook GZ-psycholoog, psychotherapeut systeemtherapeut en IMH specialist. Met een indrukwekkende achtergrond in de jeugd-GGZ en jeugdhulp, heeft zij in 2021 de praktijk voor ouder en kind (POEK) opgericht. Deze groepspraktijk huisvest professionals die zich volledig richten op het jonge kind en diens ouders, met een specifieke focus op de Infant Mental Health visie. We hebben Paula gevraagd om haar inzichten met ons te delen.   Een passievolle benadering als docent We vroegen Paula hoe zij zichzelf omschrijft als docent. Ze vertelt dat de passie die ze voor haar vak heeft, haar karakteriseert als docent: "Elke dag ervaar ik mijn werk als psychotherapeut/IMH-specialist als waardevol en inspirerend. Het leren van mijn cliënten, zowel ouders als kinderen, is iets waar ik dagelijks van geniet en dit deel ik graag met collega’s die zich willen ontwikkelen in dit mooie vak." Focus op ouder-kind relatie Binnen de Infant Mental Health-visie staat de relatie tussen ouder en kind centraal. "Jonge kinderen zijn volledig afhankelijk van hun ouders en de omgeving waarin ze opgroeien. De eerste 1000 dagen van een kind, zoals de World Health Organisation aangeeft, zijn van cruciaal belang voor de verdere ontwikkeling. Het draait om het begrijpen en ondersteunen van deze vroege interacties." Praktische toepassingen en reflectie Op de vraag welke werkvormen en technieken centraal staan in haar cursussen, antwoordt Paula: "Naast theoretische kennis, ligt de focus op het leren werken met de verschillende modellen en schalen die vanuit de IMH-visie zijn ontwikkeld. Er wordt veel geoefend: met het ordenen en interpreteren van informatie, het observeren van ouder-kindrelaties, en het werken met ouders én het jonge kind in de kamer. Reflectie op wat IMH betekent voor de cursisten, zowel tijdens de cursus als in hun dagelijkse praktijk, is een integraal onderdeel." Overdragen van passie en vertrouwen Wat hoopt Paula over te dragen aan cursisten na afloop van de cursus?: "Mijn enthousiasme voor dit waardevolle vakgebied staat op de eerste plaats," zegt Paula. "Daarnaast hoop ik dat cursisten zich meer vertrouwd gaan voelen in het werken met ouders én het jonge kind. Het doel is om ouders te ondersteunen in het verstevigen van de ouder-kindrelatie en het bevorderen van positieve interacties met hun kind. Het gaat erom bij elke interventie te vragen: 'In hoeverre draagt dit bij aan het verstevigen van de ouder-kindrelatie?' en 'Versterk ik met deze interventie het gevoel van competent ouderschap bij deze ouder, voor dit kind, in deze context?'" Van theorie naar praktijk Wat maakt de cursussen van Paula uniek? "Ik leg altijd de verbinding tussen wetenschappelijke theorieën en de praktijk. Gedegen kennis die wetenschappelijk is onderbouwd, vormt de basis. In de cursus werk ik graag vanuit de theorie naar de praktijk: met kennis naar kunde. "Daarom leren de cursisten niet alleen de theorieën, maar ontwikkelen ze ook praktische vaardigheden en kunnen ze reflecteren op de toepassing ervan in hun dagelijkse professionele praktijk." Word een expert in Infant Mental Health De cursussen van Paula Wesselink bieden niet alleen diepgaande kennis van IMH, maar ook praktische vaardigheden en een stimulerende leeromgeving. Als je geïnteresseerd bent in het versterken van je begrip van de ouder-kindrelatie en het toepassen van IMH in de praktijk, is deze cursus wellicht de sleutel tot jouw professionele groei. Paula Wesselink geeft op 12 maart de basiscursus IMH in Amsterdam, schrijf je hier in: https://www.kingnascholing.nl/cursussen/basiscursus-infant-mental-health-imh-lisanne-mertens

  1. Home
  2. King in gesprek met
  3. Ontdek de Kracht van Infant Mental Health (IMH) - Een Gesprek met Paula Wesselink
Gepubliceerd op: 29 jan 2024 00:00
Laatste aanpassing: 10 okt 2024 08:55

Paula Wesselink is niet alleen een toegewijde docent, maar ook GZ-psycholoog, psychotherapeut systeemtherapeut en IMH specialist. Met een indrukwekkende achtergrond in de jeugd-GGZ en jeugdhulp, heeft zij in 2021 de praktijk voor ouder en kind (POEK) opgericht. Deze groepspraktijk huisvest professionals die zich volledig richten op het jonge kind en diens ouders, met een specifieke focus op de Infant Mental Health visie. We hebben Paula gevraagd om haar inzichten met ons te delen.  

Een passievolle benadering als docent

We vroegen Paula hoe zij zichzelf omschrijft als docent. Ze vertelt dat de passie die ze voor haar vak heeft, haar karakteriseert als docent: "Elke dag ervaar ik mijn werk als psychotherapeut/IMH-specialist als waardevol en inspirerend. Het leren van mijn cliënten, zowel ouders als kinderen, is iets waar ik dagelijks van geniet en dit deel ik graag met collega’s die zich willen ontwikkelen in dit mooie vak."

Focus op ouder-kind relatie

Binnen de Infant Mental Health-visie staat de relatie tussen ouder en kind centraal. "Jonge kinderen zijn volledig afhankelijk van hun ouders en de omgeving waarin ze opgroeien. De eerste 1000 dagen van een kind, zoals de World Health Organisation aangeeft, zijn van cruciaal belang voor de verdere ontwikkeling. Het draait om het begrijpen en ondersteunen van deze vroege interacties."

Praktische toepassingen en reflectie

Op de vraag welke werkvormen en technieken centraal staan in haar cursussen, antwoordt Paula: "Naast theoretische kennis, ligt de focus op het leren werken met de verschillende modellen en schalen die vanuit de IMH-visie zijn ontwikkeld. Er wordt veel geoefend: met het ordenen en interpreteren van informatie, het observeren van ouder-kindrelaties, en het werken met ouders én het jonge kind in de kamer. Reflectie op wat IMH betekent voor de cursisten, zowel tijdens de cursus als in hun dagelijkse praktijk, is een integraal onderdeel."

Overdragen van passie en vertrouwen

Wat hoopt Paula over te dragen aan cursisten na afloop van de cursus?: "Mijn enthousiasme voor dit waardevolle vakgebied staat op de eerste plaats," zegt Paula. "Daarnaast hoop ik dat cursisten zich meer vertrouwd gaan voelen in het werken met ouders én het jonge kind. Het doel is om ouders te ondersteunen in het verstevigen van de ouder-kindrelatie en het bevorderen van positieve interacties met hun kind. Het gaat erom bij elke interventie te vragen: 'In hoeverre draagt dit bij aan het verstevigen van de ouder-kindrelatie?' en 'Versterk ik met deze interventie het gevoel van competent ouderschap bij deze ouder, voor dit kind, in deze context?'"

Van theorie naar praktijk

Wat maakt de cursussen van Paula uniek? "Ik leg altijd de verbinding tussen wetenschappelijke theorieën en de praktijk. Gedegen kennis die wetenschappelijk is onderbouwd, vormt de basis. In de cursus werk ik graag vanuit de theorie naar de praktijk: met kennis naar kunde. "Daarom leren de cursisten niet alleen de theorieën, maar ontwikkelen ze ook praktische vaardigheden en kunnen ze reflecteren op de toepassing ervan in hun dagelijkse professionele praktijk."

Word een expert in Infant Mental Health

De cursussen van Paula Wesselink bieden niet alleen diepgaande kennis van IMH, maar ook praktische vaardigheden en een stimulerende leeromgeving. Als je geïnteresseerd bent in het versterken van je begrip van de ouder-kindrelatie en het toepassen van IMH in de praktijk, is deze cursus wellicht de sleutel tot jouw professionele groei.

Paula Wesselink geeft op 12 maart de basiscursus IMH in Amsterdam, schrijf je hier in: https://www.kingnascholing.nl/cursussen/basiscursus-infant-mental-health-imh-lisanne-mertens


Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks updates over ons cursusaanbod. Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.