Didactische vaardigheden
Hoe breng je kennis over? Hoe geef je handvatten voor de praktijk? Hoe motiveer je medewerkers om met inhoudelijke kennis aan de slag te gaan? Het bevorderen van inzicht en het omzetten van theoretische kennis naar handelingen in de praktijk staat in de cursus 'Didactische vaardigheden' centraal.
- Home
- Cursusaanbod
- Didactische vaardigheden
Hoewel therapeuten, gedragskundigen en gedragskundig medewerkers in de zorg en het onderwijs vaak groepen of teams trainen, hebben ze daar meestal geen specifieke opleiding voor gehad. Hoewel ze de inhoud van de trainingen kennen, vinden ze het vaak moeilijk om deze kennis op een effectieve manier over te brengen en medewerkers te motiveren om deze in de praktijk toe te passen. De cursus Didactische Vaardigheden is ontwikkeld om deze uitdagingen aan te pakken. Het doel van deze cursus is om de benodigde kennis en vaardigheden te ontwikkelen om een training te ontwerpen en uit te voeren, terwijl inhoud en proces nadrukkelijk aan elkaar worden gekoppeld. Het uiteindelijke effect is dat de deelnemers zelfbewuste, doelgerichte, zelfstandige en interactieve trainingen kunnen geven. De cursus behandelt onderwerpen zoals omgaan met weerstand, leerstijlen en het gebruik van werkvormen.
Doelstelling
- Bewustwording van de attitude als trainer/docent
- Het ontwikkelen van didactische vaardigheden
- Het hanteren van groepsprocessen
- Aansluit bij leerstijlen
- Het omgaan met weerstanden en het bevorderen van motivatie
- Het toepassen van werkvormen
Werkwijze
Na een theoretische verdieping wordt als didactisch principe het ervaringsleren gehanteerd. De cursisten zijn zelf verantwoordelijk voor het eigen leerproces door een bijdrage te leveren bij het uitvoeren van opdrachten en oefeningen. Naast theoretische kapstokken, vormt het oefenen een belangrijk onderdeel van de training.
Wijze van toetsing
De cursisten krijgen gedurende de cursus praktijk- en verwerkingsopdrachten waaronder het maken van een video-opname en na afloop van dag 2 volgt een eindopdracht. Deze eindopdracht is een beschrijving van het ontwerp en de uitvoering een training.
Contacturen: 12 uur
Zelfstudie: 8 uur
De cursus is bedoeld voor therapeuten, gedragskundigen en gedragskundig medewerkers werkzaam in de zorg of onderwijs. Ook functionarissen die in de dagelijkse praktijk teams ondersteunen zoals leidinggevenden of teamcoaches, komen ook voor deze cursus in aanmerking.