ADHD, een nieuwe kijk op diagnostiek en behandeling bij kinderen en jongeren
Deze inspirerende cursus daagt je uit om anders naar ADHD te kijken. Is classificeren noodzakelijk, of moeten we ADHD vooral zien als menselijke variatie? Of kan een classificatie wel een meerwaarde hebben? Deze en andere vragen komen aanbod tijdens de verfrissende cursus over diagnostiek en behandeling van ADHD. Daarnaast wordt up to date informatie over diagnostiek en behandeling aangeboden. En wordt uitgebreid stilgestaan bij het vormgeven van psycho-educatie en ouderbegeleiding. Na de cursus kan jij als behandelaar helpen de impact van ADHD te verminderen en de algehele kwaliteit van leven van een kind en zijn omgeving te verbeteren. De cursus biedt praktische informatie en strategieën die direct kunnen worden toegepast in de klinische praktijk.
9.1/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- ADHD, een nieuwe kijk op diagnostiek en behandeling bij kinderen en jongeren
Doelstelling
• Bekend met het diagnostische beeld van ADHD in ontwikkelingsperspectief, de kenmerken, comorbiditeit, differentiaal diagnostiek, prevalentie en verschillende uitingsvormen.
• In staat kritisch te kijken naar ADHD als classificatie
• In staat om ADHD bij kinderen en jongeren in de praktijk zelf vast te stellen en bekend met verschillende screenende vragenlijsten en het diagnostische pallet.
• Kan op creatieve wijze psycho-educatie over ADHD aan verschillende doelgroepen geven
• In staat om te bepalen welke psychologische behandelingen passend zijn
• Kennis opgedaan over en geoefend met diverse technieken uit de mediatietherapie
• Vaardigheden hebben om een multimodale behandeling in de praktijk zelf vorm te geven.
• Dit alles in lijn met de meeste recente GGZ zorgstandaard ADHD.
Werkwijze
Theorie zal worden afgewisseld met zelf oefenen met diagnostiek, casuïstiek bespreking en videomateriaal over ADHD en de behandeling.
Incompany mogelijkheden
Deze cursus leent zich ook uitstekend om incompany te volgen. Tevens zijn ook aanpassingen op maat incompany mogelijk, bijvoorbeeld met: 'vooral aandacht voor diagnostiek' of 'juist de behandeling van ADHD'. Een andere optie is een cursus over het implementeren van het AD(H)D groepsaanbod (psycho-educatie groepen voor kinderen, jongeren en ouders en oudercursussen en leerkrachttrainingen). Voor meer informatie kun je contact opnemen door te mailen naar: incompany@kingnascholing.nl, of te bellen naar: 020-2443251.
Contacturen: 13 uur
Zelfstudie: 9 uur
Cursus van 5 jun 2025 - 19 jun 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 5 jun 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | donderdag 19 jun 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 26 nov 2025 - 10 dec 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 26 nov 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 10 dec 2025 | 9:30 - 16:45 |
5 jun 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 13 | Toegekend |
Extra literatuurstudie | 9 | Toegekend |
Overige taken | 1 | Toegekend |
Diagnostiek | 6 | Toegekend |
Behandeling | 6 | Toegekend |
26 nov 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 13 | Toegekend |
Extra literatuurstudie | 9 | Toegekend |
Overige taken | 1 | Toegekend |
Diagnostiek | 6 | Toegekend |
Behandeling | 6 | Toegekend |
Uitsluitend academici.
5 jun 2025

Jacqueline Hilbers
Jacqueline Hilbers werkt al bijna 25 jaar in de jeugd-GGZ als vaktherapeut drama. Zij heeft meegewerkt aan het ontwikkelen van verschillende modules voor kinderen met uiteenlopende problematieken. Binnen haar huidige baan bij Parlan geeft zij individuele therapieën, oudertrainingen en groepstherapieën. Samen met oud-collega Tirtsa Ehrlich heeft zij de protocollen voor de psycho-educatiegroepen voor kinderen met AD(H)D ontwikkeld en beschreven. Ook het boek ‘Zo snel als een…..’ voor kinderen met ADHD is door hen samen geschreven.

Tirtsa Ehrlich
Tirtsa Ehrlich is als GZ-psycholoog al ruim 20 jaar werkzaam in de specialistische GGZ. De afgelopen jaren bij Dokter Bosman, lokatie Amsterdam, op een levensloop polikliniek gespecialiseerd in ADHD en ASS. Zij is grotendeels werkzaam binnen de kinder- en jeugd-GGZ, maar behandeld sinds 5 jaar ook volwassenen met traumaklachten. Ze is sinds een aantal jaren EMDR supervisor kind en jeugd en volwassenen bij de VEN. Naast haar werk als GZ-psycholoog is zij auteur van meerdere boeken over AD(H)D, zoals ‘ADDaisy’, ADDavid’ en Wonderlijke Wazigheid. Daarnaast heeft ze heeft samen met oud-collega Jacqueline Hilbers de protocollen voor de psycho-educatiegroepen voor kinderen met AD(H)D ontwikkeld en beschreven. Ook het boek ‘Zo snel als een…..’, voor kinderen met ADHD, is door hen samen geschreven.
26 nov 2025
5 jun 2025
26 nov 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
ADHD, een nieuwe kijk op diagnostiek en behandeling bij kinderen en jongeren
Reviews
9.1/10 (4 beoordelingen)
Ik heb veel geleerd over het diagnostiek proces en behandel aanbod vanuit de ggz. Daarnaast vond ik dat er een positieve houding en enthousiasme was waarmee de docenten de inhoud overdroegen!
De cursus was super leerzaam en ik heb veel gehad aan de concrete tips uit de praktijk!
De docenten hadden ontzettend veel kennis van het onderwerp. Weten elke vraag te beantwoorden, kunnen het ondersteunen met voorbeelden en hebben materiaal bij zich om te laten zien. Daarnaast vond ik de diverse en interactieve werkvormen erg prettig!
Hele fijne basistraining adhd. Kan nu met meer zelfvertrouwen behandeling en diagnostiek uitvoeren.