Sociale Netwerkontwikkeling

Het ondersteunen van volwassenen met een matige tot lichte verstandelijke beperking bij het opzetten, handhaven en uitbreiden van een sociaal netwerk vormen de centrale thema’s van deze cursus.

Er zijn op dit moment geen cursussen beschikbaar
  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. Sociale Netwerkontwikkeling

Inhoud

De ontwikkeling van sociale netwerken staat de laatste jaren steeds meer in de belangstelling. Enerzijds omdat het hebben van een goed sociaal netwerk de kwaliteit van bestaan bevorderd en anderzijds omdat de hulpverlening zich steeds meer terugtrekt waardoor er toenemend beroep gedaan wordt op de leden van het sociaal netwerk. Sociale netwerken van volwassenen met een verstandelijke beperking vragen om extra aandacht en een methodische werkwijze. Het uitgangspunt van sociale netwerkontwikkeling is om aansluiting te vinden bij het gewone leven en bij de mogelijkheden van mensen met een verstandelijke beperking, zodat er ruimte komt voor empowerment en eigen regie.

Het ondersteunen van volwassenen met een matige tot lichte verstandelijke beperking bij het opzetten, handhaven en uitbreiden van een sociaal netwerk vormen de centrale thema’s van deze cursus. Gestart wordt met de plek van sociale netwerken in het grotere kader van ‘kwaliteit van bestaan’, achtergronden en definities worden besproken. Vervolgens worden verschillende theorieën, strategieën en methodieken behandeld waarbij de nadruk ligt op toepassingen in de praktijk van de cursisten. Hulpmiddelen en hulpbronnen worden aangereikt waarbij met één methodiek uitgebreider wordt geoefend. Ook is er aandacht voor de gevolgen van de mate van verstandelijke beperking voor de sociale netwerkontwikkeling en de invloed van woonsituatie en dagbesteding.

In deze cursus wordt de oplossingsgerichte manier van werken gekoppeld aan de ontwikkeling van sociale netwerken. De benodigde kennis en de toegepaste vaardigheden zijn onderwerp van deze cursus. 


Werkwijze

Na een theoretische verdieping wordt als didactisch principe het ervaringsleren gehanteerd. De cursisten zijn zelf verantwoordelijk voor het eigen leerproces door een bijdrage te leveren bij het uitvoeren van opdrachten en oefeningen. Naast theoretische kapstokken, vormt het oefenen een belangrijk onderdeel van de training.


Doelstellingen 

  • Kennis over sociale netwerkontwikkeling
  • Mogelijkheden om methodische interventies toe te passen
  • Ontwikkeling van vaardigheden


Wijze van toetsing

De cursisten krijgen gedurende de cursus praktijk- en verwerkingsopdrachten en na afloop van dag 2 volgt een eindopdracht. Deze eindopdracht is een beschrijving van een ontwikkelingstraject op het gebied van sociale netwerken aan de hand van gestelde doelen.


samenvatting  

  • Uitgangspunten Sociale Netwerkontwikkeling
  • Methodisch aan de slag
  • Een oplossingsgerichte werkwijze


 

 


 

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang updates over cursussen en krijg toegang tot unieke kortingscodes.