Handelingsgerichte diagnostiek voor de onderwijspraktijk: overzicht en inzicht
Leer in de tweedaagse cursus 'Handelingsgerichte diagnostiek voor de onderwijspraktijk: overzicht en inzicht' hoe je als orthopedagoog in het onderwijs praktisch en verantwoord kunt omgaan met uiteenlopende vragen en hoe je prioriteiten kunt stellen en keuzes kunt maken bij het stellen van een diagnose.
9.1/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Handelingsgerichte diagnostiek voor de onderwijspraktijk: overzicht en inzicht
De tweedaagse cursus 'Handelingsgerichte diagnostiek voor de onderwijspraktijk: overzicht en inzicht' richt zich op orthopedagogen in het onderwijs die praktisch en verantwoord willen omgaan met uiteenlopende vragen die bij hen worden neergelegd. Tijdens de cursus leer je prioriteiten stellen, keuzes maken en welke middelen je daarbij kunt gebruiken. Daarnaast krijg je inzicht in de rollen van leerling, ouders en school in het diagnostisch proces.
Doelstelling
Na afloop van de cursus;
- Heb je kennis van handelingsgerichte diagnostiek en beschik je over meer praktische vaardigheden in het toepassen daarvan in het onderwijs;
- Heb je kennis gemaakt met het inzetten en analyseren van diagnostisch instrumenten, oaWISC-V-NL
- Heb je theoretische inzichten toegepast op concrete casuïstiek
Werkwijze De cursus bestaat uit afwisselende werkvormen. Je krijgt presentaties van de docent over de theoretische achtergrond en bespreekt praktische voorbeelden in kleine groepen. Je moet rekening houden met een voorbereidingstijd van ongeveer 3 uur per cursusdag voor literatuurstudie en 2 uur voor de afsluitende praktijkopdracht.
Wijze van toetsing
De toetsing vindt plaats door het schrijven van een conclusie bij een casus die door de docent wordt aangeleverd. Kennis wordt zo toegepast en gekoppeld aan literatuur in combinatie met reflectie. In te leveren 1 maand na afloop van de cursus. Voor een certificaat met accreditatie geldt een norm van minimaal 90% aanwezigheid.
Contacturen: 12 uur
Zelfstudie: 8 uur
Cursus van 15 jan 2025 - 29 jan 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 15 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 29 jan 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 17 sep 2025 - 1 okt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 17 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 1 okt 2025 | 9:30 - 16:45 |
15 jan 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuurstudie | 13 | Toegekend |
Herregistratie | 13 | Toegekend |
Overige taken | 2 | Toegekend |
Behandeling | 2 | Toegekend |
Diagnostiek | 9 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerker/ jeugd- en gezinsprofessional | 12 | Toegekend |
17 sep 2025
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerker/ jeugd- en gezinsprofessional | 12 | Toegekend |
orthopedagogen en psychologen en HBO-ers die hun kennis en vaardigheden van diagnostisch handelen in het onderwijs willen aanvullen en effectiever maken.
15 jan 2025
17 sep 2025
15 jan 2025
17 sep 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Handelingsgerichte diagnostiek voor de onderwijspraktijk: overzicht en inzicht
Reviews
9.1/10 (4 beoordelingen)
Docent met vakkennis, heel praktisch en heel...
Docent met vakkennis, heel praktisch en heel helder uitgelegd
De cursus had een goede aansluiting bij...
De cursus had een goede aansluiting bij de praktijk, gaf nieuwe inzichten en ververste de kennis uit de theorie van de Master Orthopedagogiek.
De bevlogenheid van de docent was erg...
De bevlogenheid van de docent was erg inspirerend. Ze neemt je mee in het verhaal!
Het handboek was praktisch en up-to-date en...
Het handboek was praktisch en up-to-date en de docent was goed benaderbaar en speelde in op de vraag.