Pubers met ADHD; wat kun je ermee?

De cursus omvat een unieke combinatie van geprotocolleerd cognitief gedragstherapeutisch werken en motiverende gespreksvoering.

Vanwege het gebrek aan evidence-based behandelingen voor jongeren met ADHD, hebben wij in een grootschalig onderzoeksproject de effectiviteit van twee nieuwe behandelingen onderzocht: Zelf Plannen en Zelf Oplossingen Bedenken. Beide bleken effectief te zijn in het verminderen van ADHD symptomen en comorbide problematiek en beide zullen in deze cursus aan bod komen.

Zelf Plannen is een cognitief gedragstherapeutisch behandelprotocol gericht op het verbeteren van de planningsvaardigheden van jongeren met ADHD. Zelf Oplossingen Bedenken een oplossingsgericht behandelprotocol, waarin meer vrijheid is in de keuze van gespreksonderwerpen.

Doelstelling

Het doel van deze cursusdag is dat behandelaars aan het eind van de dag gereed zijn om met beide behandelprotocollen te kunnen starten. Omdat beide behandelprotocollen een groot beroep doen op motiverende gespreksvoering, is de cursus alleen geschikt voor behandelaars die kennis en ervaring hebben met motiverende gespreksvoering (hier zal in de cursus niet op in worden gegaan).

Werkwijze

Tijdens deze cursusdag zal kort worden verteld over de evidentie van beide protocollen en de behandelindicaties. Vervolgens zal per protocol een beschrijving worden gegeven en daarnaast veel worden geoefend met ondersteuning van filmmateriaal.

 

aantal dagen:
1
contacturen:
7

Aankomende cursussen

LocatieLestijdenBeschikbaarheid
Amsterdam, nog niet bekend
  1. maandag 7 okt 2019 van 9:30 - 16:45
meer dan 5 plaatsen

NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen

Extra literatuurstudie 6 Toegekend
Diagnostiek 1 Toegekend
Behandeling 5 Toegekend
Herregistratie 6 Toegekend

VGCt

nascholing CGT en CGW-ers 6 Toegekend

Hulpverleners; groepswerkers, (GZ)psychologen, orthopedagogen, SPV-ers, gedragstherapeuten, psychotherapeuten en psychiaters die werken met kinderen en jongeren.

Er wordt verwacht dat de deelnemers kennis van en ervaring met motiverende gespreksvoering hebben.

dr. Bianca Boyer

Dr. Bianca Boyer is psycholoog, onderzoeker en docent bij de Universiteit van Amsterdam. Zij heeft zich binnen haar studie en haar werk in de klinische praktijk met name geconcentreerd op kinderen met ADHD en Autisme en werkt bij Psychologenpraktijk Kuin als cognitief gedragstherapeut.

dr. Bianca Boyer

drs. Marije Kuin

Drs. Marije Kuin is GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut (supervisor) bij Psychologenpraktijk Kuin. Zij heeft jarenlang bij diverse instellingen gewerkt en daarnaast in een eigen praktijk.

Ze heeft veel ervaring met het werken met kinderen, jongeren en hun ouders met diverse problematiek en ontwikkelde verschillende behandelmodules (Zelf Plannen, Zelf Oplossingen Bedenken en Werken aan je zelfbeeld). Ze is gespecialiseerd in ADHD en gedragsproblemen.

drs. Marije Kuin

Literatuur

Verplichte literatuur (vooraf bestuderen en zelf aanschaffen):

* Trainershandleiding Zelf Plannen (Kuin, Boyer, & Van der Oord, 2013) 9789401411660

* Werkboek Zelf Oplossingen Bedenken (Boyer, Kuin & Van der Oord, 2013) 9789401418409

Aanbevolen literatuur: “Motiverende gespreksvoering in de gezondheidszorg: Werken aan gedragsverandering als je maar 7 minuten hebt“ van Rollnick (2009)

Tevens zijn er 2 artikelen te vinden bij het lesmateriaal, welke je kunt doornemen.

Naar boven