(GORS) Speldiagnostiek
Leer gestructureerd het spel van kinderen van 3 tot 12 jaar observeren met de cursus 'GOrS Speldiagnostiek'. Ontdek de vier onderdelen van de individuele observatie-instrument en leer hoe je verslaglegging en begeleidingsadviezen kunt toepassen in de praktijk.
9.1/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- (GORS) Speldiagnostiek
De cursus 'GOrS Speldiagnostiek' leert professionals gestructureerd het spel van kinderen van 3 tot 12 jaar observeren. De GOrS is een individueel observatie-instrument met vier onderdelen, waarbij zowel de vorm als inhoud van het spel wordt geobserveerd. Tijdens de cursus komen onder andere behandeling van verschillende spelindelingen, bespreking van materiaal en manual, verslaglegging en begeleidingsadviezen aan bod. De cursus biedt een praktische en concrete manier om de ontwikkeling van kinderen te monitoren.
Doelstelling
Aan het eind van de cursus zijn de deelnemers in staat de GOrS (Gestructureerde Orthopedagogische Spelobservatie) als diagnostisch instrument zelfstandig uit te voeren, een observatieverslag te maken en speldiagnostische gegevens te benutten in de behandeling van het kind en de begeleiding van de ouders.
Leerdoelen zijn:
- Informatieverstrekking over het diagnostisch instrument de GOrS – Gestructureerde Orthopedagogische – Spelobservatiemethode.
- Oefenen in de toepassing van het instrument.
- Bestuderen en bespreken van relevante literatuur.
Werkwijze
Op de eerste dag krijgen de deelnemers theoretische informatie en oefenen zij in het gebruik van het materiaal van de GOrS. Tijdens de tweede en derde cursusdag worden de video-opnames van spelobservaties van de deelnemers besproken. Cursisten schrijven zelf een observatieverslag dat individueel, schriftelijk wordt becommentarieerd. Cursisten dienen er rekening mee te houden dat hun werksetting het toestaat dat er een observatieverslag wordt gemaakt (met toestemming van ouders, video-opname maken, e.d.). Wanneer dit niet zo, wil je dit dan bij de inschrijving vermelden?
Contacturen: 15 uur
Zelfstudie: 10 uur
Cursus van 14 feb 2025 - 28 mrt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 14 feb 2025 | 10:00 - 16:00 | |
2 | vrijdag 7 mrt 2025 | 9:30 - 16:00 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
3 | vrijdag 28 mrt 2025 | 9:30 - 16:00 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
14 feb 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 16 | Toegekend |
Extra literatuurtudie | 9 | Toegekend |
Behandeling | 3 | Toegekend |
Diagnostiek | 13 | Toegekend |
Register Vaktherapie | ||
---|---|---|
Vaktherapie | 12 | Toegekend |
Orthopedagogen, (GZ-)psychologen, psychotherapeuten en speltherapeuten, werkzaam op het terrein van de jeugd-GGZ en de jeugdhulpverlening.
14 feb 2025
14 feb 2025
Reviews
9.1/10 (4 beoordelingen)
Het meest interessante van de cursus vond...
Het meest interessante van de cursus vond ik de inzichten die je kreeg na het zelf spelen en bekijken van filmpjes!
Zeer enthousiasme docent en een toepasbaarheid instrument.
Zeer enthousiasme docent en een toepasbaarheid instrument.
Gors is voor mij een goede tool...
Gors is voor mij een goede tool en hiermee te leren werken, werkte voor mij inspirerend. Ik kan gerichter naar spel kijken.
Het beste aan deze cursus vond ik...
Het beste aan deze cursus vond ik de praktische insteek en het meekijken met elkaar in een veilige sfeer met waardevolle inzichten betreft de casus. Professionals die meedenken en meevoelen met het kind.