Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek
Wil je meer leren over het CHC model en hoe je dit kunt toepassen bij intelligentieonderzoek? Dan is de cursus 'Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek' iets voor jou. Je leert over de 10 vaardigheidsgebieden van het CHC model en hoe deze van toepassing zijn op de meest gebruikte intelligentietests in Nederland. Door middel van casussen oefen je met het interpreteren en rapporteren van intelligentieonderzoek volgens de richtlijnen. Na de cursus ben je in staat om handelingsgerichte informatie te bieden aan professionals.
9.1/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek
Tijdens de cursus 'Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek' leer je over het CHC model, hét onderliggende intelligentiemodel van de huidige generatie algemene intelligentietests, zoals de Rakit-2, WISC-V-NL, WAIS-IV-NL en de IDS-2. Het CHC model biedt een theoretische én empirische onderbouwing van de inhoud van deze intelligentietests. Grofweg bestaat het model uit 10 vaardigheidsgebieden die een grote samenhang hebben met (/een goede voorspeller zijn voor) het algemene intelligentieniveau (IQ of G-factor). Elke subtest van deze intelligentietests behoort tot een vaardigheidsgebied van dit CHC model.
De meest gebruikte intelligentietests in Nederland zullen worden besproken en met elkaar vergeleken (De Wechsler tests, de SON tests, de Rakit-2 en de IDS-2). Wanneer gebruik je welke test en wat leveren de resultaten de professional op aan handelingsgerichte informatie gebaseerd op het CHC model?
Toetsing zal bestaan uit de opdracht om een intelligentieonderzoek voor te bereiden, uit te voeren, te interpreteren en hierover te rapporteren, volgens de richtlijnen die worden aangeboden tijdens de cursus. De rapportage en de reflectie op het eigen functioneren, zal van feedback worden voorzien en beoordeeld.
Doelstelling
- De deelnemer heeft inzicht in het CHC-model en de mogelijkheden voor gebruik bij selectie en interpretatie van IQ tests.
- De deelnemer heeft inzicht in de betrouwbaarheid, validiteit en theoretische fundering van IQ tests voor kinderen en adolescenten.
- De deelnemer kan o.b.v. de hulpvraag een specifieke keuze maken uit toepassing van (onderdelen van) vigerende onderzoeksmiddelen.
- De deelnemer kan op een gestructureerde manier testresultaten interpreteren en deze weergeven in verslaglegging en algemene beeldvorming.
- De deelnemer kan resultaten uit ontwikkelings- of intelligentieonderzoek integreren in een behandelingsplanning en gebruiken voor evaluatie van behandeling.
- De deelnemer is op de hoogte van actuele kennis uit wetenschappelijk onderzoek m.b.t. belangrijke aspecten van deze cursus.
Werkwijze
De cursisten krijgen ruim voor aanvang van de cursus toegang tot de literatuurlijst inclusief de aanbevolen te bestuderen pagina’s in de online leeromgeving van King nascholing. Bij de literatuur horen opdrachten die tijdens de cursus aangeboden worden, en die per mail kunnen worden ingediend. Tijdens de cursus ontvangen de deelnemers feedback van de docenten. De deelnemers hebben zo bij aanvang van de cursus al een goed beeld van de eigen beheersing van de inhoudelijke achtergronden van de cursus. Op die manier kunnen de deelnemers ook een goede inschatting maken wat voor hen belangrijke leerdoelen zijn tijdens de te volgen cursus.
De leerstof beslaat alle kennisvelden die zowel vanuit een theoretisch perspectief als vanuit praktisch oogpunt besproken en toegepast worden. De deelnemers verkrijgen naast kennis en inzicht ook vaardigheden om de leerstof op een wetenschappelijk gefundeerde manier toe te passen en hierop te reflecteren.
Contacturen: 13 uur
Zelfstudie: 9 uur
Cursus van 17 jan 2025 - 24 jan 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 17 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 24 jan 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 23 mei 2025 - 6 jun 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 23 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 6 jun 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 7 nov 2025 - 14 nov 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 7 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 14 nov 2025 | 9:30 - 16:45 |
17 jan 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuur | 4 | Toegekend |
Herregistratie | 14 | Toegekend |
Overige taken | 2 | Toegekend |
Diagnostiek | 10 | Toegekend |
Behandeling | 2 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 6) | 1 | Toegekend |
23 mei 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Behandeling | 2 | In aanvraag |
Diagnostiek | 10 | In aanvraag |
Overige taken | 2 | In aanvraag |
Herregistratie | 14 | In aanvraag |
Extra literatuur | 4 | In aanvraag |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 6) | 1 | Toegekend |
7 nov 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Behandeling | 2 | In aanvraag |
Diagnostiek | 10 | In aanvraag |
Overige taken | 2 | In aanvraag |
Herregistratie | 14 | In aanvraag |
Extra literatuur | 4 | In aanvraag |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 6) | 1 | Toegekend |
De cursus is ontwikkeld voor academisch geschoolde psychologen en orthopedagogen die op zoek zijn naar verdieping m.b.t. het interpreteren van de resultaten van intelligentieonderzoek.
17 jan 2025
23 mei 2025
7 nov 2025
17 jan 2025
23 mei 2025
7 nov 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek
Reviews
9.1/10 (4 beoordelingen)
We hebben veel (nieuwe) informatie ontvangen. Fijn!
We hebben veel (nieuwe) informatie ontvangen. Fijn!
De docent was deskundig en had alle...
De docent was deskundig en had alle nieuwe informatie met betrekking tot intelligentieonderzoek. Daarnaast dacht ze met ons mee. Het was hele praktische cursus.
De cursus had veel praktische handvatten!
De cursus had veel praktische handvatten!
Er werd ons een 'andere' manier van...
Er werd ons een 'andere' manier van kijken aangereikt en die konden we gelijk toepassen op casuïstiek.