Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen en jeugdigen - CGT (100 uur)
In deze cursus leer je cognitief/emotionele- en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen met behulp van evidence-based methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.
8.3/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen en jeugdigen - CGT (100 uur)
In deze Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur) leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidence-based methoden en interventies. Deze cursus is gericht op kinderen, jeugdigen en volwassenen. De cursus is opgebouwd uit een inleidend- (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur).
Er wordt ingegaan op de kennis van het cognitief gedragstherapeutisch proces, leer- en emotietheorie relevant voor de klinische praktijk, (in ieder geval) de theorieën over klassieke en operante conditionering, en het cognitieve model. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verklarend model (inclusief gebruik van vragenlijsten, holistische theorie, functie- en betekenisanalyses en casusconceptualisatie) over de oorzakelijke en in stand houdende factoren van probleemgedrag plus adequate evaluatie- en monitoringsinstrumenten.
In deze cursus worden vaardigheden aangereikt voor het opbouwen, onderhouden en afsluiten van een cgt-behandeling en een adequate therapeutische werkrelatie en voor ontwerpen van behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en cognitief gedragstherapeutische analyses. Ook leer je het toepassen van basistechnieken van de cognitieve gedragstherapie, waaronder registratieopdrachten en concretisering van probleemgedrag, exposure, responspreventie, gedragsexperimenten, sociale vaardigheidstraining, zelfregulatieprocedures, contraconditioneren, activeringstechnieken, uitdaagtechnieken, socratische dialoog en ontspanningsprocedures, en de uitvoering van behandelingen volgens evidence-based behandelprogramma’s bij de meest voorkomende problematieken in de doelgroep, waaronder angst- en stemmingsstoornissen.
In een door de VGCt geaccrediteerde basiscursus maakt de cursist kennis met de werk- en denkwijze die in het algemeen wordt gehanteerd binnen de cognitieve gedragstherapie. Deze kennismaking vindt plaats op zowel theoretisch niveau als op praktisch niveau.
Doelstelling
Na afloop van de basiscursus:
- kunnen cursisten, onder supervisie, cognitieve gedragstherapieën uitvoeren bij kinderen, jeugdigen en volwassenen;
- heeft de cursist inzicht en basisvaardigheid in de cognitief gedragstherapeutische manier van denken;
- kan de cursist leermodellen toepassen in de eigen praktijk;
- kan de cursist het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen;
- kan de cursist betekenisanalyses, functieanalyses en interventiestrategieën ontwerpen;
- kan de cursist de kenmerken van de verschillende angst- en stemmingsstoornissen beschrijven;
- kan de cursist biologische, psychologische, leertheoretische en systeemverklaringen voor het ontstaan van angst- en stemmingsstoornissen benoemen;
- kan de cursist op grond van diagnostiek, assessment, functieanalyses en hulpvragen vaststellen wat er aan de hand is bij een cliënt met een angststoornis, een cliënt met een stemmingsstoornis en een cliënt met een derde probleemgebied naar keuze;
- kan de cursist vaststellen welk behandelprogramma, op grond van wetenschappelijke inzichten, voor de cliënt het meest aangewezen is;
- kan de cursist op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen, een behandeling uitvoeren, evalueren en afsluiten;
- kan de cursist een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij betrekken.
Werkwijze
De nadruk ligt uitdrukkelijk meer op de praktijk. Tot de praktijk worden zowel rollenspelen als andere oefeningen en opdrachten gerekend waarbij de theoretische concepten naar praktische situaties moeten worden vertaalt. De huiswerkopdrachten zijn zowel theoretisch als praktisch van aard.
Wijze van toetsing
De toetsing bestaat uit praktijkopdrachten (bijvoorbeeld een zelfmodificatie-opdracht) en/of een mini N=1 in het verdiepende deel van de basiscursus, waarin de cursist laat zien dat hij een cgt-procedure beheerst en de rationale kan uitleggen, en een theorietoets na het introductiedeel van de basiscursus. Hiernaast wordt van de cursist actieve deelname verwacht.
Contacturen: 100 uur
Werkuren: 350
Cursus van 14 jan 2025 - 30 sep 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 14 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 28 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | dinsdag 11 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | dinsdag 25 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | dinsdag 11 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
6 | dinsdag 25 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | dinsdag 8 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | dinsdag 6 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | dinsdag 20 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
10 | dinsdag 3 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
11 | dinsdag 17 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
12 | dinsdag 1 jul 2025 | 9:30 - 16:45 | |
13 | dinsdag 2 sep 2025 | 9:00 - 16:00 | Deze lesdag is online via ZOOM! |
14 | dinsdag 16 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
15 | dinsdag 30 sep 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 17 jan 2025 - 6 jun 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 17 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 31 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | vrijdag 7 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | vrijdag 14 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | vrijdag 28 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | vrijdag 7 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | vrijdag 14 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | vrijdag 21 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | vrijdag 28 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
10 | vrijdag 4 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
11 | vrijdag 11 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
12 | vrijdag 25 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
13 | vrijdag 9 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
14 | vrijdag 23 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
15 | vrijdag 30 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
16 | vrijdag 6 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | RESERVEDATUM! |
14 jan 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 100 | Toegekend |
Extra literatuur studie | 100 | Toegekend |
Behandeling | 80 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
VGCt | ||
---|---|---|
Basiscursus | 100 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 7) | 16 | Toegekend |
17 jan 2025
VGCt | ||
---|---|---|
Basiscursus | 100 | Toegekend |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 100 | Toegekend |
Extra literatuurstudie | 100 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Behandeling | 80 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 7) | 16 | Toegekend |
Vooropleiding
Je hebt een afgeronde masteropleiding psychologie, pedagogische wetenschappen, gezondheidswetenschappen of geneeskunde. In je vooropleiding moet je de vakken leertheorieën, psychopathologie, persoonlijkheidsleer en gespreksvaardigheden hebben gevolgd.
Werk
Je bent minimaal twaalf uur per week werkzaam op het gebied van de GGZ, Jeugdzorg of Onderwijs. Deze uren mogen ook worden opgedaan binnen een werkervaringsplek. Indien dit niet het geval is dan moet je in ieder geval werken met cliënten met psychische problemen of met teams die met cliënten werken aan psychische problemen. Bij twijfel over de werksetting en gelegenheid tot oefenen van het geleerde, neem contact op met King nascholing.
14 jan 2025
17 jan 2025
14 jan 2025
17 jan 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen en jeugdigen - CGT (100 uur)
Reviews
8.3/10 (4 beoordelingen)
Ik heb deze cursus als heel prettig...
Ik heb deze cursus als heel prettig ervaren. De cursus had een goede opbouw en was vanuit King nacholing top georganiseerd. Ik kom zeker terug!
De combinatie tussen theorie en praktijkervaringen het...
De combinatie tussen theorie en praktijkervaringen het maakt dat ik geïnspireerd ben om aan de slag te gaan. Het oefenen, de voorbeelden, filmpjes maakten de literatuur levendig!
De cursus was erg veelzijdig, van zowel...
De cursus was erg veelzijdig, van zowel inhoud, als de werkvormen en de docent.
De docent, zij heeft de cursus gemaakt...
De docent, zij heeft de cursus gemaakt tot wat het was. Veel kennis over alle onderwerpen en veel praktijkvoorbeelden. Veel kunnen oefenen met elkaar en erg interactief.