Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleiden
In deze drie daagse cursus staat het signaleren en analyseren van verschillende gedrags- en leerproblemen bij kinderen in de basisschoolleeftijd centraal.
8.9/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleiden
Tijdens de cursus 'Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleiden' wordt er in gegaan op de betekenis van stil en teruggetrokken gedrag, druk en onrustig gedrag, angstig gedrag en de consequenties van de meest voorkomende leerproblemen op de taak-werkhouding van kinderen. Aan de hand van casuïstiek wordt de vertaalslag gemaakt naar begeleiding en advisering.
Doelstelling
Na afloop van de cursus
-Beschik je over recente inzichten met betrekking tot gedrags-en leerproblemen bij kinderen tussen 6-12 jaar;
-Kun je divers gedrag analyseren, begrijpen en vertalen naar onderwijsbehoeften
-Ben je in staat onderscheid te maken tussen varianten van normaal gedrag en signalen van een mogelijke ontwikkelingsstoornis
-Kun je handelingsgerichte adviezen geven aan ouders en school
Werkwijze
De cursus bestaat uit afwisselende werkvormen. Je krijgt presentaties van de docent, bespreekt casuïstiek en werkt aan opdrachten in kleine groepen. Er is ruimte voor het inbrengen van eigen casuïstiek op het gebied van gedrags-en leerproblemen. Je moet rekening houden met een voorbereidingstijd van ongeveer 3 uur per cursusdag voor literatuurstudie en 3 uur voor de praktijkopdracht.
Contacturen: 18 uur
Zelfstudie: 11 uur
Cursus van 4 feb 2025 - 25 feb 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 4 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 11 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | dinsdag 25 feb 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 9 sep 2025 - 7 okt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 9 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 23 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | dinsdag 7 okt 2025 | 9:30 - 16:45 |
4 feb 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuurstudiepunten | 15 | Toegekend |
Herregistratie | 18 | Toegekend |
Overige | 4 | Toegekend |
Behandeling | 8 | Toegekend |
Diagnostiek | 6 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Jeugdzorgwerkers / jeugd- en gezinsprofessionals | 18 | Toegekend |
9 sep 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuurstudiepunten | 15 | Toegekend |
Herregistratie | 18 | Toegekend |
Overige | 4 | Toegekend |
Behandeling | 8 | Toegekend |
Diagnostiek | 6 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Jeugdzorgwerkers / jeugd- en gezinsprofessionals | 18 | Toegekend |
Psychologen en orthopedagogen werkzaam in de onderwijsadvisering, in scholen voor (speciaal) basisonderwijs, in de jeugdhulpverlening en in eigen praktijken.
4 feb 2025
9 sep 2025
4 feb 2025
9 sep 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleiden
Reviews
8.9/10 (4 beoordelingen)
De lesinhoud was divers en hier en...
De lesinhoud was divers en hier en daar vernieuwend. Een fijne docent met veel kennis.
Ik vond de handvatten om casussen weer...
Ik vond de handvatten om casussen weer in beweging te krijgen vanuit wetenschappelijk onderzoek heel inspirerend!
Het fijnste van deze cursus was dat...
Het fijnste van deze cursus was dat ik nieuwe ideeën voor interventies in het onderwijs heb kunnen opdoen en hierover na kon denken met professionals uit verschillende werkvelden.
Ik heb veel meer inzicht gekregen hoe...
Ik heb veel meer inzicht gekregen hoe je problemen in het onderwijs kan aanpakken!