Zelf plannen en zelf oplossingen bedenken
Twee cognitief gedragstherapeutische protocollen worden behandeld: Zelf plannen èn Zelf oplossingen bedenken (gericht op adolescenten met ADHD en 'minder gemotiveerde' adolescenten). Daarnaast wordt er veel tijd besteed aan motiverende gesprekstechnieken.
- Home
- Cursusaanbod
- Zelf plannen en zelf oplossingen bedenken
Inhoud
De cursus omvat een unieke combinatie van geprotocolleerd cognitief gedragstherapeutisch werken en motiverende gespreksvoering. Er zal naast de meest recente ideeën over adolescenten met ADHD en de opzet van de protocollen, daarom veel aandacht worden besteed aan de motiverende technieken die eraan zijn toegevoegd. De cursisten leren wat motiverende gespreksvoering inhoudt, wat een juiste therapeutische houding is en dit oefenen door middel van rollenspelen.
In het onderdeel Zelf oplossingen bedenken leert de cursist hoe een protocollaire oplossingsgerichte training ingezet kan worden om jongeren (met of zonder ADHD en/of motivatieproblemen) meer zelfoplossend vermogen aan te leren. Er is videomateriaal en er zal geoefend worden in rollenspelen.
Tenslotte zal opbouw en inhoud van het protocol Zelf Plannen worden behandeld. Het stellen van individuele behandeldoelen bij jongeren en de haalbaarheid van die doelen zal uitgebreid worden besproken en worden geoefend.
Werkwijze
Theoretische uitleg, videomateriaal, rollenspelen, literatuur
Doelstellingen
Cursisten kunnen na het volgen van de workshop Zelf Plannen en Zelf Oplossingen Bedenken dit direct toepassen in de praktijk. Daarnaast zijn zij in staat motiverende gespreksvoering toe te passen bij jongeren.
Wijze van toetsing
Schriftelijk tentamen
Hulpverleners; groepswerkers, (GZ)psychologen, orthopedagogen, SPV-ers, gedragstherapeuten, psychotherapeuten en psychiaters die werken met kinderen en jongeren met een negatief zelfbeeld.