Middelengebruik bij jongeren
In deze cursus wordt ingegaan op middelengebruik bij jongeren. Welke middelen zijn er? Wat zijn de huidige trends, positieve en negatieve effecten en de risico’s op korte en lange termijn?
- Home
- Cursusaanbod
- Middelengebruik bij jongeren
Inhoud
Deelnemers leren verslaving(sproblematiek) te herkennen en diagnosticeren, evenals co-morbide (psychologische en psychiatrische) stoornissen. Tevens zullen de psychologische gevolgen van het middelengebruik aan bod komen en welke therapeutische onderdelen van belang zijn bij de benadering en eventuele behandeling en/of verwijzing van de jongere (en hun systeem). Ook wordt er nog specifiek ingegaan op deze problematiek bij LVB jongeren en bij KOPP/KVO. De cursisten leren de ‘fasen van gebruik’ en de ‘de stadia van verandering’ in kaart te brengen en daarop te interveniëren. Tevens herkennen ze ‘weerstand’ (bij de jongere, het systeem, collega’s en zichzelf!) en ontwikkelen ze vaardigheden om daar mee om te gaan.
Werkwijze
Tijdens de cursus wordt er gebruik gemaakt van een PowerPoint presentatie, oefeningen, inbreng van praktijk voorbeelden, rollenspellen en filmpjes. Eigen casuïstiek kan worden ingebracht.
Doelstellingen
Het doel van deze cursus is dat cursisten hun kennis en vaardigheden vergroten op het gebied van de diverse genotsmiddelen (alcohol en drugs) evenals de gedragsverslavingen. Cursisten krijgen zicht op de diagnostiek en de diverse verslavingsbehandelingen, alsook de gevolgen die de verslaving heeft voor het gezin, school of andere systeemleden.
Wijze van toetsing
Tijdens de laatste bijeenkomst houdt iedere cursist een kort referaat of casuïstiek bespreking waaruit blijkt dat de inhoud van deze cursus toegepast wordt in de eigen werksituatie.
Psychologen,orthopedagogen gz-psychologen, klinisch psychologen en psychotherapeuten.