Lezing 'Psycho-educatie bij autisme'
Om te weten hoe jongeren met autisme hun eigen weg kunnen vinden, is het van belang dat zij zichzelf én hun autisme al op jonge leeftijd leren kennen. In de lezing 'Lezing 'Psycho-educatie bij autisme' maak je kennis met de geadviseerde focus voor de verschillende levensfases van mensen met autisme.
9.2/10 (3 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Lezing 'Psycho-educatie bij autisme'
De lezing 'Psycho-educatie bij autisme' van drie uur richt zich op het belang van goede psycho-educatie bij autisme en hoe dit vormgegeven kan worden. Hoewel de focus op jongeren ligt, is de inhoud en de materialen ook relevant voor (jonge) kinderen en volwassenen. De lezing introduceert de aanbevolen focus voor verschillende levensfases van mensen met autisme, gebaseerd op de nieuwste inzichten, en maakt gebruik van de nieuwere visie op autisme als een kwetsbaarheid in de informatieverwerking. Tien thema's, waaronder stress en stressregulatie, die belangrijk zijn in de psycho-educatie, worden besproken, en er wordt geleerd welke beperkingen sommige huidige vormen van psycho-educatie hebben en welke valkuilen en aandachtspunten er zijn bij het geven van psycho-educatie.
De cijfers over autisme in Nederland zijn schokkend, met bijvoorbeeld 27.000 kinderen met autisme die (tijdelijk) niet naar school gaan, 53% van de mensen met autisme die hun vervolgopleiding niet afmaken, en slechts 32% van de mensen met autisme waarvoor werk de belangrijkste inkomstenbron is. Helaas hebben mensen met autisme een achtvoudige kans om te overlijden door suïcide. Deze realiteit maakt het belang van goede psycho-educatie nog duidelijker. Een psycho-educatie traject ondersteunt jongeren met autisme bij het leren omgaan met uitdagingen en het inzetten van hun sterke kanten, om zo problemen en uitval op school, werk en in het dagelijks leven te voorkomen.
Doelstelling
Na deze lezing heb je kennis van de belangrijkste thema’s die aan bod moeten komen bij psycho-educatie over autisme. Je hebt weet van vernieuwde visies op autisme en de gevolgen hiervan voor psycho-educatie. Je hebt verschillende handvatten en materialen gekregen om psycho-educatie te kunnen geven aan mensen met autisme.
Werkwijze
De lezing is interactief van aard. Theorie wordt afgewisseld met (eigen) voorbeelden, filmfragmenten en oefeningen.
Wijze van toetsing
De scholing wordt afgesloten met een eindopdracht waarbij deelnemers aantonen dat zij de opgedane kennis kunnen vertalen naar begeleiding in de praktijk.
Contacturen: 3 uur
Zelfstudie: 1,5 uur
Cursus van 3 mrt 2025 - 3 mrt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | maandag 3 mrt 2025 | 13:30 - 16:30 |
Cursus van 16 okt 2025 - 16 okt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 16 okt 2025 | 13:30 - 16:30 |
3 mrt 2025
16 okt 2025
Hbo-opgeleide professionals die interesse hebben in dit onderwerp. Bijvoorbeeld pedagogen, maatschappelijk/sociaal werkers, jeugdzorgwerkers, jeugd- en gezinscoaches en ggz-agogen.
3 mrt 2025
16 okt 2025
3 mrt 2025
16 okt 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Lezing 'Psycho-educatie bij autisme'
Reviews
9.2/10 (3 beoordelingen)
Rijk aan materiaal en inhoud
Rijk aan materiaal en inhoud
Enthousiasmerende toon, mooie vernieuwde methodiek
Enthousiasmerende toon, mooie vernieuwde methodiek
Heldere uitleg, goede inhoud en veel bijgeleerd...
Heldere uitleg, goede inhoud en veel bijgeleerd ondanks dat ik al veel kennis van autisme heb