De seksuele ontwikkeling van kinderen en adolescenten met een chronische ziekte en/of een lichamelijke beperking
Ontdek met welke uitdagingen kinderen en adolescenten met een chronische ziekte of licht verstandelijke beperking te maken krijgen rondom de seksuele ontwikkeling
- Home
- Cursusaanbod
- De seksuele ontwikkeling van kinderen en adolescenten met een chronische ziekte en/of een lichamelijke beperking
Iedereen maakt een seksuele ontwikkeling door en iedere individuele seksuele levensloop is uniek. Niettemin zijn er bepaalde ontwikkelingen die iedereen in grote lijnen doorloopt. Voor kinderen en adolescenten met een chronische ziekte en/of lichamelijke beperking brengt deze seksuele levensloop specifieke en (soms) extra uitdagingen met zich mee. Door middel van casussen, spelvormen en een interactieve presentatie ontdek je met welke (extra) uitdagingen deze kinderen en adolescenten door hun ziekte en/of beperking te maken krijgen.
Doelstelling
- De deelnemer is op de hoogte van de algemene seksuele levensloop (kennis) -> middels de vooraf te bestuderen literatuur
- De deelnemer is op de hoogte van de belangrijkste levenslooptheorieën en modellen (kennis)
- De deelnemer is op de hoogte van het begrip/concept seksuele carrière (kennis)
- De deelnemer is op de hoogte van de impact van een chronische ziekte en/of lichamelijke beperking op de seksuele ontwikkeling (kennis)
- De deelnemer is in staat om deze impact op de seksuele ontwikkeling bespreekbaar te maken (vaardigheid)
- De deelnemer kan kinderen/adolescenten met een chronische ziekte en/of lichamelijke beperking en/of hun ouders begeleiden bij het optimaliseren van de seksuele ontwikkeling (kennis en vaardigheid)
- De deelnemer is zich bewust van de invloed die zijn/haar/hen eigen (persoons)kenmerken hebben op het bespreken van en begeleiden bij het onderwerp intimiteit en seksualiteit (kennis)
Werkwijze
- Literatuurstudie (voorafgaand aan de les)
- Inventariserende opdracht (voorafgaand aan de les)
- Diverse spelvormen o.a. quizvragen en doe-opdrachten (tijdens les)
- Interactieve presentatie (tijdens de les)
- Opdrachten gericht op vergroten vaardigheden o.a. rollenspellen (tijdens de les)
Contacturen: 6
Zelfstudie: 2
Psychologen, orthopedagogen, kinderartsen, huisartsen, verpleegkundig specialisten