Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie - CGT (100 uur) Volwassenen
Leer de basistechnieken van cognitieve gedragstherapie met de Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (100 uur) voor volwassenen. Deze cursus biedt kennis en vaardigheden in leer- en emotietheorie, cognitief gedragstherapeutisch proces en diagnostiek, opstellen van verklarend model en het uitvoeren van behandelingen bij angst- en stemmingsstoornissen. Met deze kennis kunt u evidence-based behandelprogramma's uitvoeren en de therapeutische werkrelatie verbeteren.
8.0/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie - CGT (100 uur) Volwassenen
De Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (100 uur) voor volwassenen omvat drie onderdelen: Inleiding leertheorie, inleiding tot het gedragstherapeutisch proces en gespreksvoering, en inleiding tot de gedragstherapeutische vorm van de psychotherapie. Deze cursus biedt kennismaking met diverse technieken die toegepast kunnen worden op diverse klachten. De onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere leer- en emotietheorie, cognitief gedragstherapeutisch proces en diagnostiek, opstellen van verklarend model, behandelplannen ontwerpen en uitvoeren van behandelingen bij angst- en stemmingsstoornissen. Met deze cursus leert u basistechnieken van cognitieve gedragstherapie toepassen, waaronder registratieopdrachten, exposure, zelfregulatieprocedures en ontspanningsprocedures. Deze cursus biedt u de mogelijkheid om adequate evaluatie- en monitoringsinstrumenten te gebruiken bij het opbouwen, onderhouden en afsluiten van een CGt-behandeling en het ontwerpen van behandelplannen. Met deze kennis en vaardigheden bent u in staat om effectief evidence-based behandelprogramma's uit te voeren bij de meest voorkomende problematiek in de doelgroep. Kies voor deze Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (100 uur) voor volwassenen en vergroot uw kennis en vaardigheden op het gebied van gedragstherapie.
Doelstelling
Na afloop van de cursus:
1. heeft u inzicht in en basisvaardigheid in de cognitief gedragstherapeutische wijze van denken;
2. kunt u leermodellen toepassen in de eigen praktijk;
3. kunt u het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen;
4. kunt u betekenisanalyses, functieanalyses en interventiestrategieën ontwerpen;
5. kunt u de kenmerken van de verschillende angst- en stemmingsstoornissen beschrijven.
6. kunt u biologische, psychologische, leertheoretische en systeemverklaringen voor het ontstaan van angst- en stemmingsstoornissen benoemen.
7. kunt u op grond van diagnostiek, assessment, functieanalyses, betekenisanalyses en de hulpvragen vaststellen wat er aan de hand is bij een cliënt met een angststoornis, een cliënt met een stemmingsstoornis en andere veel voorkomende / relevante problematiek die in de cursus aan bod is gekomen.
8. kunt u vaststellen welk behandelprogramma, op grond van wetenschappelijke inzichten, voor de patiënt het meest aangewezen is.
9. kunt u op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen, een behandeling uitvoeren, evalueren en afsluiten.
10. kunt u een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij betrekken.
Werkwijze
Het onderwijs is ingedeeld in verschillende onderwijsvormen:
1. De onderwijsgroep In de onderwijsgroep wordt aan de hand van een casus op de theoretische achtergrond van een probleemgebied ingegaan. De focus is het gedragstherapeutisch en wetenschappelijk gedachtegoed.
2. De werkgroep In een werkgroep wordt geoefend met praktische vaardigheden, zoals het maken van analyses, opstellen van een zelfcontroleprocedure, discussie, reflectie, etc.
3. De cursusdagen In de cursus worden met behulp van rollenspelen praktische therapeutische vaardigheden aangeleerd. Elk dagdeel bestaat uit een mengvorm van bovengenoemde onderwijsvormen. De eindtermen van het gedeelte Angst- en Stemmingsstoornissen luiden als volgt: na afloop van het blok dient u te beschikken over goed inzicht in de klinische fenomenologie en diagnostiek van de diverse angst- en stemmingsstoornissen. Voorts kent u de belangrijkste wetenschappelijke verklaringen over ontstaan en voortbestaan van angst- en stemmingsstoornissen. U bent tot slot goed op de hoogte van de mogelijkheden om angst- en stemmingsstoornissen te behandelen en u bent op de hoogte van de relatieve effectiviteit van diverse behandelingen.
Contacturen: 100 uur
Zelfstudie: 350 uur
Cursus van 10 jan 2025 - 11 jul 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 10 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 17 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | vrijdag 24 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | vrijdag 31 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | vrijdag 7 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | vrijdag 14 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | vrijdag 28 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | vrijdag 7 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | vrijdag 14 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
10 | vrijdag 28 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
11 | vrijdag 11 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
12 | vrijdag 25 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
13 | vrijdag 16 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
14 | vrijdag 30 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
15 | vrijdag 13 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
16 | vrijdag 27 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
17 | vrijdag 11 jul 2025 | 9:30 - 16:45 | RESERVEDATUM! |
Cursus van 4 mrt 2025 - 16 dec 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 4 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 18 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | dinsdag 1 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | dinsdag 15 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | dinsdag 27 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | dinsdag 10 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | dinsdag 24 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | Lesdag door gastdocent(Eline Eigenhuis) |
8 | dinsdag 2 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | dinsdag 16 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | Lesdag door gastdocent(Eline Eigenhuis) |
10 | dinsdag 30 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
11 | dinsdag 7 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
12 | dinsdag 28 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
13 | dinsdag 11 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | Lesdag door gastdocent(Eline Eigenhuis) |
14 | dinsdag 25 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
15 | dinsdag 9 dec 2025 | 9:30 - 16:45 | |
16 | dinsdag 16 dec 2025 | 9:30 - 16:45 | RESERVEDATUM! |
Cursus van 17 mrt 2025 - 13 okt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | maandag 17 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | maandag 24 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | maandag 31 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | maandag 7 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | maandag 14 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | maandag 12 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | maandag 19 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | maandag 26 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | maandag 2 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
10 | maandag 16 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
11 | maandag 1 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
12 | maandag 8 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
13 | maandag 15 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
14 | maandag 22 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
15 | maandag 29 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
16 | maandag 6 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
17 | maandag 13 okt 2025 | 9:30 - 16:45 |
10 jan 2025
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 7) | 16 | Toegekend |
VGCt | ||
---|---|---|
Basiscursus 100 uur | 100 | Toegekend |
4 mrt 2025
VGCt | ||
---|---|---|
Basiscursus | 100 | Toegekend |
17 mrt 2025
VGCt | ||
---|---|---|
Basiscursus | 100 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring | 16 | Toegekend |
Vooropleiding
Je hebt een afgeronde masteropleiding psychologie, pedagogische wetenschappen, gezondheidswetenschappen of geneeskunde.
Werk
Je bent minimaal twaalf uur per week werkzaam op het gebied van de GGZ, Jeugdzorg en onderwijs. Deze uren mogen ook worden opgedaan binnen een werkervaringsplek. Indien dit niet het geval is dan moet je in ieder geval werken met cliënten met psychische problemen of met teams die met cliënten werken aan psychische problemen. Bij twijfel over de werksetting en gelegenheid tot oefenen van het geleerde, neem contact op met King nascholing.
10 jan 2025
4 mrt 2025
17 mrt 2025
10 jan 2025
4 mrt 2025
17 mrt 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie - CGT (100 uur) Volwassenen
Reviews
8.0/10 (4 beoordelingen)
Erg leerzaam. Het was waardevol om echt...
Erg leerzaam. Het was waardevol om echt actief met de protocollen te oefenen en rollenspellen te doen.
De docent was erg inspirerend en kon...
De docent was erg inspirerend en kon vertellen over veel verschillende onderwerpen.
Het was heel fijn om in een...
Het was heel fijn om in een groep te zitten met verschillende psychologen die allemaal met een andere doelgroep werken. Het onderlinge contact was heel fijn. Annet is een superfijne en lieve docent.
Ik heb heel veel nieuwe informatie geleerd...
Ik heb heel veel nieuwe informatie geleerd tijdens deze cursus! Echt een aanrader.