Diagnostiek/consultatie en evaluatie in onderwijs en zorg

Deze cursus start met het leren kennen en toepassen van de belangrijkste psychodiagnostische instrumenten voor kinderen in de basisschoolleeftijd centraal waarbij live wordt geoefend. Je leert effectieve coachings- en consultatietechnieken toepassen, evenals het opstellen van een behandelplan.


Er zijn op dit moment geen cursussen beschikbaar
  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. Diagnostiek/consultatie en evaluatie in onderwijs en zorg

Inhoud
Het signaleren, diagnosticeren en helpen van kinderen met een ontwikkelings-, leer- of gedragsprobleem omvat veel meer dan het afnemen van een test en het formuleren van adviezen. Het is een ingewikkeld proces waarbij naast specifieke kenmerken van het kind, ook rekening gehouden moet worden met de (leer)omgeving, de doelen en de middelen. In deze cursus wordt geleerd hoe professionals effectief gebruik kunnen maken van de belangrijkste psychodiagnostische instrumenten (module 1) en hoe consultatie- en evaluatietechnieken bij kunnen dragen aan het diagnostisch proces en de vertaling naar adviezen en begeleiding (module 2). 

De cursus omvat in totaal 4 dagen, maar is onderverdeeld in 2 delen: 

Module 1 (2 dagen) (Dr. Selma Ruiter & Drs. Francien Geerds): 
Interpreteren en toepassen van alle veelgebruikte en nieuwe (2017) psychodiagnostische instrumenten zoals: Bayley Ontwikkelingstest (1-42 maanden), Wechsler IQ tests (2;5-7;17 jaar: WPPSI-III- NL, WNV en WISC-III-NL, WISC-V) SON tests (2,5-40 jaar), IDS-2, etc. Andere tests kunnen op verzoek ook besproken worden.

Module 2 (2 dagen) (Drs. Marieke van Roy & Dr. Wim Meijer):
Het leren kennen en toepassen van effectieve coachings- en consultatietechnieken bij het analyseren van een probleem bij kinderen van alle leeftijden, het opstellen van een (be)handelingsplan evenals het monitoren en evalueren van de behandeling. 

Doelstelling

  • Deelnemers hebben een duidelijk beeld gekregen van welke instrumenten en technieken gebruikt kunnen worden voor het beantwoorden van specifieke onderzoeksvragen en hoe deze in te zetten. 
  • Deelnemers hebben handvatten voor een goede interpretatie van de testresultaten en de vertaling naar advisering aan en begeleiding van ouders, groepsleiders en leerkrachten.
  • Er is getracht de kloof te dichten tussen diagnostiek en behandeling in het onderwijs en de jeugdzorg. 
  • Deelnemers hebben vaardigheden voor de begeleiding van de leerkrachten en groepsleiders die de behandeling uitvoeren. 
  • Deelnemers hebben inzicht in de wetenschappelijke achtergronden van de ontwikkeling en toepassing van psychodiagnostische instrumenten (module 1) en consultatie en evaluatie (module 2). 

Werkwijze
Plenaire sessies worden afgewisseld met werken in kleine groepen waarin wordt geoefend in toepassing van de kennis door middel van groepsopdrachten, rollenspelen en het bekijken en bespreken van casuïstiek. Cursisten worden van harte uitgenodigd zelf casuïstiek in te brengen.


Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang updates over cursussen en krijg toegang tot unieke kortingscodes.