Inleiding Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (30 uur)

Deze cursus geldt als erkende inleiding (30 uur) van de volledige Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie.

Inhoud 

In de cursus wordt ingegaan op de leertheorie en het gedragstherapeutisch proces. 

De verschillende fases van een cognitieve gedragstherapie zullen aan bod komen en door jezelf in de praktijk worden gebracht aan de hand van een eigen casus.

Functionele analyse, betekenisanalyse, holistische theorie, casus conceptualisatie, behandelplan, exposure, relaxatie, registratie, G-schema en evaluatie. Middels oefeningen en rollenspel zul je er vertrouwd mee raken.

Doelstelling

Na afloop van deze cursus heb je de basis- kennis en vaardigheden van een cognitief gedragstherapeut en ben je in staat  om  onder supervisie een cognitieve gedragstherapie te geven.

Werkwijze

  1. Inleidingen door docent
  2. Presentaties (door de deelnemers verzorgd)
  3. Demonstratie van technieken, film
  4. Rollenspel, casuïstiek, uitwerken van opdrachten
  5. Werkgroep, discussie

Wijze van toetsing

  1. Aanwezigheid en actieve participatie
  2. Multiple choice toets aan het eind.
  3. Casus beschrijving.
  4. Reflectieverslag
aantal dagen:
5
contacturen:
30

Geplande cursussen

LocatieDocent(en)LestijdenBeschikbaarheid
Amsterdam WTC Zuidas Business & Conference Center Amsterdam
  1. vrijdag 3 apr 2020 van 9:00 - 15:30
  2. vrijdag 17 apr 2020 van 9:00 - 15:30
  3. vrijdag 1 mei 2020 van 9:00 - 15:30
  4. vrijdag 15 mei 2020 van 9:00 - 15:30
  5. vrijdag 29 mei 2020 van 9:00 - 15:30 (Carla Steeman)
meer dan 5 plaatsen
Amsterdam WTC Zuidas Business & Conference Center Amsterdam
  1. vrijdag 4 sep 2020 van 9:00 - 15:30
  2. vrijdag 18 sep 2020 van 9:00 - 15:30
  3. vrijdag 2 okt 2020 van 9:00 - 15:30
  4. vrijdag 16 okt 2020 van 9:00 - 15:30
  5. vrijdag 30 okt 2020 van 9:00 - 15:30 (Carla Steeman)
meer dan 5 plaatsen

NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen

geldig van 12/06/18 tot 13/09/21
Diagnostiek15Toegekend
Behandeling15Toegekend
Herregistratie30Toegekend
Extra literatuurstudie30Toegekend

VGCt

geldig van 14/09/18 tot 13/09/22
Inleiding Basiscursus 30Toegekend

Psychologen, psychiaters, HBO en Post HBO opgeleid in menswetenschappen

Vooropleiding

Je hebt een afgeronde masteropleiding psychologie, pedagogische wetenschappen, gezondheidswetenschappen of geneeskunde. In je vooropleiding moet je de vakken leertheorieën, psychopathologie, persoonlijkheidsleer en gespreksvaardigheden hebben gevolgd.

Werk

De 30-urige inleiding is ook toegankelijk voor professionals die in de praktijk nog geen cognitieve gedragstherapie (kunnen) toepassen. Wanneer je vervolgens het verdiepende deel van 70 uur wilt volgen, mag er maximaal 1 jaar zitten tussen de laatste lesdag van de 30-urige inleiding en de start van het 70-urige verdiepende deel van de basiscursus cognitieve gedragstherapie. Vanaf het verdiepende is het van belang dat je in de praktijk zelf cliënten behandelt met cognitieve gedragstherapie. Je dient dan minimaal twaalf uur per week werkzaam te zijn op het gebied van de GGZ, Jeugdzorg of onderwijs. Deze uren mogen ook worden opgedaan binnen een werkervaringsplek. Indien dit niet het geval is dan moet je in ieder geval werken met cliënten met psychische problemen of met teams die met cliënten werken aan psychische problemen. Bij twijfel over de werksetting en gelegenheid tot oefenen van het geleerde, neem contact op met King nascholing.


drs. Arnoud van Loon

drs. Arnoud van Loon

Drs. Arnoud van Loon is Klinisch Psycholoog-Psychotherapeut en supervisor VGCT.

heeft meer dan vijfendertig jaar ervaring in de psychiatrie.

geeft de basiscursus VGCt , CGW , Perfectionisme en Misofonie

is praktijkopleider GZ en KP

is sinds 2010  hoofd van het dagcentrum van het AMC

Op het dagcentrum worden patiënten behandeld met OCD, BDD, Misofonie, Perfectionisme

Het volgende boek dien je zelf aan te schaffen: 

  • Korrelboom, C.W. & E.Ten Broeke (2014): Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie, Couthino, Bussum.

Aanvullende artikelen worden digitaal beschikbaar gesteld via de digitale omgeving van King nascholing 

Verplichte literatuur:

  • Korrelboom, C.W. & E. Ten Broeke (2014): Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie, Couthino, Bussum.
  • A-Tjak. J.G.L.(2005) Forum: Functie-, betekenisanalyse en cognitieve casusconceptualisatie: Hart en ziel van de gedragstherapie. Gedragstherapie , 3 (PDF, reader)
  • Brochure VGCT: Cognitieve Gedragstherapie: een effectieve therapie (website VGCT)
  • M.M Rijkeboer en M.A, van den Hout (2014) Nieuwe inzichten over exposure, Tijdschrift voor gedragstherapie, jaargang 2014 nummer 1



    Naar boven