Acceptance & Commitment Therapy (ACT) bij kind en jeugd
Ontdek de mogelijkheden van Acceptance & Commitment Therapy (ACT) bij kind en jeugd.
- Home
- Cursusaanbod
- Acceptance & Commitment Therapy (ACT) bij kind en jeugd
In deze dag maak je kennis met ACT en wordt vooral aandacht besteed aan het specifiek toepassen van ACT bij kinderen (vanaf 5 jaar) en jeugd (12 tot 18 jaar). De cursus combineert theoretische kennis met praktische oefeningen met kind- en jeugdgerichte interventies, gebaseerd op het werk van o.a. Tamar Black, Louise Hayes en Russ Harris.
Na deze dag heb je kennis van theorie, kennis van ACT bij kinderen en jeugdigen en geoefend met een aantal praktische technieken en interventies die direct toepasbaar zijn.
Doelstellingen
Na afloop van de cursus:
- Hebben deelnemers kennis van de basisprincipes van ACT en gericht op ACT bij kinderen (vanaf 5 jaar) en jongeren (t/m 18 jaar) -> Begrip van ACT-principes: Deelnemers begrijpen de basisprincipes van ACT, zoals acceptatie, defusie, en toegewijd handelen, en kunnen deze toepassen in hun werk met kinderen en jongeren;
- Kunnen deelnemers in eigen woorden een uitleg kunnen geven aan zowel cliënten als hun ouders/begeleiders over ACT;
- Deelnemers kunnen ACT-interventies integreren in hun dagelijkse praktijk, zoals het gebruik van de hexaflex en kidsflex en andere praktische oefeningen om psychologische flexibiliteit te vergroten. De deelnemers kunnen zelfstandig twee oefeningen per onderdeel van de hexaflex en van de Kidsflex uitvoeren, gericht op kinderen (vanaf 5 jaar) en jeugd (t/m 18 jaar);
- Deelnemers kunnen deze ACT-interventies losstaand en procesgericht integreren in hun dagelijkse praktijk en clientsessies;
- Deelnemers hebben geoefend met het toepassen van ACT-principes in hun eigen leven en werk om zo effectief mogelijke interventies (verder) te ontwikkelen;
- Deelnemers begrijpen hoe ze psychologische flexibiliteit kunnen bevorderen bij kinderen en jongeren, waardoor deze beter om leren gaan met (o.a. school- peergroep- en gezins-)context, met gedachten en gevoelens en vaardigheden kunnen ontwikkelen en uitbouwen;
Deze doelstellingen zijn gericht op het vergroten van de kennis en vaardigheden van POH-GGZ jeugdprofessionals om ACT effectief toe te passen in hun werk met kinderen en jongeren.
Wijze van kennisoverdracht
De volgende werkvormen vinden plaats tijdens de cursus:
Theoretische uitleg, PowerPointpresentatie, ervaringsgerichte/experiëntiele & praktische oefeningen, video-demonstratie, rollenspellen& groepsdiscussie.
De toetsing vindt plaats door een combinatie van methoden die zowel theoretische kennis als praktische toepassing beoordelen.
Groepstoets, multiple choice vragen en praktische Oefeningen
Beoordeling en herkansingsmogelijkheid
GGZ-professionals zoals POH-GGZ, werkzaam met jeugdigen, op minimaal HBO-niveau.