Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie - CGT (volwassenen); blended!
In deze Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie Volwassenen (blended!) leer je cognitief/emotionele- en gedragsproblemen bij volwassenen zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen met behulp van evidence-based methoden en interventies.
9.4/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie - CGT (volwassenen); blended!
Let op!; er zijn toelatingseisen voor deze opleiding, zie de informatie onder het kopje doelgroep.
Deze blended cursus beslaat 11 fysieke cursusdagen van ongeveer 6,5 uur en 11 online meetings van ongeveer 2 uur met medecursisten.
De blended cursus verschilt van de niet-blended basiscursus CGT in de tijd die de cursist zelfstandig besteedt en indeelt; de literatuur wordt (spelenderwijs) getoetst en geoefend m.b.v. de Knowingo+ app. Er wordt veel videomateriaal thuis bestudeerd. En tijdens de online-voorbereidings uren zullen de cursisten onderling, in kleine groepjes, lesstof oefenen, voorbereiden en presenteren.
In deze Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie Volwassenen (blended!) leer je cognitief/emotionele- en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen met behulp van evidence-based methoden en interventies. Deze cursus is gericht op volwassenen. De cursus is opgebouwd uit een inleidend- (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur).
Er wordt ingegaan op de kennis van het cognitief gedragstherapeutisch proces, leer- en emotietheorie relevant voor de klinische praktijk, (in ieder geval) de theorieën over klassieke en operante conditionering, en het cognitieve model. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verklarend model (inclusief gebruik van vragenlijsten, holistische theorie, functie- en betekenisanalyses en casusconceptualisatie) over de oorzakelijke en in stand houdende factoren van probleemgedrag plus adequate evaluatie- en monitoringsinstrumenten.
In deze cursus worden vaardigheden aangereikt voor het opbouwen, onderhouden en afsluiten van een cgt-behandeling en een adequate therapeutische werkrelatie en voor ontwerpen van behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en cognitief gedragstherapeutische analyses. Ook leer je het toepassen van basistechnieken van de cognitieve gedragstherapie, waaronder registratieopdrachten en concretisering van probleemgedrag, exposure, responspreventie, gedragsexperimenten, sociale vaardigheidstraining, zelfregulatieprocedures, contraconditioneren, activeringstechnieken, uitdaagtechnieken, socratische dialoog en ontspanningsprocedures, en de uitvoering van behandelingen volgens evidence-based behandelprogramma’s bij de meest voorkomende problematieken in de doelgroep, waaronder angst- en stemmingsstoornissen.
In een door de VGCt geaccrediteerde basiscursus maakt de cursist kennis met de werk- en denkwijze die in het algemeen wordt gehanteerd binnen de cognitieve gedragstherapie. Deze kennismaking vindt plaats op zowel theoretisch niveau als op praktisch niveau.
Doelstelling
Na afloop van de basiscursus:
- kunnen cursisten, onder supervisie, cognitieve gedragstherapieën uitvoeren bij volwassenen;
- heeft de cursist inzicht en basisvaardigheid in de cognitief gedragstherapeutische manier van denken;
- kan de cursist leermodellen toepassen in de eigen praktijk;
- kan de cursist het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen;
- kan de cursist betekenisanalyses, functieanalyses en interventiestrategieën ontwerpen;
- kan de cursist de kenmerken van de verschillende angst- en stemmingsstoornissen beschrijven;
- kan de cursist biologische, psychologische, leertheoretische en systeemverklaringen voor het ontstaan van angst- en stemmingsstoornissen benoemen;
- kan de cursist op grond van diagnostiek, assessment, functieanalyses en hulpvragen vaststellen wat er aan de hand is bij een cliënt met een angststoornis, een cliënt met een stemmingsstoornis en een cliënt met een derde probleemgebied naar keuze;
- kan de cursist vaststellen welk behandelprogramma, op grond van wetenschappelijke inzichten, voor de cliënt het meest aangewezen is;
- kan de cursist op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen, een behandeling uitvoeren, evalueren en afsluiten;
- kan de cursist een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij betrekken.
Werkwijze:
Korte presentaties door docent en cursisten, groepsdiscussies, oefenen aan de hand van papieren casuïstiek, oefenen met het toepassen van de diverse analysemodellen en opstellen van cognitieve casusconceptualisatie, demonstratie van technieken (DVD, modelling door docent), rollenspelen en oefenen van diverse bovengenoemde technieken. Er is veel ruimte voor casuïstiek van cursisten en verdiepende vragen.
De cursisten bereiden de cursusbijeenkomsten voor door:
· bestuderen literatuur (Knowingo+)
· maken van huiswerkopdrachten
De cursusbijeenkomsten en de online thuis leeruren omvatten:
· voor- en nabespreken van het huiswerk
· literatuurbespreking door cursisten en docent
· uitleg theorie door de docent
· praktische oefeningen met betrekking tot de verschillende onderdelen van het gedragstherapeutische proces, in de vorm van rollenspelen.
Er wordt zoveel mogelijk geoefend aan de hand van concreet praktijkmateriaal van de cursisten.
Toetsing
Kennis en vaardigheden worden op verschillende manieren getoetst:
- toetsing middels de app Knowingo+
- actieve participatie tijdens de cursus
- eigen gedragsmodificatie
- het maken van een mini N=1 (dit is de eindtoets, zie hieronder).
Knowingo+
Per geleerd deelthema ontvangen de cursisten certificaten op de app. Om het leren van de cursisten goed te kunnen borgen, zie de docent de certificaten in. Dit is zowel een toets van het basisdeel- als het verdiepingsdeel van de cursus.
Mini N=1
Aan de hand van een eigen casus wordt een verslag gemaakt met daarin: klachtinventarisatie, diagnostiek, differentiaal diagnostische overwegingen, Holistische Theorie, Functie- en Betekenisanalyses, behandelplan, korte omschrijving toepassing interventies en kritische reflectie op eigen gedrag als therapeut. De mini N=1 beslaat maximaal acht pagina’s.
Contacturen: 71,5 uur
11 online voorbereidingsbijeenkomsten: 18,5 uur
Knowingo+-app: 10 uur
Zelfstudie: 350 uur
Cursus van 21 nov 2024 - 20 mrt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 21 nov 2024 | 9:30 - 16:45 | |
2 | donderdag 5 dec 2024 | 9:30 - 16:45 | |
3 | donderdag 19 dec 2024 | 9:30 - 16:45 | |
4 | donderdag 9 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | donderdag 16 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | donderdag 23 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | donderdag 30 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | donderdag 6 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | donderdag 13 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | |
10 | donderdag 13 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
11 | donderdag 20 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 14 mei 2025 - 10 dec 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 14 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 28 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | woensdag 11 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | woensdag 25 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | woensdag 3 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | woensdag 17 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | woensdag 1 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | woensdag 15 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | woensdag 29 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
10 | woensdag 12 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
11 | woensdag 26 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
12 | woensdag 10 dec 2025 | 9:30 - 16:45 | RESERVEDATUM! |
Cursus van 16 mei 2025 - 28 nov 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 16 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 30 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | vrijdag 13 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | vrijdag 27 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | vrijdag 11 jul 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | vrijdag 5 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | vrijdag 19 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | vrijdag 3 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | vrijdag 17 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
10 | vrijdag 31 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
11 | vrijdag 14 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
12 | vrijdag 28 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | RESERVEDATUM! |
21 nov 2024
VGCt | ||
---|---|---|
Basiscursus | 100 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (oderdeel 7) | 16 | Toegekend |
14 mei 2025
VGCt | ||
---|---|---|
Basiscursus | 100 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 7) | 16 | Toegekend |
16 mei 2025
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 7) | 16 | Toegekend |
VGCt | ||
---|---|---|
Basiscursus | 100 | Toegekend |
Vooropleiding
Je hebt een afgeronde masteropleiding psychologie, pedagogische wetenschappen, gezondheidswetenschappen of geneeskunde, of een hbo MSc titel met artikel 14 Wet BIG registratie op het gebied van de (geestelijke)gezondheidszorg.
Werk
Je bent minimaal twaalf uur per week werkzaam op het gebied van de GGZ. Deze uren mogen ook worden opgedaan binnen een werkervaringsplek. Indien dit niet het geval is dan moet je in ieder geval werken met cliënten met psychische problemen of met teams die met cliënten werken aan psychische problemen. Bij twijfel over de werksetting en gelegenheid tot oefenen van het geleerde, neem contact op met King nascholing.
21 nov 2024
14 mei 2025
16 mei 2025
21 nov 2024
14 mei 2025
16 mei 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (volwassenen); blended! ONLINE
Reviews
9.4/10 (4 beoordelingen)
De filmpjes en de oefeningen in de...
De filmpjes en de oefeningen in de les vond ik het meest inspirerend, omdat ik dit het meest praktisch en direct kon toepassen in mijn werk.
Het delen van ervaringen was erg fijn,...
Het delen van ervaringen was erg fijn, hier heb ik van geleerd en ook steun gevonden bij de andere cursisten.
Ik vond de praktijkvoorbeelden en tips inspirerend....
Ik vond de praktijkvoorbeelden en tips inspirerend. De verhalen van mede cursisten waren erg bijzonder, we werkten allemaal bij andere instellingen.
Het was een fijne en leerzame cursus.
Het was een fijne en leerzame cursus.