Opleiding tot Infant Mental Health (IMH) consulent
Volg nu de opleiding tot IMH consulent bij King nascholing en wordt expert op het gebied van de ouder-kind relatie!
- Home
- Opleidingen
- Opleiding tot Infant Mental Health (IMH) consulent
De IMH-visie omhelst het vakgebied van het jonge kind. Het jonge kind ontwikkelt zich binnen de ouder-kindrelatie en in wisselwerking met zijn of haar omgeving. Onderzoeken wijzen uit dat een emotioneel veilige ouder-kindrelatie een beschermende factor is in het leven. Daarnaast blijkt dat vroeg interveniëren effectief is in het voorkomen van verdere stagnaties in de ontwikkeling. In de opleiding tot Infant Mental Health consulent leer je jouw werk vanuit de IMH-visie vorm te geven. Kennis over de visie en het vergroten van jouw vaardigheden in het signaleren en screenen van ouder-kindrelatieproblemen en het begeleiden van de ouder-kindrelatie staan centraal. Erkenning door de DAIMH zal worden aangevraagd waardoor je je na de opleiding kunt registreren als Infant Mental Health consulent bij de DAIMH.
Inhoud van de opleiding
In de opleiding leer je werken vanuit de IMH-visie waarbij je meer kennis opdoet over de verschillende theorieën, methoden en technieken. Je zult niet alleen je kennis en vaardigheden vergroten, maar ook jouw reflectieve vermogen verder ontwikkelen. Het kunnen reflecteren op het kind, de ouder en de ouder-kindrelatie, evenals het reflecteren op jezelf als professional is een belangrijk onderdeel in de opleiding.
De opleiding heeft 20 dagen lesdagen, verdeeld over 6 thema’s die elkaar opvolgen:
1: Introductie en visie van de Infant Mental Health (4 dagen)
Bij de start maak je kennis met de IMH-visie: het wetenschappelijke kader en de verschillende concepten en modellen. Tevens ontwikkel je de eerste vaardigheden in gesprekstechnieken waarbij zowel ouders als kind samen in de kamer zijn. Ook staan we even stil bij het werkveld van de IMH-consulent en je huidige werkplek. Alle onderwerpen komen in de volgende thema’s terug.
2: Ouderschap en de ouder-kindrelatie nader bekeken (4 dagen)
In thema 2 leer je meer over zwangerschap, ouderschap en gehechtheid. We gaan nader in op de invloed van kindfactoren, ouderfactoren én omgevingsfactoren. De IMH-geschoolde professional draagt bij aan het versterken van de ouder-kindrelatie door een analyse te maken van al deze factoren. kenmerken van de ouder en de kenmerken van het kind; wat brengen zij beiden in de ouder-kindrelatie. Er is ruime aandacht voor aspecten als (affect)regulatie, stress, cultuur en intergenerationele overdracht van trauma.
3: De baby-observatie (2 dagen)
Tijdens dit thema van de opleiding leer je (de ontwikkeling van) de baby en de ouder-kindrelatie observeren. Je observeert wekelijks een baby in zijn/haar eigen omgeving. In de bijeenkomsten wordt gereflecteerd op hetgeen geobserveerd is, en met name stil gestaan bij hetgeen dit doet met jou als observator.
4: Onderzoek en observatie van de ouder-kindrelatie (4 dagen)
In deze 4 dagen leer je over screening, triage en diagnostiek vanuit de IMH-visie. Je maakt kennis met de DC 0-5, het diagnostische classificatiesysteem van psychische en ontwikkelingsstoornissen in de baby en vroege kindertijd. Je hebt kennis verkregen over methoden en technieken met betrekking tot het in kaart brengen van kwaliteit van de ouder-kindrelatie en je kunt verstoringen in deze ouder-kindrelatie herkennen. Door middel van het oefenen met observeren heb je kunnen leren kijken naar verschillende facetten die de ouder-kindrelatie definiëren.
5: Behandeling en begeleiding vanuit de IMH-visie (4 dagen)
Als IMH-consulent staan vaardigheden als observeren, gesprekvoering en begeleiding naar competent ouderschap centraal. Na het volgen van thema 5 heb je kennis gemaakt met verschillende kortdurende focusgerichte interventies die passen binnen de IMH-visie en het werkveld van de IMH consulent. Je bent in staat om de juiste ingang tot het gezin te vinden, de ingang die past bij deze ouders en dit kind in deze context,
6: IMH op de werkvloer (2 dagen)
Aan het einde van de opleiding integreer je alle kennis en vaardigheden en onderzoek je hoe je deze kunnen inpassen op de werkvloer en binnen je eigen werksetting. Dit is ook het moment waarop we stil staan bij wat het IMH-consulentschap voor jou betekent.
Werkwijze
In de cursus is er afwisseling tussen bespreking van de theorie, rollenspellen, filmmateriaal, oefeningen op basis van ingebrachte casuïstiek. Er wordt veel aandacht bestaan aan de vertaalslag van het geleerde naar de praktijk, waarbij er ruimte is om te bespreken wat dit betekent voor de specifieke werkcontext waarin jij werkt. De opleiding wordt ondersteund met een digitale leeromgeving.
Doelstellingen
Na deze opleiding heb je het volgende bereikt:
- Je draagt bij aan het vergroten van een kansrijke start van het jonge kind door de geborgenheid van een stabiele ouder-kindrelatie te vergroten.
- Je bent deskundig op het gebied van signaleren, observeren, triagering en begeleiding van het jonge kind binnen de ouder-kindrelatie
- Je bent in staat om vanuit de IMH-visie begeleiding te bieden of te indiceren voor specialistische zorg
- Je kunt de IMH-visie integreren in je eigen werksetting en uitdragen naar andere (zorg)professionals en beleidsmakers.
- Je kunt je registreren als IMH-consulent bij de DAIMH
Wijze van toetsing
Binnen de opleiding zal er op verschillende momenten worden getoetst. Toetsing kan bestaan uit een (individuele) presentatie, schriftelijke rapportage waarin het geleerde gebruikt wordt, schriftelijke casusbeschrijving en reflectieverslagen.
Contacturen: 18 lesdagen van 6 uur
Baby-observatie: je dient wekelijks een baby te observeren (rond de 12-18uur), hierover zul je groepssupervisie (online) hebben. Dit is een geïntegreerd onderdeel van de opleiding.
Zelfstudie: per lesdag ongeveer 6 uur, dit betreft het lezen van literatuur en voorbereiden van huiswerkopdrachten.
Cursus van 3 sep 2025 - 24 jun 2026
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 3 sep 2025 | 9:30 - 16:30 | |
2 | woensdag 17 sep 2025 | 9:30 - 16:30 | |
3 | woensdag 1 okt 2025 | 9:30 - 16:30 | |
4 | woensdag 15 okt 2025 | 9:30 - 16:30 | |
5 | woensdag 29 okt 2025 | 9:30 - 16:30 | |
6 | woensdag 12 nov 2025 | 9:30 - 16:30 | |
7 | woensdag 26 nov 2025 | 9:30 - 16:30 | |
8 | woensdag 10 dec 2025 | 9:30 - 16:30 | |
9 | woensdag 17 dec 2025 | 9:30 - 16:30 | RESERVEDATUM! |
10 | woensdag 7 jan 2026 | 9:30 - 16:30 | |
11 | woensdag 14 jan 2026 | 9:30 - 12:30 | DEZE LESDAG IS ONLINE VIA ZOOM! Online groepssupervisie |
12 | woensdag 21 jan 2026 | 9:30 - 16:30 | |
13 | woensdag 4 feb 2026 | 9:30 - 16:30 | |
14 | woensdag 18 feb 2026 | 9:30 - 16:30 | |
15 | woensdag 4 mrt 2026 | 9:30 - 16:30 | |
16 | woensdag 11 mrt 2026 | 9:30 - 12:30 | DEZE LESDAG IS ONLINE VIA ZOOM! Online groepssupervisie |
17 | woensdag 18 mrt 2026 | 9:30 - 16:30 | |
18 | woensdag 1 apr 2026 | 9:30 - 16:30 | |
19 | woensdag 8 apr 2026 | 9:30 - 12:30 | DEZE LESDAG IS ONLINE VIA ZOOM! Online groepssupervisie |
20 | woensdag 15 apr 2026 | 9:30 - 16:30 | |
21 | woensdag 13 mei 2026 | 9:30 - 12:30 | DEZE LESDAG IS ONLINE VIA ZOOM! Online groepssupervisie |
22 | woensdag 27 mei 2026 | 9:30 - 16:30 | |
23 | woensdag 10 jun 2026 | 9:30 - 16:30 | |
24 | woensdag 24 jun 2026 | 9:30 - 16:30 | RESERVEDATUM! |
3 sep 2025
DAIMH | ||
---|---|---|
IMH consulent | 120 | In aanvraag |
POH-GGZ | ||
---|---|---|
Nascholing praktijkondersteuners | 120 | Toegekend |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuurstudie | 30 | In aanvraag |
Herregistratie | 120 | In aanvraag |
Diagnostiek | 60 | In aanvraag |
Behandeling | 60 | In aanvraag |
SKJ | ||
---|---|---|
Jeugdzorgwerkers / jeugd- en gezinsprofessionals (formeel leren) | 120 | In aanvraag |
V&V | ||
---|---|---|
Scholing GGZ/kinderverpleegkunde/jeugdverpleegkunde/SPV | 120 | Toegekend |
V & VN | ||
---|---|---|
Verpleegkundig specialist | 117 | Toegekend |
Kwaliteitsregister Verloskundigen | ||
---|---|---|
Bij- en nascholing | 16 | Toegekend |
NVRG | ||
---|---|---|
Nascholing | 120 | In aanvraag |
NBTP | ||
---|---|---|
Nascholing | 198 | Toegekend |
De opleiding is toegankelijk voor
- Basispsycholoog
- Orthopedagoog
- Toegepast psycholoog
- POH-GGZ
- Sociaal psychiatrisch jeugdverpleegkundige
- HBO-(kinder)verpleegkundige
- HBO-Jeugdzorgwerker
- Maatschappelijk werker
- Arts: jeugdarts, kinderarts, (kinder)psychiater
NB voor deze opleiding is het essentieel dat je een aantal uren in de week werkzaam bent in de zorg voor het (zeer) jonge kind en gezin.