Cognitieve gedragstherapie bij kinderen en adolescenten (en hun ouders) met angst/dwangproblematiek (25 uur vervolgcursus CGT)
Leer effectieve behandelingen voor kinderen en jongeren met angst- en dwangproblemen en betrek belangrijke anderen. Ontwikkel je vaardigheden tijdens deze praktische vierdaagse vervolgcursus (25 uur) in cognitieve gedragstherapie (CGT).
9.4/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Cognitieve gedragstherapie bij kinderen en adolescenten (en hun ouders) met angst/dwangproblematiek (25 uur vervolgcursus CGT)
Angst en dwangproblemen komen vaak voor bij kinderen en jongeren. Tijdens elke ontwikkelingsfase hebben ze te maken met specifieke angsten. Sommigen ontwikkelen echter een angststoornis, wat hun dagelijks functioneren beperkt. Ze ervaren overmatig piekeren, onrust, prikkelbaarheid en slaapproblemen. Vaak doen ze een beroep op belangrijke anderen om met hun angsten om te gaan, bijvoorbeeld door veel geruststelling te vragen of dingen alleen te doen in het bijzijn van anderen. Deze belangrijke anderen weten vaak niet hoe ze hiermee om moeten gaan en het kind of de jongere te ondersteunen bij het leren omgaan met angst.
Tijdens deze vierdaagse vervolgcursus leer je de nieuwste inzichten in het behandelen van kinderen en jongeren met angst- en dwangproblemen volgens cognitieve gedragstherapie (CGT). Je ontwikkelt vaardigheden om belangrijke anderen bij de behandeling te betrekken. Na afloop van de cursus ben je in staat om op een begrijpelijke manier de klachten en behandeling aan kinderen en belangrijke anderen uit te leggen. Dit helpt bij het opbouwen van een sterke behandelrelatie en vergroot de motivatie van alle betrokkenen om aan de slag te gaan. Als behandelaar groei je, omdat je beter weet wat je kunt doen en hoe je dit kunt aanpakken. Dit vergroot jouw plezier en vertrouwen. En dit is in het belang van iedereen!
Als een angstig kind of jongere hulp zoekt, vereist dit aanpassingsvermogen van de behandelaar in de behandelkamer. Hoe begin je het gesprek over angsten met het kind, zelfs als hij het spannend vindt of er nog niet over wil praten? Hoe leg je helder uit wat angst is en welke stappen kunnen helpen om de angst te verminderen? Hoe motiveer je iemand om exposure-oefeningen te doen? Hoe betrek je belangrijke anderen en doorbreek je de patronen die onbedoeld de angstklachten in stand houden? We zullen ook bespreken hoe je ervoor kunt zorgen dat de kans dat de behandeling ook thuis wordt voortgezet zo groot mogelijk wordt.
Deze vierdaagse praktijkgerichte cursus richt zich op evidence-based behandelingen voor kinderen en jongeren, waarbij het betrekken van ouders bij de behandeling centraal staat. Leer effectieve strategieën en technieken om kinderen en jongeren te helpen bij het overwinnen van angst- en dwangproblemen met behulp van CGT
Doelstelling
In deze cursus worden de volgende doelstellingen behaald:
- Leer de nieuwste inzichten met betrekking tot de behandeling van kinderen, jongeren en hun systeem met behulp van cognitieve gedragstherapie (CGT).
- Ontwikkel vaardigheden om het eerste gesprek met het kind en de ouders effectief vorm te geven. Leer hoe je contact maakt met het kind, hoe je de angstklachten serieus neemt en welke vragen je kunt stellen.
- Bouw een samenwerkingsrelatie op met het kind, de jongere en de ouders, waarin ze gezamenlijk aan de slag willen gaan met de angsten van het kind.
- Leer omgaan met eventuele weerstand bij het kind, de jongere en/of de ouders.
- Geef op een kindvriendelijke, visuele en interactieve manier psycho-educatie en leg de behandelrationale uit.
- Gebruik humor en geef 'taal' aan kinderen, jongeren en ouders om angsten aan te pakken en angstige gedachten uit te dagen.
- Leer hoe je exposure-oefeningen kunt uitvoeren met het kind en hoe ouders en kind dit samen kunnen oppakken.
- Help ouders bij het verminderen van aanpassingsgedrag, een instandhoudende factor bij angst, en versterk hun vaardigheden om het kind adequaat te ondersteunen bij het aangaan van angsten.
- Maak de behandeling positief en plezierig voor de cliënt en voor jezelf als behandelaar.
- Pas concrete en op maat gemaakte behandelplannen toe, met voorbeeld 'plannen van aanpak', waardoor je geïnspireerd raakt en weet hoe je deze kunt implementeren in de behandelpraktijk.
Werkwijze
Er wordt veel gedemonstreerd door de docenten, videomateriaal getoond en zelf geoefend en er is voldoende ruimte om eigen casuïstiek in te brengen.
Wijze van toetsing
Inleveren van een casusbeschrijving; opzet van een 'maatwerk' behandelplan vanuit de analyses van een eigen casus, beschrijving van de uitvoering van een of meerdere interventies en korte reflectie.
Contacturen: 25 uur
Zelfstudie: 16 uur
Cursus van 4 mrt 2025 - 15 apr 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 4 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 18 mrt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | dinsdag 1 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
4 | dinsdag 15 apr 2025 | 9:30 - 16:45 |
4 mrt 2025
VGCt | ||
---|---|---|
Vervolgcursus | 25 | Toegekend |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Herregistratie | 26 | Toegekend |
Extra literatuurstudie | 17 | Toegekend |
Behandeling | 20 | Toegekend |
Diagnostiek | 6 | Toegekend |
Aan deze cursus kan worden deelgenomen als je meer kennis en ervaring wilt opdoen in het werken met angst en dwang vanuit een cognitief gedragstherapeutisch kader.
De cursist is bedoeld voor (GZ-)psychologen, orthopedagoog-generalisten (NVO/SKJ), psychotherapeuten en psychiaters die werkzaam zijn in de jeugd-GGZ en die de basisopleiding Cognitieve Gedragstherapie VGCt hebben afgerond.
4 mrt 2025
4 mrt 2025
Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!
Cognitieve gedragstherapie bij kinderen en adolescenten (en hun ouders) met angst/dwangproblematiek (25 uur vervolgcursus CGT)
Reviews
9.4/10 (4 beoordelingen)
Goede afwisseling tussen theorie, oefenen, filmpjes kijken....
Goede afwisseling tussen theorie, oefenen, filmpjes kijken. Hiermee goede koppeling naar de praktijk kunnen maken. Fijn om eigen ervaringen te zien en horen van de docenten.
Fijn om los van een protocol kan...
Fijn om los van een protocol kan werken, maar wel met een goede, logische opbouw. Ga de exposure aan!
Goede afwisseling tussen theorie, oefenen, filmpjes kijken....
Goede afwisseling tussen theorie, oefenen, filmpjes kijken. Hiermee goede koppeling naar de praktijk kunnen maken. Fijn om eigen ervaringen te zien en horen van de docenten.
Voor mij was de cursus heel interessant,...
Voor mij was de cursus heel interessant, leerzaam, goed toepasbaar en had het een duidelijke koppeling naar de praktijk!