Inleiding Systeemtherapie (60 uur)
De missie in deze inleidende cursus van 10 dagen, is cursisten een stevige basis mee te geven in systeemdenken en systeeminterventies, op basis van een aantal belangrijke stromingen. Deze cursus kan het begin zijn van je opleiding tot erkend NVRG systeemtherapeut.
9.3/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Inleiding Systeemtherapie (60 uur)
Let op: er zijn toelatingseisen voor deze cursus. Deze kun je vinden onder het tabblad doelgroep.
Inhoud
In de eerste 30 uur (blok 1,2 en deel van 3) maak je kennis met het systemisch kijken. Je leert kijken naar hoe mensen zich organiseren en welke invloeden veranderingen in de tijd, cultuur en samenlevingsvormen hier op hebben. Je leert op welke manieren je informatie over systemen kan verzamelen en ontdekt wat jou plek als systeemtherapeut is binnen die systemen. Je maak je kennis met de verschillende perspectieven die in systeemtherapie gehanteerd worden: o.a. communicatief perspectief, het gezinsontwikkelingsperspectief, het cognitief gedragstherapeutisch perspectief, het structurele perspectief, het narratieve perspectief, het oplossingsgerichte perspectief, het hechtingsperspectief en het ervaringsgericht perspectief. Je doet ervaring op in het toepassen van systemische interventies en leert wat nodig is om procesmatig te werken binnen systemen (o.a. hoe je een behandeling kan opstarten/organiseren).
In de tweede 30 uur (blok 3) ga je ervaring op doen met interventies die ingezet worden m.b.t. procesmatig systemisch werken: Systeem-diagnostiek, formuleren van een systemische werkhypothese (hierbij theoretische perspectieven hanteren) een werkrelatie opbouwen en onderhouden en specifieke interventies kiezen. Daarnaast wordt een begin gemaakt met het ontwikkelen van een therapeutische houding waarmee o.a. meervoudig partijdigheid en het bespreken van dilemma’s m.b.t. verandering mogelijk is. Cursisten leren zicht te krijgen op de invloeden die vanuit je eigen achtergrond en leergeschiedenis van invloed zijn op hen als systeemtherapeut.
Werkwijze
Iedere cursusdag kent een vaste indeling waarin de volgende onderdelen terugkomen: theoretische inleiding (kennis), ervaring opdoen met toepassen van systeem-therapeutische-interventies (vaardigheden) en het reflecteren op de oefensituaties en therapeutische contacten uit de praktijk van de cursist (houding).
De werkvormen die gebruikt zullen worden zijn: verdiepende uitwisseling over de literatuur, oefenen met het innemen van verschillende perspectieven, toepassen van systemische interventies, rollen spelen, registratieopdrachten,videofragmenten bekijken en reflectie-opdrachten. Ook zullen er aandacht -oefeningen en creatieve werkvormen gebruikt worden.
Doelstellingen
De cursus tot systeemtherapeut NVRG is gericht op het verkrijgen van onderstaande competenties.
I. Algemene therapeutische competenties
II. Systemische Metacompetenties
III Systemische Basiscompetenties
IV. Competenties om systeem-therapeutische technieken toe te passen
Aan het einde van de cursus beschikken de cursisten over de volgende competenties (kennis, vaardigheden en houding):
· Kennis van belangrijke systemische perspectieven,
· Vaardigheden in het beschrijven van factoren die van invloed zijn op het functioneren van cliëntsystemen in termen van structuur, communicatiestijlen, interactieprocessen, betekenisgeving en levensfasen.
· Vaardigheden in contextgericht kijken, denken, formulieren en interveniëren,
· Vaardigheden in het hanteren van belangrijke systemische interventies,
· Het kunnen opstellen van een systemische (circulaire)werkhypothese,
· Het herkennen van invloeden vanuit de eigen achtergrond en leergeschiedenis op jezelf als systeemtherapeut.
Aanwezigheidsverplichting:
Er is een aanwezigheidsverplichting van 90%, bij afwezigheid tussen de 10% en 20% worden inhaalopdrachten gemaakt die de stof van de betreffende gemiste cursusdag behandelen.
Contacturen: 60 uur
Zelfstudie: 40 uur
Cursus van 8 jan 2025 - 4 jun 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 8 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 15 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | woensdag 29 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | woensdag 5 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | woensdag 12 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | woensdag 26 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | woensdag 9 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | woensdag 7 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | woensdag 21 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
10 | woensdag 28 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
11 | woensdag 4 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | Reservedatum! |
Cursus van 9 jan 2025 - 24 apr 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 9 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | donderdag 30 jan 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | donderdag 27 feb 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | donderdag 6 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | donderdag 13 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | donderdag 20 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | donderdag 27 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | donderdag 10 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | donderdag 17 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
10 | donderdag 24 apr 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 6 mrt 2025 - 19 jun 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 6 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | donderdag 13 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | donderdag 27 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | donderdag 3 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | donderdag 17 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | donderdag 24 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | donderdag 8 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | donderdag 15 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | donderdag 5 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
10 | donderdag 12 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
11 | donderdag 19 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | Reservedatum! |
Cursus van 26 mrt 2025 - 12 nov 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 26 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 16 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | woensdag 7 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | woensdag 28 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | woensdag 18 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | woensdag 9 jul 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | woensdag 3 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | woensdag 24 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | woensdag 15 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
10 | woensdag 5 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
11 | woensdag 12 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | = reservedag |
Cursus van 11 apr 2025 - 17 okt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 11 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 25 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | vrijdag 9 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | vrijdag 23 mei 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | vrijdag 6 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | vrijdag 20 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | vrijdag 4 jul 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | vrijdag 5 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | vrijdag 19 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
10 | vrijdag 3 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
11 | vrijdag 17 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | RESERVEDATUM! |
Cursus van 12 sep 2025 - 13 feb 2026
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 12 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 26 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | vrijdag 10 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | vrijdag 7 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | vrijdag 21 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | vrijdag 5 dec 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | vrijdag 19 dec 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | vrijdag 9 jan 2026 | 9:30 - 16:45 | |
9 | vrijdag 23 jan 2026 | 9:30 - 16:45 | |
10 | vrijdag 6 feb 2026 | 9:30 - 16:45 | |
11 | vrijdag 13 feb 2026 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 12 sep 2025 - 30 jan 2026
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 12 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | vrijdag 26 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | vrijdag 10 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | vrijdag 31 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | vrijdag 7 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | vrijdag 21 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | vrijdag 5 dec 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | vrijdag 19 dec 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | vrijdag 16 jan 2026 | 9:30 - 16:45 | |
10 | vrijdag 30 jan 2026 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 15 okt 2025 - 25 mrt 2026
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 15 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 29 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | woensdag 12 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | woensdag 26 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | woensdag 10 dec 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | woensdag 14 jan 2026 | 9:30 - 16:45 | |
7 | woensdag 28 jan 2026 | 9:30 - 16:45 | |
8 | woensdag 11 feb 2026 | 9:30 - 16:45 | |
9 | woensdag 4 mrt 2026 | 9:30 - 16:45 | |
10 | woensdag 11 mrt 2026 | 9:30 - 16:45 | |
11 | woensdag 25 mrt 2026 | 9:30 - 16:45 | RESERVEDATUM! |
Cursus van 27 okt 2025 - 19 jan 2026
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | maandag 27 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | maandag 3 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | maandag 10 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | maandag 17 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
5 | maandag 24 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
6 | maandag 1 dec 2025 | 9:30 - 16:45 | |
7 | maandag 8 dec 2025 | 9:30 - 16:45 | |
8 | maandag 15 dec 2025 | 9:30 - 16:45 | |
9 | maandag 5 jan 2026 | 9:30 - 16:45 | |
10 | maandag 12 jan 2026 | 9:30 - 16:45 | |
11 | maandag 19 jan 2026 | 9:30 - 16:45 | RESERVEDATUM! |
8 jan 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 60 | Toegekend |
Extra literatuur | 14 | Toegekend |
Overige taken | 10 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Behandeling | 30 | Toegekend |
9 jan 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 60 | Toegekend |
Extra literatuur | 14 | Toegekend |
Overige taken | 10 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Behandeling | 30 | Toegekend |
NVRG | ||
---|---|---|
Erkend als opleiding: Inleiding (D22011) | 60 | Toegekend |
6 mrt 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Overige taken | 10 | Toegekend |
Herregistratie | 60 | Toegekend |
Extra literatuur | 14 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Behandeling | 30 | Toegekend |
NVRG | ||
---|---|---|
Inleiding | 60 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerker/ jeugd- en gezinsprofessional | 60 | Toegekend |
26 mrt 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 60 | In aanvraag |
Extra literatuur | 15 | In aanvraag |
Overige taken | 10 | In aanvraag |
Diagnostiek | 20 | In aanvraag |
Behandeling | 30 | In aanvraag |
NVRG | ||
---|---|---|
Erkend als opleiding: Inleiding (D20018) | 60 | Toegekend |
11 apr 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Overige taken | 10 | Toegekend |
Herregistratie | 60 | Toegekend |
Extra literatuur | 14 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Behandeling | 30 | Toegekend |
NVRG | ||
---|---|---|
Inleiding | 60 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 60 | Toegekend |
12 sep 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 60 | Toegekend |
Extra literatuur | 14 | Toegekend |
Overige taken | 10 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Behandeling | 30 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerker/ jeugd- en gezinsprofessional | 60 | Toegekend |
12 sep 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Overige taken | 10 | Toegekend |
Herregistratie | 60 | Toegekend |
Extra literatuur | 14 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Behandeling | 30 | Toegekend |
NVRG | ||
---|---|---|
Inleiding | 60 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerker/ jeugd- en gezinsprofessional | 60 | Toegekend |
15 okt 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Overige taken | 10 | Toegekend |
Herregistratie | 60 | Toegekend |
Extra literatuur | 14 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Behandeling | 30 | Toegekend |
NVRG | ||
---|---|---|
Inleiding | 60 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 60 | Toegekend |
27 okt 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 60 | Toegekend |
Extra literatuur | 14 | Toegekend |
Overige taken | 10 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Behandeling | 30 | Toegekend |
NVRG | ||
---|---|---|
Erkend als opleiding: Inleiding (D22011) | 60 | Toegekend |
Je hebt minimaal een afgeronde bachelor- en masteropleiding op hbo- of universitair niveau in de sociale en/of gedragswetenschappen of in de geneeskunde. Uit je opleiding blijkt een therapeutische oriëntatie door het volgen van de volgende onderdelen:
- ontwikkelingspsychologie
- psychopathologie, domein volwassenen
- gespreksvaardigheden
- Je bent werkzaam binnen de zorg- en welzijnssector.
Bekijk de vooropleidingseisen LID Systeemtherapeut voor het lidmaatschap lid (in opleiding tot) systeemtherapeut.
Let op:
- een hbo-diploma is dus niet voldoende: daarnaast moet je een master hebben afgerond aan hbo of universiteit. Ook als je eerst de opleiding tot systeemtherapeutisch werker doet en daarna de opleiding tot systeemtherapeut, heb je een master diploma nodig, voordat je met de opleiding tot systeemtherapeut start.
- Voor orthopedagogen geldt de aanvullende eis dat zij kennis aantonen van psychopathologie volwassenen, dit kan door middel van een certificaat van een cursus psychopathologie. Deze kun je o.a. volgen bij ons, zie deze link.
Bij twijfel neem contact met ons op of bezoek de site van de NVRG.
8 jan 2025
9 jan 2025
6 mrt 2025
26 mrt 2025
11 apr 2025
12 sep 2025
12 sep 2025
15 okt 2025
27 okt 2025
8 jan 2025
9 jan 2025
6 mrt 2025
26 mrt 2025
11 apr 2025
12 sep 2025
12 sep 2025
15 okt 2025
27 okt 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Inleiding Systeemtherapie (60 uur).
Reviews
9.3/10 (4 beoordelingen)
Het fijnste aan deze cursus vond ik...
Het fijnste aan deze cursus vond ik de veiligheid en de overdracht van kennis.
Het ging over mijn professie en over...
Het ging over mijn professie en over mij als mens, en de leerstof sluit heel erg aan bij wat ik mooi vind aan het werk als psycholoog.
Ik vond de inhoud zeer inspirerend. Het...
Ik vond de inhoud zeer inspirerend. Het heeft mij op zowel persoonlijk als op professioneel vlak verrijkt. Met name de manier waarop Monique lesgeeft en hoe zij is als mens gaf mij veel inspiratie.
De docenten waren zeer inspirerend!
De docenten waren zeer inspirerend!