GIT-PD Jeugd: Een behandelkader voor adolescenten met (beginnende) persoonlijkheidsproblematiek
Doe kennis op rondom vroege detectie van persoonlijkheidsstoornissen (bij adolescenten) en krijg handvatten voor de behandeling binnen de GIT-PD Jeugd werkwijze
8.3/10 (2 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- GIT-PD Jeugd: Een behandelkader voor adolescenten met (beginnende) persoonlijkheidsproblematiek
Persoonlijkheidsstoornissen komen vaak voor en hebben een grote impact op de psychische en lichamelijke gezondheid en het psychosociale functioneren. Ze beginnen zich typisch te manifesteren vanaf het begin van de puberteit. Aarzelingen bestaan in het veld om vroegtijdig de diagnose persoonlijkheidsstoornis te stellen en behandeling te richten op persoonlijkheidsproblematiek zelf. Toch zijn er toenemend aanwijzingen dat een vroege herkenning en behandeling cruciaal zijn voor de verdere prognose.
Tijdens deze twee cursusdagen wordt de basiskennis rond vroege detectie en interventie gedeeld en worden basisvaardigheden en werkzame factoren binnen de GIT-PD Jeugd werkwijze getraind: Hoe kan je screenen op aanwezige kenmerken van persoonlijkheidspathologie? Hoe bespreek je een diagnose? Wat zijn werkzame elementen in behandeling? Vanuit welke basishouding kan je met jongeren en ouders in gesprek gaan? Hoe hanteer je de therapeutische relatie? Hoe herstel je behandelbreuken? Op welke wijze hanteer je suïcidaliteit en crisis? Hoe kan je werken in de context van een jongere? En hoe kun je als team binnen de dynamiek van persoonlijkheidsproblematiek samenwerken? Deze vragen en dilemma’s worden geïllustreerd met casusmateriaal en filmpjes.
Doelstelling
Na afloop van deze cursus:
- Kennen deelnemers recente ontwikkelingen rondom vroegsignalering ontwikkelende persoonlijkheidsstoornissen en is er meer zicht op de relevantie en achtergrond.
- Kunnen deelnemers een indicatie voor behandelings-intensiteit/-dosis stellen op basis van een model van stadiëring.
- Kunnen deelnemers de diagnose in contact met een gezin bespreken en beginnende psycho- educatie bieden over persoonlijkheidspathologie
- Kunnen deelnemers een persoonlijk behandelplan opstellen waarin de specifieke persoonlijkheidskenmerken de focus vormen (vertrekkende vanuit een verklarende diagnose/casusconceptualisering en de hulpvraag van jongere en gezin).
- Kunnen deelnemers een gesprek voeren met jongeren en ouders vanuit een adequate basishouding.
- Kunnen deelnemers werken vanuit de therapeutische relatie.
- Hebben deelnemers handvatten voor het werken met uiteenlopende emoties, suïcidaliteit en crisis.
- Hebben deelnemers een kader voor de samenwerking in het netwerk van de jongeren en als (behandel)team rondom casuïstiek
Werkwijze
Gedurende deze cursus zal er qua werkvormen een combinatie van presentaties, interactieve discussies, video- demonstraties en rollenspellen gebruikt worden.
Toetsing
Deelnemers beschrijven voor de lesdag een casus uit hun eigen praktijk. Ze nemen daarin hun voorkennis mee: welke diagnostische hypothesen hebben ze bij deze casus, welke focus voor behandeling kiezen ze, welke mogelijke valkuilen of risico’s anticiperen ze in behandeling of welke knelpunten hebben ze al ontmoet? Wat is er bekend van de context waarin de jongeren opgroeit? Wie zijn belangrijke anderen?
Na afloop van de lesdag schrijven ze een reflectie op basis van de kennis die ze hebben opgedaan: ze vullen hun opzet aan en reflecteren hoe ze door de lesdag anders zijn gaan kijken of denken ten aanzien van de opgesomde aandachtspunten of knelpunten.
Contacturen: 12
Zelfstudie: 6
Cursus van 19 nov 2025 - 26 nov 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 19 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 26 nov 2025 | 9:30 - 16:45 |
19 nov 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuurstudie | 2 | Toegekend |
Herregistratie | 12 | Toegekend |
Overige taken | 4 | Toegekend |
Behandeling | 4 | Toegekend |
Diagnostiek | 4 | Toegekend |
VGCt | ||
---|---|---|
Nascholing | 12 | Toegekend |
FGzPt | ||
---|---|---|
Specialismen gezondheidszorgpsycholoog en klinisch neuropsycholoog | 12 | Toegekend |
Deze cursus is bedoeld voor klinisch psychologen, psychotherapeuten, (GZ-) psychologen, psychiaters, (ortho-)pedagogen.
19 nov 2025

Sarah Laschen
Sarah Laschen is Klinisch Psycholoog en Psychotherapeut. Daarnaast is zij EMDR practitioner en Vaktherapeut Beeldend. Werkzaam bij IHUB, De Opvoedpoli/Care-Express Amsterdam. Ervaring heeft zij in het werken binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie, bemoeizorg bij jongeren, specialistisch buurtgericht werken en medische psychologie. Gespecialiseerd in vroegkinderlijk trauma en adolescenten met persoonlijkheidsproblematiek en emotieregulatieproblemen. Specifieke affiniteit heeft zij met vraagstukken waarin ontwikkelingsproblemen, ouderschap en context samenkomen en waarbij persoonsgericht en relationeel werken centraal staat. Daarnaast is zij docent bij post-academisch onderwijs, praktijkopleider en supervisor. Zij is betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van GIT-PD Jeugd en het daaraan verbonden multicenter onderzoek.

jacquelijne schraven
Jacquelijne Schraven is klinisch psycholoog, psychotherapeut en cognitief gedragstherapeut bij Altrecht kinder en jeugd. Ze is gespecialiseerd in het behandelen van jongeren met persoonlijkheidsproblematiek, emotieregulatieproblemen, stemmingsstoornissen en chronische suicidaliteit. Daarnaast is ze docent bij post-academisch onderwijs, prakijkopleider en als supervisor aangesloten bij VGCT, NVP en VKJP. Ze is projectleider van het Suicide Expertise Team - jeugd en is betrokken bij onderzoek naar ACT your way bij adolescenten.
19 nov 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
GIT-PD Jeugd: Een behandelkader voor adolescenten met (beginnende) persoonlijkheidsproblematiek
Reviews
8.3/10 (2 beoordelingen)
Erg inspirerend en een kader van waaruit ik in de toekomst graag wil blijven werken.
Erg leerzame cursus gegeven door bevlogen docenten