Basiscursus contextuele therapie, met gebruik van poppetjes als taal.
Werken met poppetjes is bedoeld om naast verbale therapie en begeleiding ook spelmateriaal te gebruiken als taal. Taal, die door het visuele en universele aspect ervan (poppetjes symboliseren in elke cultuur mensen en hun gevoelens), de cliënten en hun emoties veel directer kan bereiken.
8.5/10 (2 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Basiscursus contextuele therapie, met gebruik van poppetjes als taal.
Inhoud
Het samenwerken tussen therapeut en client bij het neer zetten van gezinnen en hun geschiedenis doormiddel van poppetjes creëert een veiligheid waarin er makkelijker bij ervaringen en emoties kan worden gekomen.
Tevens wordt deze poppetjes taal gevoed door een theoretisch kader, de contextuele therapie. Binnen de systeemtherapie zijn meerdere theoretische stromingen, waarvan de contextuele therapie er een is. Met name deze therapie vorm richt zich nadrukkelijk op existentiële relaties en het aspect van intrinsieke rechtvaardigheid daarbinnen, die Wbepaald wordt door de balans van geven en ontvangen binnen die relaties en ook over generaties heen. Kernbegrip is, naast geven en ontvangen, loyaliteit.
Binnen de basiscursus wordt de contextuele therapie en zijn kernbegrippen vooral vertaald in het direct praktisch toepassen ervan in gezins/famile opstellingen met poppetjes. Het oefenen staat centraal, waarbij er telkens middels feedback aanvullend theorie kan worden uitgelegd en opnieuw wordt uitgewerkt in een opstelling met poppetjes. Cursisten zijn daardoor al snel in staat om het gebruik van poppetjes in de spreekkamer of bij cliënten thuis toe te passen.
Doelstelling
Na afloop van de cursus:
1. Heeft de cursist inzicht en basisvaardigheid in het gebruik van het materiaal (de poppetjes);
2. Heeft de cursist inzicht in het theoretisch kader van de contextuele therapie;
3. Kan de cursist de praktische inzet van het poppetjesmateriaal binnen het theoretisch frame introduceren;
4. Kan de cursist het gebruik van poppetjes uitleggen in de eigen praktijk;
5. Kan de cursist vanuit het theoretisch kader opstellingen maken met de client(en);
6. Is de cursist zich meer bewust van zijn/haar eigen gezinsachtergrond in contextuele termen, en wordt de cursist als therapeut zich daarmee meer bewust van zijn/haar innerlijke dialoog tijdens het therapieproces;
7. Kan de cursist door deze opstelling zoeken naar gezinsontwikkelingen, opgelopen schade, (traumata, parentificaties) krachtbronnen, erkenning geven, dialoog stimuleren.
Cursus van 12 mei 2025 - 26 mei 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | maandag 12 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | maandag 26 mei 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 3 nov 2025 - 17 nov 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | maandag 3 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | maandag 17 nov 2025 | 9:30 - 16:45 |
12 mei 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuurstudie | 6 | Toegekend |
Herregistratie | 14 | Toegekend |
Behandeling | 9 | Toegekend |
Diagnostiek | 5 | Toegekend |
3 nov 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuurstudie | 6 | Toegekend |
Herregistratie | 14 | Toegekend |
Behandeling | 9 | Toegekend |
Diagnostiek | 5 | Toegekend |
(Basis,GZ en KP)psychologen, psychotherapeuten, orthopedagogen, maatschappelijk werkers, social workers met SKJ registratie, POH GGZ medewerkers, pedagogische hulpverleners.
12 mei 2025

Wim Meertens
Wim Meertens is al 30 jaar gedragstherapeut en supervisor bij de VGCT, klinisch psycholoog en NVRG lid. Opgeleid in contextuele therapie en het gebruik van poppetjes. Heeft 20 jaar ervaring in de jeugd GGZ, en werkt nu in eigen praktijk, alwaar hij zowel volwassenen, kinderen, als systemen ziet. Hij geeft supervisie en les aan GZ en KP psychologen, VGCT i.o. leden en voor kinder en jeugd registratie NIP. Wim heeft de methodiek van het gebruiken van poppetjes als taal verbreed naar meerdere therapeutische stromingen en theorieën.
3 nov 2025
12 mei 2025
Zelf aan te schaffen boek:
Een Taal erbij, Het handboek voor systemisch werken met poppetjes. Doornik, van, A. Acco 2021
ISBN 978-94-9239-847-5. 152 pagina’s.
Tijdens de cursus wordt gewerkt met poppetjes die je kunt aanschaffen via deze link. De aanschaf van deze set is echter niet verplicht; je kunt ook zelf een soortgelijke set met poppetjes en accessoires meenemen.
Overige artikelen worden online beschikbaar gesteld.
3 nov 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Basiscursus Contextuele therapie, met gebruik van poppetjes als taal.
Reviews
8.5/10 (2 beoordelingen)
Geweldige docent en mooi opgezet met veel oefenen.
Ik heb veel geleerd over het gebruiken van poppetjes als taal. Meer kennis over een systemische aanpak