De toekomst van psychologie in het onderwijs - een interview met Ilse van kuilenburg
Maak kennis met Ilse van Kuilenburg - Een veelzijdige kracht in de GGZ! Met een rijke expertise in de behandeling van kinderen, jongeren en jongvolwassenen, zowel in de basis GGZ als specialistische GGZ, staat Ilse van Kuilenburg bekend om haar veelzijdige aanpak. Naast haar rol als regiebehandelaar heeft ze onlangs een eigen praktijk geopend, uitgerust met uitgebreide ervaring in complexe problematieken. Ilse is daarnaast een gepassioneerde docent, bekend om haar dynamische lessen binnen verschillende GGZ-opleidingen. Laten we dieper ingaan op haar visie en aanpak: 1️⃣ De toekomst van Psychologie onderwijs Ilse verwacht een verschuiving naar een transdiagnostische aanpak in de psychologie, waarbij meer nadruk ligt op onderliggende factoren in plaats van alleen symptomen, en gelooft dat positieve psychologie, met de focus op welzijn boven ziekte, aan belang zal winnen. Ze ziet dit als een preventieve strategie, tegenover de traditionele curatieve benadering. Verder anticipeert zij op een groei van online therapieën, alhoewel ze meent dat de voorkeur voor medicatie als snelle oplossing zal blijven bestaan. Ilse hoopt dat zorginstellingen een meer geïntegreerde behandeling gaan aanbieden, vooral voor cliënten met meerdere diagnoses, die nu vaak niet de zorg krijgen die ze nodig hebben. 2️⃣ Dynamische werkvormen 🎭 Ilse gelooft sterk in een interactieve aanpak: "Ik vind het altijd heel leuk om veel te variëren door de dag heen in werkvormen en vooral actieve elementen terug te brengen in het lesgeven." Zo maakt ze bijvoorbeeld gebruik van live demonstraties, video (observatie technieken), interactieve presentaties, discussies, rollenspel, oefenen of werken in subgroepen en quizzen. Verder komen verschillende CGT technieken, maar ook technieken vanuit de DGT/VERS training, schematherapie, ACT, Mindfulness, MBT, oplossingsgerichte therapie komen aan bod. 3️⃣ Motivatie om te onderwijzen 📈 "Het inspireren van anderen door het aanreiken van tools en hiermee te oefenen motiveert mij om verschillende cursussen te geven," Daarnaast probeert Ilse cursisten uit hun eigen comfortzone te halen en hen het zelfvertrouwen te geven om nieuwe technieken uit te proberen. Ze vertelt dat ze zichzelf ook blijft ontwikkelen, uitdagen en inspireren: "Ik raak regelmatig zelf uitgedaagd en/of weer geïnspireerd door informatie die cursisten op hun beurt weer met mij delen. Laatst bijvoorbeeld een casus met ARFID, waar ik geen ervaring mee heb maar wat me een uitdaging gaf in het meedenken hoe geoefende technieken ook op deze casus van toepassing konden zijn." 4️⃣ Lesgeven op Curacao ✈️ Ilse gaat volgende zomer naar Curaçao en kijkt er naar uit om te zien hoe ze daar werken, middels welke methodieken en hoe we met kennis vanuit onderzoek en praktijk in Nederland kunnen aansluiten bij waar hun behoeften liggen. "Als ik motivatie en leergierigheid zie en voel bij anderen, dan draag ik zeker heel graag kennis en tools over." Haar doel is om een verbindende brug te slaan met haar kennis en ervaring. 5️⃣Passie voor lesgeven bij King nascholing 👩🏫 “Ik waardeer vooral de laagdrempeligheid, de innovatieve spirit en de motivatie om kennis te willen overdragen aan GGZ professionals maar ook de waarde die gehecht wordt aan gastvrijheid (bijvoorbeeld lunch, introductie video), de bereikbaarheid (o.a. met medewerkers maar ook contact met docenten via de online leeromgeving) en flexibiliteit in het meedenken met bijvoorbeeld docenten of cursisten wanneer er uitzonderingen zijn of mensen bepaalde wensen hebben. Ook vind ik het heel waardevol dat King veel deskundige docenten heeft, een prettige online leeromgeving en literatuur en cursussen heel toegankelijk zijn.” Benieuwd naar een cursus gegeven door Ilse van Kuilenburg? Op onze website vind je een overzicht van al haar cursussen: Cursusaanbod - King nascholing Ilse geeft onder andere de basiscursus CGT kind&jeugd, vervolgcursussen en eendaagse workshops.
- Home
- King in gesprek met
- De toekomst van psychologie in het onderwijs - een interview met Ilse van kuilenburg
Maak kennis met Ilse van Kuilenburg - Een veelzijdige kracht in de GGZ!
Met een rijke expertise in de behandeling van kinderen, jongeren en jongvolwassenen, zowel in de basis GGZ als specialistische GGZ, staat Ilse van Kuilenburg bekend om haar veelzijdige aanpak. Naast haar rol als regiebehandelaar heeft ze onlangs een eigen praktijk geopend, uitgerust met uitgebreide ervaring in complexe problematieken.
Ilse is daarnaast een gepassioneerde docent, bekend om haar dynamische lessen binnen verschillende GGZ-opleidingen. Laten we dieper ingaan op haar visie en aanpak:
1️⃣ De toekomst van Psychologie onderwijs
Ilse verwacht een verschuiving naar een transdiagnostische aanpak in de psychologie, waarbij meer nadruk ligt op onderliggende factoren in plaats van alleen symptomen, en gelooft dat positieve psychologie, met de focus op welzijn boven ziekte, aan belang zal winnen. Ze ziet dit als een preventieve strategie, tegenover de traditionele curatieve benadering. Verder anticipeert zij op een groei van online therapieën, alhoewel ze meent dat de voorkeur voor medicatie als snelle oplossing zal blijven bestaan. Ilse hoopt dat zorginstellingen een meer geïntegreerde behandeling gaan aanbieden, vooral voor cliënten met meerdere diagnoses, die nu vaak niet de zorg krijgen die ze nodig hebben.
2️⃣ Dynamische werkvormen 🎭
Ilse gelooft sterk in een interactieve aanpak: "Ik vind het altijd heel leuk om veel te variëren door de dag heen in werkvormen en vooral actieve elementen terug te brengen in het lesgeven." Zo maakt ze bijvoorbeeld gebruik van live demonstraties, video (observatie technieken), interactieve presentaties, discussies, rollenspel, oefenen of werken in subgroepen en quizzen. Verder komen verschillende CGT technieken, maar ook technieken vanuit de DGT/VERS training, schematherapie, ACT, Mindfulness, MBT, oplossingsgerichte therapie komen aan bod.
3️⃣ Motivatie om te onderwijzen 📈
"Het inspireren van anderen door het aanreiken van tools en hiermee te oefenen motiveert mij om verschillende cursussen te geven," Daarnaast probeert Ilse cursisten uit hun eigen comfortzone te halen en hen het zelfvertrouwen te geven om nieuwe technieken uit te proberen. Ze vertelt dat ze zichzelf ook blijft ontwikkelen, uitdagen en inspireren: "Ik raak regelmatig zelf uitgedaagd en/of weer geïnspireerd door informatie die cursisten op hun beurt weer met mij delen. Laatst bijvoorbeeld een casus met ARFID, waar ik geen ervaring mee heb maar wat me een uitdaging gaf in het meedenken hoe geoefende technieken ook op deze casus van toepassing konden zijn."
4️⃣ Lesgeven op Curacao ✈️
Ilse gaat volgende zomer naar Curaçao en kijkt er naar uit om te zien hoe ze daar werken, middels welke methodieken en hoe we met kennis vanuit onderzoek en praktijk in Nederland kunnen aansluiten bij waar hun behoeften liggen. "Als ik motivatie en leergierigheid zie en voel bij anderen, dan draag ik zeker heel graag kennis en tools over." Haar doel is om een verbindende brug te slaan met haar kennis en ervaring.
5️⃣Passie voor lesgeven bij King nascholing 👩🏫
“Ik waardeer vooral de laagdrempeligheid, de innovatieve spirit en de motivatie om kennis te willen overdragen aan GGZ professionals maar ook de waarde die gehecht wordt aan gastvrijheid (bijvoorbeeld lunch, introductie video), de bereikbaarheid (o.a. met medewerkers maar ook contact met docenten via de online leeromgeving) en flexibiliteit in het meedenken met bijvoorbeeld docenten of cursisten wanneer er uitzonderingen zijn of mensen bepaalde wensen hebben. Ook vind ik het heel waardevol dat King veel deskundige docenten heeft, een prettige online leeromgeving en literatuur en cursussen heel toegankelijk zijn.”
Benieuwd naar een cursus gegeven door Ilse van Kuilenburg? Op onze website vind je een overzicht van al haar cursussen: Cursusaanbod - King nascholing
Ilse geeft onder andere de basiscursus CGT kind&jeugd, vervolgcursussen en eendaagse workshops.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang maandelijks updates over ons cursusaanbod. Je kunt je op elk gewenst moment weer uitschrijven.