Werken met kinderen, jongeren en ouders met een vluchtelingenachtergrond
Meer weten over de achtergrond en context van vluchtelingenkinderen/jongeren en wat het betekent om vluchteling te zijn? Volg dan deze 2-daagse cursus.
- Home
- Cursusaanbod
- Werken met kinderen, jongeren en ouders met een vluchtelingenachtergrond
De cursus gaat in op de achtergrond en context van vluchtelingenkinderen/jongeren en hun ouders in Nederland en geeft inzicht in wat het betekent om vluchteling te zijn en wat de gevolgen (kunnen) zijn voor het welbevinden en het functioneren van deze kinderen, jongeren en hun ouders. Vanuit dat inzicht leert de cursist het gedrag beter te begrijpen en leert de cursist hoe er binnen het werk goed op aan te sluiten.
Inhoud
Veel jeugdzorg- en onderwijsprofessionals krijgen in hun werk te maken met kinderen, jongeren of ouders met een vluchtelingen achtergrond. Het blijkt niet altijd makkelijk om deze kinderen of jongeren en hun ouders goed te begrijpen en de hulp of begeleiding goed te laten aansluiten. In de cursus staat de vraag centraal wat deze doelgroep specifiek nodig heeft.
Op cursusdag 1 staan de alleenstaande minderjarige vluchtelingen centraal en op dag 2 ligt het accent op gezin en ouderschap in de context van het vluchteling zijn.
Doelstellingen
Na afloop van de cursus:
- Is de cursist bekend met de specifieke achtergrond en context van vluchtelingenkinderen, jongeren en ouders in Nederland
- Weet de cursist hoe het gedrag van het kind, de jongere en ouders te begrijpen vanuit het vluchteling zijn, de culturele context en de (traumatische) ervaringen
- Heeft de cursist werkzaam binnen jeugdzorg en onderwijs devaardigheid om goed aan te kunnen sluiten bij de specifieke behoeften van deze kinderen en hun ouders
- Heeft de cursist kennis en vaardigheden m.b.t. trauma en traumasensitief werken
- Heeft de cursist kennis en vaardigheden m.b.t. cultuursensitief werken (o.a. het culturele interview)
Wijze van kennisoverdracht
Literatuurstudie
PowerPoint presentatie
Videofragmenten
Observatieoefeningen
Discussie en reflectie opdrachten in kleine groepen
Gespreksoefeningen en rollenspel
Associatieoefeningen
Wijze van toetsing
Toetsing vindt plaats tijdens de cursus d.m.v. feedback op de oefeningen. Deelnemers worden geacht aan alle oefeningen actief deel te nemen.
Na afloop worden de cursisten gevraagd een kort reflectieverslag (max. 2 A4) binnen twee weken na laatste cursusdag in te dienen bij de docent. Hierin wordt de cursist gevraagd te reflecteren over hoe het geleerde in de werkpraktijk toegepast gaat worden. De docent zal dit verslag van feedback voorzien.
Cursus van 3 mrt 2025 - 7 apr 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | maandag 3 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | maandag 7 apr 2025 | 9:30 - 16:45 |
3 mrt 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 12 | In aanvraag |
Overige taken | 4 | In aanvraag |
Behandeling | 4 | In aanvraag |
Diagnostiek | 4 | In aanvraag |
SKJ | ||
---|---|---|
Jeugd- en gezinsprofessionals | 12 | In aanvraag |
POH-GGZ | ||
---|---|---|
POH GGZ | 12 | In aanvraag |
(Ortho)pedagogen en psychologen werkzaam in Jeugdzorg, Jeugd-GGZ en onderwijs, jeugdzorgwerkers, jeugd- en gezinsprofessionals.