Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren
In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.
8.5/10 (3 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren
Neuropsychologische vaardigheden zijn een reflectie van verschillende hersenprocessen die worden aangestuurd door verschillende hersensystemen in het brein. Deze processen zijn mogelijk de verklaring voor gedragingen en gedragsproblemen bij kinderen en jongeren. Tijdens de cursus 'Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren' leren deelnemers hoe zij een sterke-zwakte analyse kunnen maken van de verschillende gebieden in de hersenen, waaronder waarneming en motoriek, aandacht, geheugen en executieve functies. Met behulp van deze analyse kan worden verklaard hoe iemand informatie verwerkt en welke gebieden extra ondersteuning nodig hebben. In de cursus komen onderwerpen zoals de ontwikkeling van de hersenen, intelligentieonderzoek en de rol van neuropsychologisch onderzoek binnen de diagnostiek aan bod. Door het opdoen van deze kennis en vaardigheden zijn deelnemers in staat om kinderen en jongeren beter te begrijpen en hen te voorzien van passende interventies.
Doelstelling
Aan het eind van de cursus;
- Kunnen de cursisten aangeven bij welke gedragskenmerken en –problemen van kinderen en jeugdigen neuropsychologisch onderzoek is geïndiceerd;
- Weten de cursisten welk materiaal je nodig hebt voor neuropsychologische diagnostiek;
- Kunnen de cursisten een intelligentieprofiel beoordelen met als doel aanvullend; neuropsychologisch onderzoek;
- Weten ze een testbatterij samen te stellen waarbij diverse neuropsychologische vaardigheden worden onderzocht;
- Hebben ze inzicht in wat de diverse neuropsychologisch tests meten en hoe ze deze moeten interpreteren;
- Kunnen ze een vertaalslag maken naar de praktijk op school en thuis.
Werkwijze
- Bespreken van literatuur door docent ahv. powerpointpresentastie
- Referaat van testmateriaal door cursisten
- Casusbesprekingen; er is de mogelijkheid om eigen casussen in te brengen.
Wijze van toetsing
De cursisten maken een schriftelijk verslag van een casus waarin neuropsychologisch materiaal is gebruikt. Zij interpreteren dit testmateriaal en maken een samenvatting en conclusie waaruit blijkt dat eerder genoemde doelstellingen zijn behaald en toegepast. Deze worden beoordeeld en voorzien van persoonlijk commentaar.
Contacturen: 28 uur
Zelfstudie: 16 uur
Cursus van 8 jan 2025 - 26 feb 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 8 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 22 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
3 | woensdag 5 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
4 | woensdag 26 feb 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 12 feb 2025 - 19 mrt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 12 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 5 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | Deze Lesdag is online via ZOOM! |
3 | woensdag 12 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | Deze Lesdag is online via ZOOM! |
4 | woensdag 19 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 14 mei 2025 - 2 jul 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 14 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 28 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
3 | maandag 16 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
4 | woensdag 2 jul 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 15 mei 2025 - 12 jun 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 15 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | donderdag 22 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | Deze Lesdag is online via ZOOM! |
3 | donderdag 5 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | Deze Lesdag is online via ZOOM! |
4 | donderdag 12 jun 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 5 nov 2025 - 17 dec 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 5 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 19 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
3 | woensdag 3 dec 2025 | 9:30 - 16:45 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
4 | woensdag 17 dec 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 10 apr 2026 - 22 mei 2026
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 10 apr 2026 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 24 apr 2026 | 9:30 - 16:45 | Deze dag is online |
3 | vrijdag 8 mei 2026 | 9:30 - 16:45 | Deze dag is online |
4 | vrijdag 22 mei 2026 | 9:30 - 16:45 |
8 jan 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 28 | Toegekend |
Extra literatuurstudie | 2 | Toegekend |
Overige taken | 4 | Toegekend |
Behandeling | 4 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 3, 5 of 6) | 1 | Toegekend |
12 feb 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 28 | Toegekend |
Extra literatuurstudie | 2 | Toegekend |
Overige taken | 4 | Toegekend |
Behandeling | 4 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 3, 5 of 6) | 1 | Toegekend |
14 mei 2025
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 3, 5 of 6) | 1 | Toegekend |
15 mei 2025
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 3, 5 of 6) | 1 | Toegekend |
5 nov 2025
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 3, 5 of 6) | 1 | Toegekend |
10 apr 2026
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 3, 5 of 6) | 1 | Toegekend |
Psychologen en orthopedagogen met minimaal enige jaren ervaring in het testonderzoek bij kinderen en jeugdigen.
8 jan 2025
12 feb 2025
14 mei 2025
15 mei 2025
5 nov 2025
10 apr 2026
8 jan 2025
12 feb 2025
14 mei 2025
15 mei 2025
5 nov 2025
10 apr 2026
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren
Reviews
8.5/10 (3 beoordelingen)
Ik vond de kritische blik op moment...
Ik vond de kritische blik op moment van diagnostiek, de wijze van verslaglegging en de inhoud van neurodiagnostiek erg interessant!
De bevlogenheid van de docent maakte de...
De bevlogenheid van de docent maakte de cursus erg inspirerend.
De docent had een uitgebreide kennis!
De docent had een uitgebreide kennis!