Acceptance Commitment Therapy (ACT) ondersteboven – ervaringsgerichte introductie
Bereid om uitdagende ervaringen aan te gaan, waarbij onzekerheid omarmd wordt en de ACT-technieken zelf ervaren worden? Dan is deze ACT ondersteboven cursus wat voor jou.
8.6/10 (5 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Acceptance Commitment Therapy (ACT) ondersteboven – ervaringsgerichte introductie
Deze 3-daagse cursus is een ervaringsgerichte introductie op werken met acceptance commitment therapie (ACT).
Het is een andere benadering dan de gebruikelijke 'ACT introductie'. In plaats van direct de hexaflex te behandelen, wordt deze juist aan het einde besproken. We duiken dieper in de basis van ACT en benaderen deze therapie vanuit de gedragswetenschappelijke principes. We behandelen een beperkt aantal concepten en richten ons meer op verdieping dan op verbreding, wat anders is dan bij een reguliere basiscursus ACT. Daarom wordt het sterk aanbevolen om deze 3-daagse cursus pas te volgen na het afronden van een beginnerscursus ACT. Hoewel het niet verplicht is, zal het zeker helpen om goed voorbereid te zijn.
ACT concentreert zich op het begrijpen van de redenen en doelen achter gedrag, zodat we goed kunnen inspelen op wat er in de therapiekamer gebeurt. Functionele analyse is een belangrijk onderdeel van alle gedragstherapieën, en hier wordt extra aandacht aan besteed. We gaan dieper in op de nuances en subtiliteiten die daarbij komen kijken, zoals het onderscheid tussen acceptatie en regulatie.
Daarnaast is er een ervaringsgericht aspect. We leren ACT kennen door te starten vanuit situaties van onzekerheid die zich voordoen in de therapiekamer. Of het nu onze cliënt is die vastloopt en hoopvol naar ons kijkt, of wijzelf die tegen onze grenzen aanlopen, maakt niet uit. Op het moment dat er onzekerheid is, weten we vaak niet goed hoe te handelen en willen we het liefst snel vooruit om van dat ongemak af te zijn. Door juist op die onzekere plek te blijven staan en ACT-technieken te ervaren, ontdekken we hoe uitdagend het is om acceptatiegerichte therapie toe te passen. Dit kan gepaard gaan met verwarring en frustratie, maar juist door deze ervaringen begrijpen we beter waarom we als ACT-therapeut doen wat we doen.
Het is essentieel dat je bereid bent om deze ervaringen aan te gaan voor deze cursus. Daarom is het belangrijk om goed af te wegen of deze manier van leren op dit moment bij jou past. Twijfel je hierover, dan kun je altijd voorafgaand aan je inschrijving contact met ons opnemen.
Verschil met reguliere basiscursus ACT
De meeste basiscursussen zijn top-down georganiseerd. Ze starten met de theorie, vervolgens passen ze de theorie toe op cliënten en uiteindelijk ervaar je hoe het is om als mens dit soort therapie in te zetten. De ‘ACT ondersteboven’ cursus draait dit volledig op zijn kop. We starten met het ongemak dat je ondervindt als je ACT als mens ervaart, vervolgens passen we deze kennis toe in de therapiekamer en pas op het eind linken we dit aan een theoretisch kader (bottom-up). Het startpunt is onzekerheid en het eindpunt is juist meer vertrouwen in jezelf.
Doelstelling
- De cursist doet verdiepende kennis op over ACT,
- De cursist doet kennis op over de verschillende ACT-componenten en leert ze beter begrijpen,
- De cursist doet ervaring op met ACT-technieken,
- De cursist ziet hoe ACT op casussen wordt toegepast,
- De cursist leert functioneel analyseren,
- De cursist leert ACT aan te passen aan verschillende contexten,
- De cursist leert geen geprotocolleerde variant van ACT, maar is nadien wel in staat om een behandelprotocol te begrijpen en meer functioneel in te zetten
Werkwijze
De studiebelasting is: 18 contacturen, 18 uren verplichte literatuurstudie, 2 uur voor het schrijven van de eindtoets.
Wijze van toetsing
Er vindt een eindtoets plaats.
Contacturen: 18 uur
Zelfstudie: 11 uur
Cursus van 10 mrt 2025 - 24 mrt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | maandag 10 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | maandag 17 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | maandag 24 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 8 sep 2025 - 6 okt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | maandag 8 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | maandag 22 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | maandag 6 okt 2025 | 9:30 - 16:45 |
10 mrt 2025
VGCt | ||
---|---|---|
Nascholing cgt en cgw-ers | 18 | Toegekend |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 18 | Toegekend |
Overige taken | 4 | Toegekend |
Diagnostiek | 6 | Toegekend |
Behandeling | 8 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerker/ jeugd- en gezinsprofessional | 18 | Toegekend |
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 18 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 7) | 1 | Toegekend |
8 sep 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 18 | Toegekend |
Overige taken | 4 | Toegekend |
Diagnostiek | 6 | Toegekend |
Behandeling | 8 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerker/ jeugd- en gezinsprofessional | 18 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 7) | 1 | Toegekend |
De cursisten zijn HBO en/of WO opgeleid met een verschillende beroepsachtergrond, zoals: (GZ- Sport-, Medisch-) Psycholoog, Psychiater, Gedragstherapeut en gedragstherapeutisch medewerker (VGCt), Pedagoog, Orthopedagoog-Generalist, Jeugdzorgwerker, GGZ-agoog, Maatschappelijk werker, POH- GGZ, SPV, Revalidatie-artsen/verpleegkundigen.
10 mrt 2025
8 sep 2025
10 mrt 2025
8 sep 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Acceptance Commitment Therapy (ACT) ondersteboven – ervaringsgerichte introductie
Reviews
8.6/10 (5 beoordelingen)
De manier waarop de cursusleider ACT bracht...
De manier waarop de cursusleider ACT bracht en benaderde, zijn gedrevenheid, geweldig. Dit maakte het nodig los in mij en de groep. Creëerde een veilige omgeving, kan ik iedereen aanraden. Goede afwisseling theorie en toepassing en persoonlijk werk.
De authenticiteit van de docent en de...
De authenticiteit van de docent en de manier waarop hij aan het denken zet en verwart tegelijkertijd Andere zienswijze van andere therapievormen en het feit dat ik 'mezelf' in de kamer mee breng ipv een therapievorm. Verfrissende blik op therapie. Gaat over wie jij bent als therapeut. Dat is heel waardevol en daarom breed toepasbaar Een andere visie en een andere kijk op jezelf als persoon. Meer de focus op de persoon ipv de rol als therapeut. Het is heel menselijk. Niet zo stoffig alleen gebaseerd op literatuur. Echt ervaringsgericht.
Het ervaringsgerichte component. Op deze manier heb...
Het ervaringsgerichte component. Op deze manier heb je zelf kunnen ervaren wat hetgeen is wat jij zou willen bereiken met je patiënten. Dat het veel praktijk gericht was. De cursus zette me aan het denken over mijn rol van psycholoog in de kamer. De stof en dat het ervaringsgericht was, dat maakt dat het veel meer binnenkomt Het ervaren van de ACT zelf, zodat je als behandelaar ook weet hoe het voelt. Het was een ervaringsgerichte cursus waardoor er een fijne koppeling was met de praktijk. De cursus gaf een inkijk in de essentie van ACT en hoe je het moet toepassen in de therapie kamer. Geen eenrichtingsverkeer, maar een docent die daadwerkelijk wist en checkte en benieuwd was hoe iedereen erbij zat, en daarop inhaakte
Andere kijk en insteek en hoe de...
Andere kijk en insteek en hoe de docent dat bracht. Heel motiverend. De docent, om zijn 'eigen'wijze manier van overdragen. Het leren omdenken en een ander perspectief leren aan te nemen dan wat je wordt geleerd op de universiteit of op je werk.
De metaforen, die geven mij veel inzicht....
De metaforen, die geven mij veel inzicht. En het feit dat je niet altijd een antwoord hebt en dat je dat ook toe mag geven. Hele andere manier van denken wordt door een enthousiaste docent gebracht Floriaan 🙂. Enthousiast, deskundig, ervaring, speels en meedenkend