Seksuele ontwikkeling bij jeugdigen en werken met het Vlaggensysteem
Er wordt in deze cursus ingegaan op de basishouding met betrekking tot seksualiteit; hoe zorg je er voor dat jongeren zich veilig voelen om te praten over seksualiteit, hoe ga je in gesprek over seksualiteit en hoe win je vertrouwen?
8.7/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Seksuele ontwikkeling bij jeugdigen en werken met het Vlaggensysteem
Leer het Vlaggensysteem kennen in deze cursus. Ontdek wanneer seksueel gedrag van jongeren gezond experimenteergedrag is en wanneer het grensoverschrijdend is. Leer hoe je effectief reageert op seksueel gedrag van jongeren en hen het verschil kunt leren tussen acceptabel en onacceptabel seksueel gedrag. Het Vlaggensysteem, gebaseerd op zes criteria en vier gekleurde vlaggen, helpt je om seksueel gedrag van jongeren te interpreteren en erop te reageren. Je leert ook verschillende gesprekstechnieken om in gesprek te gaan over seksualiteit met jongeren vanaf 12 jaar, met aandacht voor gevoeligheden, valkuilen en dilemma's. Daarnaast is er aandacht voor (potentiële) slachtoffers van mensenhandel/loverboys/seksueel grensoverschrijdend gedrag. Leer hoe je op een effectieve manier doorvraagt, wat te doen als jongeren niet willen praten en hoe je de verkregen informatie kunt gebruiken."
Werkwijze
De deelnemers bestuderen van te voren de opgegeven literatuur. De cursus is interactief en afwisselend in opzet: theorie wordt zoveel mogelijk geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk. Er wordt casuïstiek besproken (eventueel uit de eigen praktijk) en er wordt middels rollenspellen geoefend. Er moet rekening worden gehouden met 6 uur literatuur bestuderen.
Doelstellingen
- Na de training is de cursist in staat om de seksuele ontwikkeling met jongeren te bespreken,
- Is de cursist in staat om het seksuele gedrag van jongeren te duiden en te plaatsen in het continuüm van gezond naar zeer ongezond seksueel gedrag;
- Heeft de cursist concrete instrumenten in handen om handelingsverlegenheid te doorbreken;
- Is de cursist in staat seksueel gedrag van jongeren te concretiseren waardoor hij/zij seksueel grensoverschrijdend gedrag tijdig kunt signaleren;
- Wordt handelingsperspectief geboden dat afhankelijk is van het seksueel gedrag van de jongere.
- Cursisten hebben zicht op hun eigen waarden, normen en kwetsbaarheden ten aanzien van seksualiteit en (seksueel)grensoverschrijdend gedrag.
Contacturen: 7 uur
Zelfstudie: 3 uur
Cursus van 12 mei 2025 - 12 mei 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | maandag 12 mei 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 30 okt 2025 - 30 okt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 30 okt 2025 | 9:30 - 16:45 |
12 mei 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuurstudie | 4 | Toegekend |
Behandeling | 3 | Toegekend |
Diagnostiek | 3 | Toegekend |
Herregistratie | 7 | Toegekend |
Overige taken | 1 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 7 | Toegekend |
VVAK | ||
---|---|---|
Specifieke scholing | 6 | Toegekend |
30 okt 2025
VVAK | ||
---|---|---|
Specifieke scholing | 6 | Toegekend |
(Ortho)pedagogen, psychologen, onderwijskundigen en andere hulpverleners (HBO en universitaire vooropleiding) die werken in de jeugdzorg, jeugd-GGz, justitiële sector of onderwijs.
12 mei 2025
30 okt 2025
12 mei 2025
30 okt 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Seksuele ontwikkeling bij jeugdigen en werken met het Vlaggensysteem
Reviews
8.7/10 (4 beoordelingen)
Fijn dat er aandacht was voor fijne...
Fijn dat er aandacht was voor fijne en positieve seksuele ervaringen van de groep en docent.
Veel praktische voorbeelden; interactie onderling; tools waar...
Veel praktische voorbeelden; interactie onderling; tools waar je contact mee op kunt nemen en hoe je gesprekken kunt aan gaan.
Veel informatie gekregen over (gezonde) seksuele ontwikkeling...
Veel informatie gekregen over (gezonde) seksuele ontwikkeling en de ervaring van de docent.
Dit hoort elke hulpverlener te volgen
Dit hoort elke hulpverlener te volgen