Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventie
In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.
9.1/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventie
Werk jij met leerlingen of cliënten die niet stil kunnen zitten, waarbij kleding uitzoeken en eten een dagelijks terugkerend drama is of die regelmatig informatie missen? Of leerlingen of cliënten die constant wippen, wiebelen en friemelen, snel afgeleid zijn, grenzen van anderen overschrijden en niet kunnen samenwerken? Dat kan te maken met zintuiglijke prikkelverwerking (sensorische informatieverwerking). Iemand voelt zich niet fijn en kan zich niet concentreren als hij of zij last heeft van te weinig of te veel prikkels. Deze persoon is onderprikkeld of juist overprikkeld en kan daardoor storend gedrag vertonen.
Inhoud van de cursus
In de cursus gaan we met behulp van videomateriaal kijken naar gedrag met in ons achterhoofd dat een verstoorde prikkelverwerking de oorzaak kan zijn van storend gedrag. Je leert hoe het proces van prikkelverwerking in de hersenen verloopt en dat er een ‘prikkelfilter’ is, dat bepaald wat er met de geregistreerde prikkels gebeurt. Door gebruik te maken van een kijkwijzer: de ‘prikkelwijzer’, leer je in een aantal stappen (storend) gedrag typeren. Is iemand misschien onderprikkeld of overprikkeld? Wat doet hij of zij zelf om het gedrag te reguleren? Wat kun je als (beroeps)opvoeder aanbieden om de prikkelverwerking te ondersteunen? Aan de hand van - deels zelf ingebrachte - casussen gaan we aan de slag met het typeren van gedrag en met het beslissen of er een andere of aanvullende strategie nodig is, zodat jouw leerling of cliënt zich beter voelt en beter kan functioneren. Je leert activerende en kalmerende strategieën en hoe je deze kunt toepassen. Ook leer je of onder- of overprikkeld zijn een onderdeel is van bijvoorbeeld ASS, HSP, VB, AD(H)D en hoogbegaafdheid of dat het een met het ander verward kan worden.
Doelstelling
· Je leert welke invloed zintuiglijke prikkelverwerking (ZiP) heeft op opgroeien, (be)leven en leren.
· Je leert hoe gedrag er uitziet als ZiP niet goed werkt (je leert kijken door een ‘ZiP-bril’).
· Je leert, met behulp van videomateriaal storend gedrag typeren; is iemand misschien onder- of overprikkeld?
· Je leert direct beslissen of je ondersteuning moet bieden of dat jouw leerling of cliënt al prima bezig is.
· Je leert oplossingen te bedenken voor storend gedrag.
· Je leert of onder- of overprikkeld zijn een onderdeel is van bepaalde stoornissen/persoonskenmerken of dat het een met het ander verward kan worden.
Werkwijze
De deelnemers krijgen videomateriaal te zien, zodat zij onder- en overprikkeld gedrag leren herkennen. Zij leren werken met een kijkwijzer, de ‘prikkelwijzer’. De deelnemers werken samen om verschillende opdrachten uit te voeren waarin zij onder- en overprikkeld gedrag leren typeren en zij leren strategieën uitkiezen voor onder- en overprikkelde personen. De deelnemers leren de ‘prikkelmeter’ kennen, waarmee leerlingen of cliënten zelf aan kunnen geven hoe zij zich voelen en wat zij nodig hebben.
Contacturen: 6 uur
Zelfstudie: 3 uur
Cursus van 23 jan 2025 - 23 jan 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 23 jan 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 6 mrt 2025 - 6 mrt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 6 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 17 apr 2025 - 17 apr 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 17 apr 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 22 mei 2025 - 22 mei 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 22 mei 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 26 jun 2025 - 26 jun 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 26 jun 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 18 sep 2025 - 18 sep 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 18 sep 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 9 okt 2025 - 9 okt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 9 okt 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 13 nov 2025 - 13 nov 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 13 nov 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 11 dec 2025 - 11 dec 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | donderdag 11 dec 2025 | 9:30 - 16:45 |
23 jan 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 6 | Toegekend |
Diagnostiek | 3 | Toegekend |
Behandeling | 3 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 9,25 | Toegekend |
NBTP | ||
---|---|---|
6 mrt 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 6 | Toegekend |
Diagnostiek | 3 | Toegekend |
Behandeling | 3 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 9,25 | Toegekend |
NBTP | ||
---|---|---|
17 apr 2025
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 9,25 | Toegekend |
NBTP | ||
---|---|---|
22 mei 2025
SKJ | ||
---|---|---|
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals | 9,25 | Toegekend |
NBTP | ||
---|---|---|
26 jun 2025
NBTP | ||
---|---|---|
18 sep 2025
NBTP | ||
---|---|---|
9 okt 2025
NBTP | ||
---|---|---|
13 nov 2025
NBTP | ||
---|---|---|
11 dec 2025
NBTP | ||
---|---|---|
Deze training is geschikt voor alle niveaus. Orthopedagogen, psychologen, coaches, leerkrachten, ouders, begeleiders en andere betrokkenen, Iedereen kan de inhoud volgen en de praktische tips gebruiken in zijn of haar omgeving. Ook kan er tijdens de training aangesloten worden op leerlingen en cliënten met verschillende niveaus, persoonskenmerken en stoornissen, uit regulier en speciaal onderwijs, in thuissituaties en in instellingen.
23 jan 2025
6 mrt 2025
17 apr 2025
22 mei 2025
26 jun 2025
18 sep 2025
9 okt 2025
13 nov 2025
11 dec 2025
23 jan 2025
6 mrt 2025
17 apr 2025
22 mei 2025
26 jun 2025
18 sep 2025
9 okt 2025
13 nov 2025
11 dec 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Onder- en overprikkeling, diagnostiek en interventie
Reviews
9.1/10 (4 beoordelingen)
Wat ik erg interessant vond was leren...
Wat ik erg interessant vond was leren over onderprikkeling en hoe je dit tegenkomt. Zo heb ik geleerd dat kinderen niet simpelweg 'storend' gedrag laten zien, maar juist een andere aanpak nodig hebben!
Ik vind het fijn dat ik echt...
Ik vind het fijn dat ik echt dingen mee kan nemen voor in mijn werk.
Erg goede inhoud, fijne voorbereiding en veel...
Erg goede inhoud, fijne voorbereiding en veel info tijdens de lesdag. Niet teveel en niet te weinig. De opzet van de dag zat goed in elkaar waardoor iedereen zijn aandacht goed kon verdelen.
Wat fijn direct in de praktijk toepasbaar!
Wat fijn direct in de praktijk toepasbaar!