Toekomstgericht begeleiden
Deze training biedt je handvatten om jongeren te begeleiden naar zelfstandigheid en volwassenheid.
- Home
- Cursusaanbod
- Toekomstgericht begeleiden
Lisa, een 16-jarige jongere, heeft moeite om haar doelen te formuleren. Ze weet niet wat ze wil bereiken en voelt zich overweldigd door de toekomst. Tijdens gesprekken blijft ze vaak stil en geeft aan dat ze geen idee heeft wat ze wil doen. Of Sam, een 17-jarige jongere, heeft geen interesse in de begeleiding en komt vaak niet opdagen voor afspraken. Sam geeft aan dat hij al zovéél moet van iedereen en het gewoon zelf wil regelen. En als hij 18 wordt? Dat ziet hij dan wel.
Als je met 16+ jongeren werkt, merk je wellicht dat het op sommige momenten 'schuurt' in de begeleiding. Niet iedere jongere staat te springen om hulp. Of je ervaart een spagaat bij vroegtijdig beginnen en het tempo van de jongere volgen, terwijl je tegelijkertijd de grens van 18 ziet en voelt naderen en alle verandering die dit voor de jongere teweegbrengt. Denk hierbij aan de overgang van jeugdhulp naar volwassenhulp en verantwoordelijkheden die bij de leeftijd 18 komen kijken. Voor jongeren in de jeugdhulp met verblijf is dit vraagstuk nog urgenter. Dit en andere thema's komen aan bod in deze training over Toekomstgericht begeleiden.
Wat is toekomstgericht begeleiden?
Toekomstgericht begeleiden is een werkwijze om jongeren 16+ te begeleiden naar zelfstandigheid en (jong)-volwassenheid. Net zoals dat geldt voor iedere jongere die opgroeit naar volwassenheid. De leefwereld, wensen en dat wat de jongere wil bereiken (perspectief) staat centraal. De begeleiding is, naast het werken aan die stevige basis op de BIG5, ook gericht op het organiseren van duurzame steun en een vangnet.
Dit doe je door:
- Het doorlopend in gesprek zijn over het toekomstplan en het perspectief na jeugdhulp. Dat is het vertrekpunt van de begeleiding. Dit evalueren en het indien nodig bijstellen van het toekomstplan;
- Het verkennen van de huidige situatie, dromen, talenten en wensen van de jongere;
- Het betrekken van volwassenen die belangrijk zijn voor de jongere;
- Het ondersteunen bij het maken van het eigen toekomstplan. Wat wil de jongere en hoe zien de dromen voor de toekomst eruit?
- Het vastleggen van het toekomstplan met concrete doelen en acties op de Big5: support, wonen, school & werk, inkomen en welzijn;
- Het uitvoeren van het toekomstplan met behulp van netwerk en eventuele (in)formele hulp;
- Het vroegtijdig organiseren van passend wonen en eventuele vervolghulp na 18.
Dit vraagt om een persoonlijke, gelijkwaardige en presente houding van de professional. Je staat naast de jongere en helpt bij het krijgen van regie over het eigen leven. Je sluit aan op veerkracht, mogelijkheden, talenten en tempo van de jongere. Als professional stimuleer je de jongere om te leren van ervaringen en successen te vieren. Opgroeien met vallen en opstaan.
Dit leertraject sluit aan op de richtlijn ‘toekomst gericht werken’ die begin 2025 wordt gepubliceerd vanuit Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming: https://richtlijnenjeugdhulp.nl
Werkwijze
Het leertraject bestaat uit drie onderdelen:
- E-learning: Een online module van +- 45 minuten waarin je leert wat toekomstgerichte begeleiding is, waarom het belangrijk is en wat het oplevert voor zowel jongeren als begeleiders.
- Live-training: Een interactieve sessie van 6,5 uur waarin je leert hoe je de werkwijze in de praktijk toepast en wat dit van jou als professional vraagt.
- Casuïstiekbespreking: Na drie maanden een onlinesessie van 1 uur waarin je praktijkvoorbeelden met maximaal 6 andere bespreekt en de werkwijze verder borgt.
Doelstelling
Het doel van het leertraject is om professionals handvatten te bieden voor het toekomstgericht begeleiden van jongeren naar zelfstandigheid en volwassenheid en vroegtijdig voorbereiding op 18 jaar worden. Dit omvat het ontwikkelen van een toekomstplan, het versterken van de eigen regie van jongeren en het organiseren van duurzame steun en een vangnet.
Contacturen: 6
Zelfstudie uren: e-learning 45 minuten, nabespreking online 1 uur en lezen van literatuur 1 uur.
Cursus van 24 jun 2025 - 24 jun 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 24 jun 2025 | 9:30 - 16:45 |
24 jun 2025
SKJ | ||
---|---|---|
Jeugd- en gezinsprofessionals | 8,6 | In aanvraag |
Registerplein | ||
---|---|---|
GGZ agogen, agogen en maatschappelijk werkers | 9 | In aanvraag |
De doelgroep voor deze training 'Toekomst Gericht Begeleiden' zijn jeugdhulpprofessionals die jongeren 16+ begeleiden binnen he jeugdhulpdomein.