Minder praten, meer beleven en doen in de (K&J) behandelkamer
Leer in onze cursus 'Minder Praten, Meer Beleven en Doen in de (K&J) Behandelkamer' hoe je als professional in de behandelkamer met actieve werkvormen meer plezier en energie kunt brengen. Ontdek manieren om weerstand te begrijpen en de psychologische basisbehoeften van kinderen te vervullen. Versterk zelfvertrouwen en lichaamsbewustzijn met werkvormen zoals 'Emotiebal', ballonbadminton en touwtrekken. Schrijf je nu in voor deze waardevolle cursus.
8.5/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Minder praten, meer beleven en doen in de (K&J) behandelkamer
Kinderen hebben vaak moeite met stilzitten en het bespreken van serieuze onderwerpen in de behandelkamer. Onze cursus biedt dynamische en prikkelende benaderingen om de behandeling aantrekkelijker en energieker te maken. Dit resulteert niet alleen in een versterkt zelfvertrouwen en bewustzijn bij kinderen en jongeren, maar ook in het bereiken van behandeldoelen door middel van praktische ervaringen. Onze benadering stelt kinderen en ouders in staat om moeilijke emoties indirect aan te pakken en aanzienlijke vooruitgang te boeken in hun behandeling.
Gebaseerd op de principes van de zelfdeterminatietheorie, leren deelnemers weerstand beter te begrijpen door in te spelen op de psychologische basisbehoeften van opgroeiende kinderen, zoals relaties, competentie en autonomie. Tijdens de cursus demonstreren en oefenen we actieve werkvormen met een specifieke focus op het bespreken en onderzoeken van de ervaringen van de cliënt. Daarnaast gebruiken we speelse metaforen en visuele hulpmiddelen, waaronder het 'emotiebal'-spel, ballonbadminton, zelfvertrouwen opbouwen met 'Samen Stralend te Falen', en het verdiepen van kennismaking met een denkbeeldige huiswandeling of krachtenposterontwerp.
Doelstelling
Inzicht en vaardigheid in het toepassen van speelse en actieve werkvormen tijdens de therapie /behandeling met kinderen en jongeren in de GGZ. Uitbreiden van repertoire aan actieve mogelijkheden wanneer de standaardbehandeling vastloopt en het ‘leren door doen’ uitkomst en afwisseling biedt.
Na de cursus kunnen de deelnemers zelfstandig de vertaalslag maken van gedrag/weerstand bij kinderen naar behoefte en actief ervaren in de behandelkamer.
Werkwijze
Korte uitleg, actieve werkvormen oefenen in groepsverband en tweetallen, demonstratie door trainer, discussie toepassing bij eigen casus. De deelnemers leren verschillende speelse en uitnodigende materialen kennen.
Wijze van toetsing
Aanwezigheid 100%
Afsluiting met demonstratie opdracht actieve werkvorm
Contacturen: 13 uur
Zelfstudie: 9 uur
Cursus van 21 nov 2024 - 3 dec 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 21 nov 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 3 dec 2024 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 29 jan 2025 - 12 feb 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 29 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 12 feb 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 19 jun 2025 - 26 jun 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 19 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | donderdag 26 jun 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 23 sep 2025 - 7 okt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 23 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 7 okt 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 18 nov 2025 - 2 dec 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 18 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 2 dec 2025 | 9:30 - 16:45 |
21 nov 2024
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuur | 13 | Toegekend |
Herregistratie | 13 | Toegekend |
Overige | 3 | Toegekend |
Diagnostiek | 2 | Toegekend |
Behandeling | 8 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 13 | Toegekend |
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 13 | Toegekend |
29 jan 2025
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 13 | Toegekend |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuur | 13 | In aanvraag |
Herregistratie | 13 | In aanvraag |
Overige | 3 | In aanvraag |
Diagnostiek | 2 | In aanvraag |
Behandeling | 8 | In aanvraag |
19 jun 2025
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 13 | Toegekend |
23 sep 2025
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 13 | Toegekend |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuur | 13 | In aanvraag |
Herregistratie | 13 | In aanvraag |
Overige | 3 | In aanvraag |
Diagnostiek | 2 | In aanvraag |
Behandeling | 8 | In aanvraag |
18 nov 2025
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 13 | Toegekend |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuur | 13 | In aanvraag |
Herregistratie | 13 | In aanvraag |
Overige | 3 | In aanvraag |
Diagnostiek | 2 | In aanvraag |
Behandeling | 8 | In aanvraag |
Behandelaren (academici en HBO-ers) die werkzaam zijn in de jeugdzorg, GGZ, onderwijs of gehandicaptenzorg en hun repertoire aan actieve mogelijkheden in de behandeling willen uitbreiden.
21 nov 2024
29 jan 2025
19 jun 2025
23 sep 2025
18 nov 2025
21 nov 2024
29 jan 2025
19 jun 2025
23 sep 2025
18 nov 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Minder praten, meer beleven en doen in de (K&J) behandelkamer
Reviews
8.5/10 (4 beoordelingen)
Veel ervaring opgedaan en praktische tip gekregen!
Veel ervaring opgedaan en praktische tip gekregen!
k vond het erg leuk en prettig...
k vond het erg leuk en prettig dat er veel praktische werkvormen werden besproken. Je kan er in principe de volgende dag al mee aan de slag. Daarnaast was het leuk dat er ook direct ideeën en tips vanuit de groep kwamen, wat het dynamisch maakte.
Er werden zoveel concrete, handelingsgerichte tools gegeven,...
Er werden zoveel concrete, handelingsgerichte tools gegeven, die gelijk toepasbaar zijn in de praktijk!
De cursus bevatte een actieve werkvorm. In...
De cursus bevatte een actieve werkvorm. In de praktijk ik merk bij de cliënten dat het voor veel bewustwording zorgt, dingen blijven beter hangen en ze vinden het leuk om wat te doen.