Psychodiagnostiek: persoonlijkheidsonderzoek bij adolescenten en jong-volwassenen
Het doen van psychodiagnostiek bij adolescenten omvat veel meer dan de afname van een aantal testen. De verwijzer, de jongere en vaak ook de ouders spelen allemaal een rol in het diagnostisch proces. Wanneer gebruik je welke testen of vragenlijsten bij deze specifieke doelgroep? Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen?
- Home
- Cursusaanbod
- Psychodiagnostiek: persoonlijkheidsonderzoek bij adolescenten en jong-volwassenen
Deze cursus biedt deelnemers een grondig begrip van persoonlijkheidsdiagnostiek bij adolescenten en jongvolwassenen. De nadruk ligt op het formuleren van onderzoeksvragen en het opstellen van hypotheses, evenals het interpreteren van intelligentietests zoals WISC-V/WAIS en het integreren van sociaal-emotionele en persoonlijkheidsresultaten. Het herkennen van signalen van mogelijke psychiatrische problemen wordt ook besproken, samen met het belang van systeemtheorie en de privacyrechten van jongeren, jongvolwassenen en ouders. Deze cursus is geschikt voor psychologen en andere hulpverleners die werkzaam zijn in de jeugdzorg. Het materiaal is specifiek gericht op intelligentie-onderzoek bij jeugdigen en jongvolwassenen.
Inhoud
- Plaatsen van de aanmeldingsklacht in de kind-/adolescentiefase.
- Het formuleren van onderzoeksvragen, bespreken van verwachtingen en het opstellen van hypotheses.
- Het verschil tussen basisdiagnostiek/intake en specialistische diagnostiek.
- Interpretatie en integratie van resultaten sociaal-emotioneel onderzoek en
- persoonlijkheidsonderzoek.! Herkennen van signalen van mogelijke psychiatrische problematiek.
- Belangrijke aandachtspunten bij de verslaglegging en het adviesgesprek.
Doelstelling
Deze cursus biedt een algemene inleiding over de voorbereiding, uitvoering, interpretatie en rapportage van psychodiagnostisch onderzoek t.b.v. onderzoek naar de persoonlijkheid. Na afloop van de cursus hebben de deelnemers een duidelijk beeld van de verschillende theorieën t.b.v. persoonlijkheid, fasen van een onderzoek en weten ze welke instrumenten t.b.v. welke vraag kunnen worden ingezet. Ze hebben handvatten gekregen voor toepassing in de eigen diagnostische praktijk door de resultaten te interpreteren.
Werkwijze
Bovengenoemde onderwerpen zullen uitgediept worden en er wordt divers onderzoeksmateriaal besproken aan de hand van referaat. Er wordt gewerkt in groepjes om op basis van eigen ingebrachte casuïstiek te oefenen met de interpretatie van de verschillende gebruikte tests en interviews. De cursus is interactief waarbij de cursisten worden uitgenodigd actief te zijn in het inbrengen van vragen en problemen die ze in de praktijk tegen komen in het kader van onderzoek naar de persoonlijkheid.
Contacturen: 18 uur
Zelfstudie: 11 uur
Cursus van 2 apr 2025 - 23 apr 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 2 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 16 apr 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | woensdag 23 apr 2025 | 9:30 - 16:45 |
Cursus van 24 sep 2025 - 29 okt 2025
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | woensdag 24 sep 2025 | 9:30 - 16:45 | |
2 | woensdag 8 okt 2025 | 9:30 - 16:45 | |
3 | woensdag 29 okt 2025 | 9:30 - 16:45 |
2 apr 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuur | 3,5 | Toegekend |
Herregistratie | 18 | Toegekend |
Diagnostiek | 18 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Jeugdzorgwerkers / jeugd- en gezinsprofessionals | 18 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 6) | 1 | Toegekend |
24 sep 2025
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Extra literatuur | 3,5 | Toegekend |
Herregistratie | 18 | Toegekend |
Diagnostiek | 18 | Toegekend |
SKJ | ||
---|---|---|
Jeugdzorgwerkers / jeugd- en gezinsprofessionals | 18 | Toegekend |
V Logo | ||
---|---|---|
ECTS punten t.b.v. logo verklaring (onderdeel 6) | 1 | Toegekend |
Psychologen en pedagogen, werkzaam in de (jeugd-)GGZ, de jeugdhulpverlening en/of het (speciaal) onderwijs, die zichzelf op het gebied van de psychodiagnostiek willen bijscholen en die weinig ervaring hebben in het zelf verrichten van diagnostisch onderzoek bij jeugdigen en jong-volwassenen.