Post HBO opleiding Cognitief Gedragstherapeutisch werker
In de opleiding tot cognitief gedragstherapeutisch werker VGCt ontwikkel je kennis en vaardigheden waardoor je klachtgerichte problematiek op een gedragstherapeutische manier kunt behandelen.
- Home
- Cursusaanbod
- Post HBO opleiding Cognitief Gedragstherapeutisch werker
Belangrijk: er zijn toelatingseisen voor deze opleiding, zie de informatie onder het kopje doelgroep. Mocht je vragen hebben, of twijfelen of je voldoet aan te toelatingseisen, neem dan voordat je je inschrijft, contact met ons op.
Inhoud
De basiscursus cognitief gedragstherapeutisch werker is opgezet conform de richtlijnen van de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve therapie (VGCt) en bestaat uit 48 contacturen. Deze zijn verdeeld over 7 dagen van 7 uur. In de cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
- leertheorie
- opzetten van cognitief-gedragstherapeutische analyses (functie- en betekenisanalyse)
- leren uitvoeren van verschillende basistechnieken
- behandeling van enkele veelvoorkomende stoornissen
Er wordt geoefend met de volgende stappen van het gedragstherapeutisch proces: inventarisatie van de problematiek, verklarende diagnostiek (met behulp van functie- en betekenisanalyses), kiezen van het te bewerken probleemgebied, opzetten van registratieopdrachten, en uitvoeren van veel gebruikte modificatieprocedures bij verschillende klachtenbeelden. De volgende interventies komen aan bod: vaardigheidstraining (ontspanningsoefeningen, zelfcontroleprocedures, sociale vaardigheidsprocedures), exposure (introceptief, imaginair, in vivo), gedragsactivatie, en cognitieve herstructurering (socratische dialoog, gedragsexperimenten).
Werkwijze
De nadruk ligt uitdrukkelijk meer op training in het toepassen van vaardigheden dan op discussie en/of min of meer passieve kennisoverdracht. Hoewel er in het programma ruimte is voor presentaties van de theorie en (video)demonstraties van technieken door de docent, wordt het merendeel van de tijd besteed aan het oefenen met de verschillende analysemodellen en interventiemethoden, zowel met eigen problematiek als aan de hand van casussen.
Doelstellingen
Aan het einde van de cursus:
heeft de cursist kennis over de cognitief-gedragstherapeutische behandeling van veel voorkomende stoornissen
beschikt de cursist over vaardigheden voor de cognitief-gedragstherapeutische behandeling van verschillende enkelvoudige stoornissen
is de cursist in staat om onder supervisie cognitieve gedragstherapieën uit te voeren
Wijze van toetsing
Halverwege de cursus: in de eerste bijeenkomsten oefenen de deelnemers de geleerde vaardigheden met elkaar, bij eigen problematiek. Een schriftelijk verslag van deze Onderlinge Gedragsmodificatie (OGM) geldt als toets.
Aan het einde van de cursus geldt een mini N=1- verslag als toets. In dit behandelingsverslag wordt een eigen patiënt beschreven waarmee het CGT-proces is doorlopen
Zowel beide verslagen als de casuspresentatie dienen als voldoende te worden beoordeeld.
Naast de verslagen gelden ook de kwaliteit van zowel de deelname aan de bijeenkomsten als van het huiswerk als toets.
De cursus is bestemd voor hbo-opgeleide hulpverleners in de GGZ die voldoen aan de door de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve therapie (VGCt) gestelde vooropleidingseisen.