Perfectionisme bij kind & jeugd
Deze cursus biedt deelnemers praktische handvatten om perfectionisme bij kinderen en jongeren in kaart te brengen en effectief te behandelen.
- Home
- Cursusaanbod
- Perfectionisme bij kind & jeugd
Doelstelling:
Na afloop van de cursus:
- Hebben deelnemers kennis en vaardigheden verworven in het toepassen van cognitief gedragstherapeutische technieken in het behandelen van perfectionisme, vanuit transdiagnostische visie.
- Weten deelnemers hoe zij perfectionistisch denken en doen bij jeugdigen beter in kaart kunnen brengen en behandelen door middel van gedragstherapeutische technieken. Er wordt hierbij geoefend met diverse cognitief-gedragstherapeutische interventies, zoals de functie analyse, cognitieve herstructurering van leefregels en kernovertuigingen, meerdimensionaal evalueren, kosten-baten analyse, stoelentechniek en gedragsexperimenten.
- Hebben deelnemers hun kennis vergroot m.b.t. factoren die perfectionisme in stand houden, inzicht gekregen in perfectionistisch denken en hebben deelnemers kunnen ervaren hoe het is om zelf de eigen lat ook wat minder hoog te leggen.
- Weten deelnemers hoe zij het zelfbeeld bij jeugdigen met perfectionisme kunnen verbreden/en versterken middels diverse vaardigheden (o.a. zelfcompassie, stress management, mindfulness, stoelentechniek).
- Hebben de deelnemers zicht op de interactie tussen perfectionistische jeugdigen en de omgeving (biopsychosociaal model) en kunnen zij de omgeving betrekken t.b.v. terugvalpreventie.
Werkwijze
Gedurende deze cursus worden er verschillende werkvormen gebruikt. De docent zal interactieve presentaties en demonstraties geven, maar er zal ook praktisch geoefend worden door middel van rollenspellen en het oefenen in supgroepjes.
Contacturen: 6
Zelfstudie: 2,5
Cursus van 13 feb 2025 - 13 feb 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 13 feb 2025 | 9:30 - 16:30 |
Cursus van 1 apr 2025 - 1 apr 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 1 apr 2025 | 9:30 - 16:30 |
Cursus van 26 aug 2025 - 26 aug 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 26 aug 2025 | 9:30 - 16:30 |
Cursus van 16 sep 2025 - 16 sep 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 16 sep 2025 | 9:30 - 16:45 |
13 feb 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 6,5 | Toegekend |
Extra literatuurstudiepunten | 5 | Toegekend |
Behandeling | 3,5 | Toegekend |
Diagnostiek | 3 | Toegekend |
VGCt | ||
---|---|---|
Nascholing cgt | 6 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Jeugd- en gezinsprofessionals | 6,5 | Toegekend |
1 apr 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 6,5 | Toegekend |
Extra literatuurstudiepunten | 5 | Toegekend |
Behandeling | 3,5 | Toegekend |
Diagnostiek | 3 | Toegekend |
VGCt | ||
---|---|---|
Nascholing cgt | 6 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Jeugd- en gezinsprofessionals | 6,5 | Toegekend |
26 aug 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 6,5 | Toegekend |
Extra literatuurstudiepunten | 5 | Toegekend |
Behandeling | 3,5 | Toegekend |
Diagnostiek | 3 | Toegekend |
VGCt | ||
---|---|---|
Nascholing cgt | 6 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Jeugd- en gezinsprofessionals | 6,5 | Toegekend |
16 sep 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 6,5 | Toegekend |
Extra literatuurstudiepunten | 5 | Toegekend |
Behandeling | 3,5 | Toegekend |
Diagnostiek | 3 | Toegekend |
VGCt | ||
---|---|---|
Nascholing cgt | 6 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Jeugd- en gezinsprofessionals | 6,5 | Toegekend |
Aan deze training kan worden deelgenomen als je meer kennis en ervaring wilt opdoen in behandeling van perfectionisme bij jeugdigen vanuit een cognitief gedragstherapeutisch kader.
De cursist is bedoeld voor HBO-SPH/SPV, psychologen (SKJ/NIP) en andere zorgprofessionals (bijvoorbeeld POH-GGZ) die werkzaam zijn in de jeugd-GGZ, jeugdhulp of een onderwijssetting. Ervaring met cognitieve gedragstherapie is een pré.