Emotieregulatieproblemen bij kind en jongeren (3 daagse)(blended!)
De cursus 'Emotieregulatieproblemen bij kind en jongeren (3 daagse)(blended!)' biedt deelnemers praktische handvatten om emotieregulatieproblemen bij kinderen en jongeren in kaart te brengen en effectief te behandelen. Leer gedragstherapeutische technieken en een op maat gemaakt behandelplan (CGT) op te stellen.
- Home
- Cursusaanbod
- Emotieregulatieproblemen bij kind en jongeren (3 daagse)(blended!)
De cursus 'Emotieregulatieproblemen bij kind en jongeren (3 daagse)(blended!)' biedt deelnemers effectieve tools om emotieregulatieproblemen bij kinderen en jongeren in kaart te brengen en een op maat gemaakt behandelplan op te stellen met behulp van gedragstherapeutische technieken. Hierbij wordt het emotieproces van Gross als model gebruikt, en wordt er aandacht besteed aan psycho-educatie over emoties, emotionele gevoeligheid en interactie met de omgeving volgens de biosociale theorie.
De cursus bevat veel praktijkoefeningen waarbij specifieke CGT-interventies worden toegepast bij emotieregulatieproblemen en zelfverwondend gedrag (ZVG). Daarnaast worden technieken uit verschillende behandelmethodieken, zoals VERS, DGT, schematherapie, mindfulness en compassietraining, behandeld in relatie tot emotieregulatieproblematiek. Het doel van de cursus is om deelnemers niet alleen kennis te laten vergroten, maar ook om ervaring op te doen in het toepassen van diverse behandeltechnieken bij emotieregulatieproblematiek vanuit een transdiagnostische visie.
De cursus richt zich specifiek op het toepassen van interventies bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen (6-23 jaar), waarbij ook gedragstherapeutische mediatie wordt toegepast om ouders en andere belangrijke personen in de omgeving van de jeugdige te betrekken bij de behandeling. De technieken die worden behandeld zijn ook toepasbaar op een volwassen doelgroep.
Daarnaast wordt er tijdens de cursus aandacht besteed aan de eigen emotieregulatie en zelfzorg van de deelnemers, en hoe zij hiermee om kunnen gaan bij het werken met emotioneel intensieve cliënten.
Doelstelling
Na afloop van de cursus:
-Heeft de cursist ervaring met de transdiagnostische en cognitief gedragstherapeutische manier van denken bij emotieregulatie problemen;
-Kan de cursist biologische, psychologische en leertheoretische verklaringen voor het ontstaan van emotieregulatieproblemen en zelfverwondend gedrag benoemen;
-Is de cursist bekend met het model van het emotieproces zoals beschreven door Gross, gericht op aandacht voor en versterken van zeven kernvaardigheden in de emotieregulatie;
-Kan de cursist cognitieve gedragstherapeutische analyse (m.b.v. functie- en betekenisanalyse, ketenanalyse, holistische theorie) uitvoeren bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen met emotieregulatieproblematiek;
-Kan de cursist op grond van gedragstherapeutische diagnostiek en hulpvragen en taxatie van de kernvaardigheden m.b.t. emotieregulatie gepaste interventies selecteren om zo tot een individueel behandelplan te komen;
-Heeft de cursist kennis van stabilisatie technieken bij emotieregulatie problemen
-Kan de cursist verschillende CGT-technieken toepassen bij kinderen en jongeren met emotieregulatieproblemen en/of zelfverwondend gedrag;
-Kan de cursist een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het gezinssysteem daarbij betrekken.
-Kan de cursist een gedegen terugvalpreventieplan opzetten gezien de emotionele kwetsbaarheid van kinderen en jongeren met emotieregulatieproblemen
-Weet de cursisthoe ook beter oog te houden voor eigen emotionele kwetsbaarheid en zelfzorg in de rol als hulpverlener.
Werkwijze
Verschillende (gedragstherapeutische) technieken worden besproken en geoefend door middel van rollenspellen, oefening met eigen casuïstiek, demonstratie en video materiaal. De toetsingsopdracht is praktisch van aard, gericht op toepassing van het geleerde bij eigen casuïstiek van cursisten. Ook worden cursisten aangemoedigd om tussen de bijeenkomsten door te oefenen met aangereikte technieken bij zowel ‘onderregulatie’ als ‘overregulatie’ van emoties.
Contacturen: 7 uur
Online contacturen: 14 uur
Zelfstudie: 14 uur
Cursus van 13 mei 2025 - 10 jun 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 13 mei 2025 | 9:15 - 16:30 | |
2 | dinsdag 27 mei 2025 | 9:15 - 16:30 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
3 | dinsdag 10 jun 2025 | 9:15 - 16:30 |
Cursus van 2 dec 2025 - 16 dec 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 2 dec 2025 | 9:15 - 16:30 | |
2 | dinsdag 9 dec 2025 | 9:15 - 16:30 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
3 | dinsdag 16 dec 2025 | 9:15 - 16:30 |
13 mei 2025
VGCt | ||
---|---|---|
Nascholing | 18 | Toegekend |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuurstudie | 6 | Toegekend |
Herregistratie | 18 | Toegekend |
Overige taken | 5 | Toegekend |
Diagnostiek | 6 | Toegekend |
Behandeling | 7 | Toegekend |
2 dec 2025
Aan deze cursus kan worden deelgenomen als je meer kennis en ervaring wilt opdoen in het werken met emotieregulatieproblematiek vanuit een cognitief gedragstherapeutisch kader.
De cursist is bedoeld voor (GZ-)psychologen, orthopedagoog-generalisten (NVO/SKJ), psychotherapeuten en psychiaters die werkzaam zijn in de jeugd-GGZ en die bekend zijn met cognitieve gedragstherapie. Voorwaarde is dat er basiskennis is van Cognitieve Gedragstherapie (FA en BA).
HBO-ers kunnen zich aanmelden, mits zij een CGW cursus hebben afgerond.