King in gesprek met... Anja Verwoerdt

Anja Verwoerdt is docent in de opleiding tot Orthopedagoog-Generalist. Als orthopedagoog-generalist, GZ-psycholoog kind&jeugd en voormalig onderwijsprofessional geeft ze les binnen het blok onderwijs. Wij stelden haar vijf vragen. Hoe ben je bij King nascholing en de opleiding tot Orthopedagoog-Generalist terechtgekomen? Ik heb de opleiding tot Orthopedagoog-Generalist zelf met veel plezier gevolgd. Met hoofddocent Hetty Verzaal hield ik een lijntje. Toen ik haar vertelde dat ik vanuit mijn eigen praktijk trainingen en workshops gaf voor collega-orthopedagogen en onderwijsprofessionals vroeg ze of ik voor de OG-opleiding bij King wilde werken als docent. Ik heb meteen ja gezegd. Je geeft les in het blok onderwijs, kun je iets meer vertellen over de inhoud van dit blok? Het blok onderwijs is afwisselend, actueel en inhoudelijk interessant. Mijn collega Marieke Beentjes geeft een inleiding op inclusief onderwijs en het actuele thema 'schoolaanwezigheid'. In lijn hiermee komt schoolstress en prestatiedruk aan bod, en kijken we hoe normaliseren eruit kan zien. Deze lesdag neem ik voor mijn rekening. Vervolgens zoomt Lyke Ybema in op het pedagogisch klimaat op school en het bevorderen van sociale vaardigheden van leerlingen. Dafne Broeders neemt het actuele thema 'onderwijs aan nieuwkomers' voor haar rekening. Ik sluit het blok onderwijs af met het thema interprofessioneel samenwerken tussen professionals in onderwijs en jeugdhulp.  Waarom is het blok onderwijs volgens jou waardevol voor toekomstige orthopedagoog-generalisten? Als orthopedagoog-generalist kijk je naar opgroeien, opvoeden van jeugdigen in een bredere context. Kinderen en jongeren zitten een groot deel van de dag op school en samen met leraren kun je pas echt het verschil maken. Als voormalig leerkracht en onderwijsadviseur kan ik me hier iets bij voorstellen. Je speelt bovendien een sleutelrol in de bevordering van de actuele onderwijsontwikkeling die we inclusief onderwijs noemen. Samen met onderwijsprofessionals, ouders en leerlingen kun je aandacht besteden aan basisprincipes zoals normaliseren, versterken van veerkracht en het inzetten van een sociaal en informeel netwerk. Veel van deze principes kunnen we ook vertalen voor orthopedagogen die in de gehandicaptensector werken.  Hoe zou je jezelf omschrijven als docent? Ik zet in op een leuke, afwisselende dag en breng hier graag wat humor in. Ik ga graag in gesprek met opleidingsdeelnemers, ben benieuwd naar hun ervaringen in de praktijk en deel die van mezelf. Een geslaagde lesdag maak je samen en daarom roep ik de opleidingsdeelnemers op tot een actieve bijdrage, die ze graag leveren. Kunnen onderbouwen wat je doet vind ik belangrijk, en hierbij daag ik de cursisten uit om de vertaalslag naar de praktijk te maken.  Hoe blijf je op de hoogte van ontwikkelingen binnen het onderwijs en de orthopedagogiek? Ik ben lid van de NVO en volg de laatste ontwikkelingen in ons vakgebied. Momenteel werk ik, samen met Chaja Deen, senior adviseur van het Nederlands Jeugdinstituut, aan een boek dat gaat over hoe scholen de pedagogische basis rond jeugdigen en gezinnen kunnen helpen versterken. We moeten hiervoor goed op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen in en rond het onderwijs. Daarnaast ben ik aan de UvA gestart met een promotietraject waarin ik kijk ik wat zich tussen onderwijs- en jeugdhulpprofessionals onder de oppervlakte van de samenwerking afspeelt. Tot slot leer ik veel van de onderwijsprofessionals en collega orthopedagogen en orthopedagoog-generalisten die ik ontmoet in mijn trainingen en workshops.

  1. Home
  2. King in gesprek met
  3. King in gesprek met... Anja Verwoerdt
Gepubliceerd op: 10 apr 2024 00:00
Laatste aanpassing: 10 okt 2024 08:46


Anja Verwoerdt is docent in de opleiding tot Orthopedagoog-Generalist. Als orthopedagoog-generalist, GZ-psycholoog kind&jeugd en voormalig onderwijsprofessional geeft ze les binnen het blok onderwijs. Wij stelden haar vijf vragen.

Hoe ben je bij King nascholing en de opleiding tot Orthopedagoog-Generalist terechtgekomen?

Ik heb de opleiding tot Orthopedagoog-Generalist zelf met veel plezier gevolgd. Met hoofddocent Hetty Verzaal hield ik een lijntje. Toen ik haar vertelde dat ik vanuit mijn eigen praktijk trainingen en workshops gaf voor collega-orthopedagogen en onderwijsprofessionals vroeg ze of ik voor de OG-opleiding bij King wilde werken als docent. Ik heb meteen ja gezegd.

Je geeft les in het blok onderwijs, kun je iets meer vertellen over de inhoud van dit blok?

Het blok onderwijs is afwisselend, actueel en inhoudelijk interessant. Mijn collega Marieke Beentjes geeft een inleiding op inclusief onderwijs en het actuele thema 'schoolaanwezigheid'. In lijn hiermee komt schoolstress en prestatiedruk aan bod, en kijken we hoe normaliseren eruit kan zien. Deze lesdag neem ik voor mijn rekening. Vervolgens zoomt Lyke Ybema in op het pedagogisch klimaat op school en het bevorderen van sociale vaardigheden van leerlingen. Dafne Broeders neemt het actuele thema 'onderwijs aan nieuwkomers' voor haar rekening. Ik sluit het blok onderwijs af met het thema interprofessioneel samenwerken tussen professionals in onderwijs en jeugdhulp. 

Waarom is het blok onderwijs volgens jou waardevol voor toekomstige orthopedagoog-generalisten?

Als orthopedagoog-generalist kijk je naar opgroeien, opvoeden van jeugdigen in een bredere context. Kinderen en jongeren zitten een groot deel van de dag op school en samen met leraren kun je pas echt het verschil maken. Als voormalig leerkracht en onderwijsadviseur kan ik me hier iets bij voorstellen. Je speelt bovendien een sleutelrol in de bevordering van de actuele onderwijsontwikkeling die we inclusief onderwijs noemen. Samen met onderwijsprofessionals, ouders en leerlingen kun je aandacht besteden aan basisprincipes zoals normaliseren, versterken van veerkracht en het inzetten van een sociaal en informeel netwerk. Veel van deze principes kunnen we ook vertalen voor orthopedagogen die in de gehandicaptensector werken. 

Hoe zou je jezelf omschrijven als docent?

Ik zet in op een leuke, afwisselende dag en breng hier graag wat humor in. Ik ga graag in gesprek met opleidingsdeelnemers, ben benieuwd naar hun ervaringen in de praktijk en deel die van mezelf. Een geslaagde lesdag maak je samen en daarom roep ik de opleidingsdeelnemers op tot een actieve bijdrage, die ze graag leveren. Kunnen onderbouwen wat je doet vind ik belangrijk, en hierbij daag ik de cursisten uit om de vertaalslag naar de praktijk te maken. 


Hoe blijf je op de hoogte van ontwikkelingen binnen het onderwijs en de orthopedagogiek?

Ik ben lid van de NVO en volg de laatste ontwikkelingen in ons vakgebied. Momenteel werk ik, samen met Chaja Deen, senior adviseur van het Nederlands Jeugdinstituut, aan een boek dat gaat over hoe scholen de pedagogische basis rond jeugdigen en gezinnen kunnen helpen

versterken. We moeten hiervoor goed op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen in en rond het onderwijs. Daarnaast ben ik aan de UvA gestart met een promotietraject waarin ik kijk ik wat zich tussen onderwijs- en jeugdhulpprofessionals onder de oppervlakte van de samenwerking afspeelt. Tot slot leer ik veel van de onderwijsprofessionals en collega orthopedagogen en orthopedagoog-generalisten die ik ontmoet in mijn trainingen en workshops.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks updates over ons cursusaanbod. Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.