Dyscalculie: de verdieping
In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.
- Home
- Cursusaanbod
- Dyscalculie: de verdieping
Het stellen van de diagnose dyscalculie is een ingewikkelde puzzel; er moet met veel aspecten rekening worden gehouden. Zo is de hardnekkigheid soms moeilijk aan te tonen, is er sprake van co-morbiditeit of valt de intelligentie-score van de leerling (deels) niet in het gemiddelde gebied. Ook het bieden van hulp op maat kan een uitdaging blijken. Docenten hebben geen tijd om extra hulp te bieden, ouders hebben de financiële middelen niet of de leerling is niet gemotiveerd. In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.
Doelstelling
Na afloop van de cursus:
1) Hebben de deelnemers kennis over nieuwe inzichten wat betreft diagnostiek en behandeling van dyscalculie
2) Kunnen de deelnemers een goede afweging maken of er sprake is van dyscalculie
3) Weten hoe ze een dyscalculie verklaring kunnen opstellen en waar de leerling recht op heeft
4) Kunnen de deelnemers ouders, school en de leerling effectieve adviezen geven
Contacturen: 6 uur
Zelfstudie: 3 uur
Cursus van 9 dec 2024 - 9 dec 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | maandag 9 dec 2024 | 9:30 - 16:45 |
9 dec 2024
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuur | 2 | Toegekend |
Herregistratie | 6,5 | Toegekend |
Diagnostiek | 3,5 | Toegekend |
Behandeling | 3 | Toegekend |
Psychologen en orthopedagogen die ervaring hebben met de diagnostiek en behandeling van dyscalculie. Een gedegen basis van wat dyscalculie is en hoe je het kunt onderzoeken wordt als bekend verondersteld.